האם בחדשות 12 לוקחים ברצינות את מה שמשודר בחדשות 12? אם לשפוט לפי מה שמתחולל על המסך בתקופה הנוכחית, התשובה היא: "לא ממש". מצד אחד, משדרת המערכת כי מדובר בתקופה דרמטית בה מהלכי הממשלה מהווים סכנה למדינה. מנגד, במשבצת הפרשן הבכיר ביותר המסקר את אותם מהלכים ממש, שיבצו העורכים שדרן הסבור כי מדובר במהלכים חשובים ונחוצים וכי ההתנגדות להם אינה פטריוטית. אז למי להאמין?

הציבור בישראל חצוי (אם להאמין לסקר שפרסמו חדשות 12, לרבע ושלושה רבעים): האם ממשלת נתניהו מקדמת רפורמה נחוצה במערכת המשפט, או מהפכה המסכנת את יסודות המשטר הדמוקרטי בישראל? בתקשורת המגויסת לנתניהו, כמו ערוץ 14 וקבוצת "ישראל היום", התשובה ידועה מראש. בתקשורת המרכזית ניתן למצוא גוונים שונים, מכלי תקשורת היושבים על הגדר ומדווחים מהאו"ם, ועד לקבוצת "הארץ - דה מרקר" המציגה חזית חד-משמעית בגנות המדיניות הממשלתית.

על הקשת הזו, חדשות 12 מציבים הפעם עמדה ברורה לכאורה, בניגוד גמור לנטייתם המסורתית להתיישר עם השלטון. השינויים שמובילה ממשלת נתניהו במערכת המשפט וההתנגדות האזרחית להם זוכים בחדשות 12, מערכת החדשות הפופולרית והמשפיעה בישראל, לסיקור נרחב ומסגור חד-משמעי.

כבר ב-4.1.23, הערב שבו הציג שר המשפטים יריב לוין את עיקרי תוכניתו, הכותרת במהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה ברורה: "המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו". "מהפכה משפטית" ולא "רפורמה", כפי שהיא מכונה בערוץ 14 ו"ישראל היום". אפילו לא "התוכנית להחלשת מערכת המשפט", כפי שהיא מכונה ב"הארץ".

בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור מדור הברנז'ה של אתר "וואלה" העלתה כי בדיווחים על הנושא שמתפרסמים באתרים N12 ו-mako ניכר שיעור גדול באופן יחסי בשימוש במינוחים "מהפיכה/הפיכה משפטית" לעומת "רפורמה". 53% מכלל הדיווחים באתרים של חדשות 12 השתמשו בנוסח הזה, יותר מכמעט כל מערכת חדשות אחרת שנבדקה.

גם היקף הסיקור משמעותי. באותה בדיקה של יפעת מחקרי מדיה שהתפרסמה ב"וואלה" התברר כי בחדשות 12 הקדישו בארבעת השבועות שבאו בעקבות מסיבת העיתונאים של לוין למעלה מאלף דקות שידור לסיקור השיח סביב הנושא וההפגנות נגד המהלך הממשלתי, היקף כפול מזה של חדשות כאן 11 ושני רק לחדשות 13.

עמית סגל מדווח על עיקרי "המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו", 4.1.23 (צילום מסך: חדשות 12)

אולם בעוד שמערכת חדשות 12 מסקרת וממסגרת את ההתרחשויות כמהפיכה שלטונית המצדיקה התגייסות למחאה נגדית, העיתונאי הבולט בחדשות 12, עמית סגל, מסקר וממסגר את אותן התרחשויות באופן ההפוך. לדידו, מדובר ברפורמה מיטיבה שהמתנגדים לה ראויים לביקורת אם לא לבוז ממש. לא מדובר בפרשן מן החוץ, המובא כדי להשלים את קשת הדעות המוצגות על המסך, אלא בכתב המקבל את זמן המסך הנרחב ביותר בחברת החדשות בשלל תוכניות, ומי שעורכי חדשות 12 בחרו להיות בכיר הפרשנים של הזירה הפוליטית.

בכל הקשור לטרמינולוגיה, סגל אינו מקבל את העמדה המערכתית של חדשות 12 הקובעת שמדובר ב"מהפכה". מבחינתו זו "רפורמה". בכל הקשור לתוכן, סגל תומך מובהק של מהלכי לוין ולא חדל להקניט את המתנגדים שרואים בהם, ובכן, "מהפכה משפטית".

בתחילת ינואר, כשיריב לוין כינס את מסיבת העיתונאים והשיק את התוכנית שבחדשות 12 כינו "המהפכה המשפטית של ממשלת נתניהו", דיווח עמית סגל כי לוין עושה "תיקון אגרסיבי וקצר לסיפוח זוחל בן שלושים שנה של בית-המשפט העליון" שבו לקח לעצמו עוד ועוד סמכויות "על סמך מהפכה לא מוכרזת". על רקע הודעת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה באותו היום כי מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר לוקה בחוסר סבירות קיצוני, טען סגל: "קיבלנו את ההוכחה עד כמה יש צורך בתיקונים דחופים במערכת המשפט".

כמה ימים אחר כך כתב סגל טור על מה שכינה "הרפורמה" של יריב לוין, קרא למתן אותה בנקודות מסוימות וחזר על ביקורתו כלפי מערכת המשפט כשהוא משתמש באותו ז'רגון הנהוג בתעמולה נגד מערכת המשפט ברשתות החברתיות ובערוץ 14: "זו מלחמת דת, הכנסייה היא בית המשפט העליון והמנהיג הרוחני - אהרן ברק", כתב, "לו זה היה תלוי בהם היו עדיין רק שופט דתי אחד, מזרחי אחד וערבי אחד".

אבי ניר בכנס המחאה של ארגוני היוצרים נגד כוונת הממשלה לפגוע בשידור הציבורי, 25.1.23 (צילום: טל ברדה)

אבי ניר בכנס המחאה של ארגוני היוצרים נגד כוונת הממשלה לפגוע בשידור הציבורי, 25.1.23 (צילום: טל ברדה)

בהמשך לעג סגל לדאגה שמביעים מתנגדי התוכנית ממצב שבו ממשלות ימין ימנו את שופטי העליון, טען כי מצביעי גוש נתניהו ידעו היטב בבואם לקלפי בבחירות האחרונות כי אם יצליח להקים ממשלה בכוונתו לבצע "רפורמה משפטית" (בניגוד לממצאי סקר שפורסם בהמשך והראה אחרת) וסנט בכלי תקשורת שדיווחו בהרחבה על הסכנות הכלכליות שצפויות להביא עמה המהפכה המשפטית.

בנקודה הזו נראה כי על קברניטי חדשות 12 לקבל הכרעה אמיתית. אם מסגור מהלכי לוין כ"מהפכה משפטית" אינו יותר מתרגיל ציני למשיכת צופים, הם מוזמנים להמשיך ולרקוד בשתי החתונות. להתריע מפני מהלכי הממשלה ביד אחת וביד השנייה לתת ביטוי נרחב לעיתונאי המשפיע ביותר שעובד אצלם התומך בגלוי באותם מהלכים בדיוק.

זה המודל של "רדיו הצעקות" האמריקאי ונציגו הישראלי, תחנת 103FM, המציב זה מול זה גלדיאטורים בזירה להנאת המאזינים. זה הרציונל שהנחה גם את מנהלי חדשות 12 כשגייסו לפאנל הפרשנים את בועז ביסמוט, למרות שלא היה ספק כי הוא אינו בעל דעה עצמאי אלא שופר של פוליטיקאי אחד. זה המודל להעלאת הרייטינג, על חשבון העיתונות והצופים. מודל שכפי שאנו חווים עכשיו, יש לו לבסוף גם השלכות על אופי המשטר.

אם, לעומת זאת, מנכ"ל חדשות ערוץ 12 אבי וייס ומנכ"ל קבוצת קשת אבי ניר באמת ובתמים חוששים לגורל הדמוקרטיה הישראלית, כפי שאפשר ללמוד מהעמדה המערכתית המוצהרת של חברת החדשות שתחת ניהולם, הרי שנוצר מצב אבסורדי: מערכת החדשות הזו מדווחת על על מלחמה גורלית על עתידה של המדינה, ומציבה בקדמת הבמה עיתונאי הסבור כי מדובר בקשקוש בוגדני.