שר התקשורת שלמה קרעי מהליכוד מנסה לפגוע בתאגיד השידור מהרגע שנכנס לתפקידו בתחילת השנה. לאחר שהצהיר על תוכניות שונות ומשונות, רק כדי לסגת מהן בבושת פנים, התכנס קרעי לתוכנית ספציפית, שאולי היתה זו שאליה כיוון מלכתחילה: פגיעה בתחנות הרדיו של התאגיד לטובת תחנות הרדיו המסחריות.

השר קרעי ביקש לאסור על תאגיד השידור לשדר פרסומות ברדיו (המהוות כעשרה אחוז מהכנסותיו), ולסגור שלוש תחנות רדיו ציבוריות. את התדרים ביקש קרעי להעביר לרדיו המסחרי, שהוא נכון להיום רדיו איזורי בלבד. האיסור על התאגיד לשדר פרסומות כמובן יפנה כספי פרסום גדולים לאותן תחנות. הנהנים הישירים לחקיקה של איש הליכוד קרעי יהיו אנשי העסקים דוד בן בסט וצביקה שלום.

בן בסט הוא הבעלים של של רדיו רדיוס ורדיו לב המדינה וחבר מרכז ליכוד לשעבר (פרט טריוויה מעניין: בעבר היה שותפו של שאול אלוביץ', כוכב תיק השוחד לנתניהו, בבעלות על רדיו רדיוס). תוכניתו של בן בסט, "הנבחרים", משודרת גם בערוץ 14. שלום הוא הבעלים של תחנת הרדיו גלי-ישראל, תחנת אקטואליה המדבררת דרך קבע את נתניהו ואף מעסיקה את בנו, יאיר, כשדרן. שלום, אחיו של השר לשעבר מהליכוד סילבן שלום, הוא גם מהבעלים של רדיו תל אביב ורדיו דרום.

במקום לעבור בדרך המלך של חקיקה ראשית, ביקש קרעי לעקוף את הצורך בעבודת מטה תקינה, שימועים ציבוריים וכל מה שכרוך בכך, ולהפוך את תוכניתו לעובדה מוגמרת. ברגע שהצליח, לאחר חודש וחצי, להעלות את כוונותיו על הכתב ולהעביר אותן לאוצר, ספג קרעי תגובה נחרצת וחד-משמעית: התוכנית "להגברת התחרות" אינה מקצועית, הוגשה באיחור, מעמיסה מאות מיליוני שקלים על תקציב המדינה וכל מטרתה לפגוע בעצמאות השידור הציבורי.

קרעי, מצידו, סיפק תגובה מדהימה: הוא הודה בפה מלא כי זו אכן כוונתו, לפגוע בחופש העיתונות ולשעבד את תאגיד השידור לגחמות הממשלה. את שר האוצר סמוטריץ' הוא תיאר כסמרטוט הנכנע ל"חתרנות הפקידים". לא ברור אם סמוטריץ' התעשת והבין כי קרעי מסבך אותו בתוכנית לא הגיונית במקרה הטוב וחשודה בפלילים במקרה הרע; או שהתוכנית לא נכנסה לחוק ההסדרים רק מפאת קוצר הזמן, כך או כך, קרעי קיבל אתנן בדמות 60 מליון שקל מכספי משלם המיסים "לתכנית לעידוד הגיוון והתחרות בחדשות ובאקטואליה". ימים יגידו למי יחלק קרעי את הכסף.

כגנב בלילה

מוקדם יותר היום הגיב ועד עובדי תאגיד השידור לידיעות לפיהן קרעי מנסה ברגע האחרון להשחיל את החקיקה הפוגענית שלו לחוק ההסדרים: "בעיצומן של ההכנות לשבת, מאות משפחות מעובדי התאגיד התבשרו שחרב הפיטורים שוב מונפת מעל צווארם. השר קרעי לא חדל ממזימותיו הרעות, האובססיביות וחסרות ההיגיון לפגוע בתאגיד השידור הציבורי - גוף מצליח, פורץ דרך, חדשני, מגוון ואהוב עד מאוד על כלל הציבור.

עוד קודם לכן התייחסו בארגון העיתונאים והעיתונאיות, שדרכו מאוגדים גם עובדי התאגיד, לתוכנית של קרעי: "המהלך המסוכן יפגע בתעשייה שלמה של יוצרים ומבצעים. התאגיד משלם עשרות מיליוני שקלים מידי שנה תמלוגים ליוצרים ומבצעים. עבור חלק מהיוצרים הוותיקים בישראל התמלוגים האלה מונעים מהם להגיע לפת לחם. גופים פרטיים שיקומו לא יוכלו לעמוד בתשלום של מליוני שקלים בשנה תמלוגים ויוותרו של שידור קולות ייחודיים.

"תכליתו היחידה של המהלך המדובר היא להעביר נכסים שנמצאים בשימוש הציבור לטובת גופים פרטיים שבחלקם כבר היום שולטים על חלקים גדולים בשוק התקשורת. יו"ר ועדת כלכלה, ח"כ דוד ביטן כבר הצביע על הכיוון הנדרש לפתרון - על משרד התקשורת לפתוח 3 תדרים ארציים חדשים לטובת רדיו ארצי בבעלות פרטית, ואסור שזה יבוא על חשבון תחנות הרדיו של התאגיד".

"אנחנו קוראים לממשלה וחבריה לבלום את הניסיון הנלוז של השר קרעי לדחוף את הפגיעה בתאגיד לחוק ההסדרים, כגנב בלילה", המשיכה הודעת ועד עובדי תאגיד השידור, "אנו נערכים לפעולות חירום במהלך כל השבוע הבא. ננקוט בכל צעד אפשרי כדי למנוע את הרס השידור הציבורי". גם אם המאבק בכוונת קרעי לעקוף את הליך החקיקה הרגיל התייתר, הרי שהוא נחוש עדיין לפגוע בשידור הציבורי (בין היתר), ואין ספק כי לארגון העיתונאים והעיתונאיות, ארגוני היוצרים וכל מי שחרדים לקיומו של שידור ציבורי ותקשורת חופשית בישראל, צפויים עדיין מאבקים רבים מול קרעי.