נחשפה טיוטת צו המעניק לממשלת צרפת סמכות לצנזר באופן שרירותי כל תוכן או שירות ברשת, מדווח האתר הבריטי "Index on Censorship". הצו נחשף על-ידי האתר הצרפתי "PC INpact".

בטיוטת הצו מציעה הממשלה הצרפתית להעניק למספר רב של שרים את הכוח להורות על צנזור תוכן אינטרנטי, וזאת ממגוון סיבות: תוכן הפוגע בקטינים או מסכן אותם; תוכן הפוגע בסדר ובביטחון הציבוריים, בבריאות הציבור, בביטחון הלאומי או באנשים פרטיים. על-פי הצו החדש, אתרים רבים עלולים להיות מועדים לצנזורה, ביניהם גם "ויקיליקס" ואתר ההורדות "פיירט ביי".

 נשיא צרפת ניקולא סרקוזי נואם ביום הראשון של ועידת ה-G8 בצרפת (צילום: Guillaume Paumier, רשיון cc)

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי נואם ביום הראשון של ועידת ה-G8 בצרפת (צילום: Guillaume Paumier, רשיון cc)

בשלב הראשון של הליך הצנזורה המוצג בצו, תשלח הממשלה למפרסם התוכן הפוגעני-לכאורה בקשה להסירו. על מפרסם התוכן תהיה מוטלת האחריות לחדול מפרסום התוכן, לחסום את הגישה אליו או למחוק אותו מהרשת לחלוטין בתוך 72 שעות. והיה והמפרסם לא יפעל כמצופה ממנו, תודיע הממשלה לשרת שבו מאוחסן האתר על התוכן הפוגעני. במקרה שהשרת לא יפעל להסרת התוכן בתוך 72 שעות, תוציא הממשלה לספקי האינטרנט צו מניעה על פרסום האתר.

הידיעה על הצו הנשיאותי התפרסמה על רקע נאומו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, בסוף חודש מאי, בפורום האינטרנט במסגרת ועידת ה-G8. סרקוזי, שנאם בפני מנהלי ובעלי חברות האינטרנט הגדולות בעולם, קראי להגברת הרגולציה הממשלתית על האינטרנט וביקש ממנהיגי עולם האינטרנט לשתף פעולה עם הממשלות.

"כעת, כאשר האינטרנט הוא חלק אינטגרלי מחייהם של רבים, לא סביר להוציא את הממשלות מן הכלל", אמר סרקוזי. "צריך לזכור כי הממשלות הן הגוף המייצג היחיד של אנשים בדמוקרטיות שלנו. אם נשכח זאת, נסתכן בכאוס", הוסיף.

הצו הועבר לבחינה של המועצה הדיגיטלית הלאומית (Conseil National du Numérique) – גוף מייעץ חדש המורכב מנציגי עסקים מקוונים. המועצה השיבה כי הטווח שמציג הצו רחב ביותר ומכסה מגוון שירותים מקוונים, כולל שירותים בלתי מסחריים. אך הביקורת החמורה ביותר נסבה על העדרה של בחינה משפטית שתוודא את חוקיותם של צווי המניעה.

בעקבות חוות הדעת של הוועדה הודיע אריק בסון, שר התעשייה והכלכלה הדיגיטלית, כי הממשלה תשכתב את הצו. עם זאת, גם אם הממשלה תפעל על-פי המלצותיה של הוועדה ותחייב את התערבותו של שופט לשם קביעת חוקיותו של תוכן ולשם קביעת מידתיותם של אמצעי האכיפה, עדיין יהיה בידיה של הממשלה הצרפתית כוח למימוש צנזורה אינטרנטית שאין שני לו בעולם הדמוקרטי.