אחד הפיתולים האניגמטיים בעדות של הדס קליין, עדת המפתח ב"תיק 1000", הוא הסיפור על הכספת שהיתה לה בבית ויום אחד נגנבה. קליין, אשת סודם של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, העידה בחודש שעבר על מערכות היחסים שניהלו שני הבוסים שלה עם בני משפחת נתניהו, שכללו הזרמה של אלכוהול, סיגרים, תכשיטים וביגוד בשווי מצטבר של יותר ממיליון שקל. אגב כך נחשף גם טפח מיחסיהם עם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ועם ארנון (נוני) מוזס, מו"ל "ידיעות אחרונות" ונאשם מס' 4 במשפט המו"לים – ששניהם נכללים במעגל המצומצם של מקורבים שקיבלו עדכון מיידי כשנודע על גניבת הכספת.

תקרית הכספת אירעה בחג השבועות של שנת 2016, כמה חודשים אחרי שהעיתונות החלה לנבור בטענות על "חדר מתנות" סודי באחוזה של מילצ'ן במושב בית-ינאי, שבו נשמרים טובין שנרכשו למען בנימין ושרה נתניהו. קליין טענה בנחרצות שמדובר במידע כוזב. המתנות הועברו בדרכים אחרות: היא ועובדים אחרים של מילצ'ן ופאקר היו מביאים אותן למעון ראש הממשלה או לווילה הפרטית של משפחת נתניהו בקיסריה, ובהמשך בני המשפחה נהגו להיכנס לווילה הצמודה להם, שנרכשה על-ידי פאקר לבקשת בנימין נתניהו, ולקחת בעצמם.

השמועות על "חדר המתנות" של מילצ'ן הכניסו את בני הזוג נתניהו למצב מלחמה, סיפרה קליין באוקטובר 2017, כשנקראה לחדר החקירות כדי להעיד על חלקה ב"תיק 1000". אחד העיתונאים שניסו לברר אם החדר קיים היה בן כספית, שהסתייע בקליין ובמילצ'ן כדי להשיג מידע על נתניהו. אבל הטירוף, כהגדרתה, החל כשהתעורר חשש שהמידע יתפרסם בחדשות ערוץ 2.

בדצמבר 2015 מילצ'ן עמד לטוס לדרום-אפריקה לביקור השנתי אצל משפחתה של אשתו, אמנדה. מעט לפני כן, סיפרה קליין, הגיע "טלפון מביבי, בהיסטריה". הסיבה להיסטריה, לדבריה, היתה פנייה שקיבלה קליין מכתב המשפט גיא פלג. "ארנון [מילצ'ן] אמר לי: 'תכתבי לו שלא היו דברים מעולם ושהוא מסתכן בתביעת דיבה'. וכתבתי לו ב-SMS את זה. פתאום טלפון מביבי, בטירוף אבל. בהיסטריה".

אחד המשתתפים בשיחת הטלפון היה ניר חפץ, דובר משפחת נתניהו ולימים עד מדינה. "אמרתי: 'ניר, תקשיב, זה נשמע לי כאילו הסורים על הגדרות כבר כאן. מה ההיסטריה עכשיו?'".

בשלב מסוים, כנראה מוקדם יותר באותו חודש, בני הזוג נתניהו הגיעו לאחוזה של מילצ'ן כדי לטפל במשבר המתפתח. קליין סיפרה שמילצ'ן ביקש ממנה למצוא באינטרנט כתבה של העיתונאי יואב יצחק שבה הוזכר לדבריה חדר המתנות, ולהדפיס אותה. היא עשתה כמבוקש, ומילצ'ן הראה את הכתבה לנתניהו. "הוא נראה בהיסטריה, ביבי", אמרה. בשלב מסוים, לדבריה, מילצ'ן יצא מהחדר וניגש אליה בבהלה: "הוא אומר לי, 'מה זה כל השוטרים האלה שפה בחוץ?'. אמרתי לו, 'מה זאת אומרת? זה המג"ב ששומר עליך, זה לא שוטרים".

"נכנס לפרנויה?", שאל החוקר. "כן", השיבה העדה.

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

דיווח בחדשות 12 על התכשיטים שקנו המיליארדרים מילצ'ן ופאקר לשרה נתניהו, 15.11.2021 (צילום מסך)

לדברי קליין, הפתרון שהציע ראש הממשלה למשבר "חדר המתנות" היה להזעיק את נציגי מערכת אכיפת החוק לאחוזה של מילצ'ן כדי להוכיח להם שלא קיים בה חדר כזה. לטענת קליין, נתניהו ביקש שיזמינו למקום את המשטרה ואת היועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין. "ביבי אמר לי: 'תקשיבי טוב, עכשיו תתקשרו לווינשטיין. [...] תזמינו את וינשטיין שיבואו לראות שאין אצלכם חדר מתנות'", העידה.

בנוסף, אמרה קליין, "ביבי ביקש שנצלם את פנים המטוס שלנו [...] ושיונתן (חסון, הנהג של מילצ'ן; א"ב) יצלם את הבגאז' של היגואר כדי להראות שאין לנו כלום". קליין סיפרה שאם המשבר היה מחריף, הוא היה מעמיד בספק את טיסתו של מילצ'ן לדרום-אפריקה – ולכך היא לא היתה מוכנה. לפיכך, הורתה לאנשיו לציית לנתניהו ולצלם את המטוס והמכונית. "ואז ארנון כבר באמת השתגע", אמרה. "זה היה באמת טירוף, והוא אמר לי: 'תגידי לביבי שאין מצב שאני נשאר בארץ, אמנדה תהרוג אותי עם ההורים שלה'".

לדברי קליין, זה השלב שבו החליט מילצ'ן לערב את נוני מוזס. "ארנון צִלצל לנוני מוזס וסיפר לו מה הוא [נתניהו] עושה לנו. ונוני אמר לו, 'תן לי את הדס רגע', ואמר לי: 'הדס, את חייבת לתעד את כל כמויות הטלפונים שהיו לכם היום, ותרשמי, שימי לך פתק, שימי בכספת.

עד המדינה ניר חפץ והנאשם ארנון (נוני) מוזס באולם משפט המו"לים, 29.12.2021. מאחור: עורכי-הדין ז'ק חן ואלון גילדין (צילום: יונתן זינדל)

עד המדינה ניר חפץ והנאשם ארנון (נוני) מוזס באולם משפט המו"לים, 29.12.2021 (צילום: יונתן זינדל)

"עכשיו, אני את נוני מכירה הרבה שנים, הכל בסדר. אבל למה שהוא יידע שיש לי כספת בכלל בבית? אבל הוא דיבר כאילו הוא יודע על זה. הוא אמר לי, 'אני אומר לך, יום אחד אתם תיקראו למשטרה'. וארנון אומר: 'את שומעת אותו? את שומעת אותו? תעשי מה שנוני אומר לך'".

בנקודה הזאת תהה החוקר, דני יופה, איזו סיבה היתה למוזס להציע דבר כזה. "למה? לא יודעת למה", השיבה קליין. "לי היה ברור שמהר מאוד כולם יידעו על השמפניות וזה, כי ארנון [מילצ'ן] היה מספר את זה. והגענו, ונוני למחרת בבוקר צִלצל אלי ואמר לי: 'את עשית את מה שביקשתי ממך? את הכנסת לכספת?'. עכשיו, אני אגיד לך את האמת, לא עשיתי את זה על הרישום של השיחות, אבל אמרתי לו 'כן, בטח, בטח'". על כך, לדבריה, השיב לה מוזס: "אני דואג לך הדס, אני מעריך אותך, אני דואג לך".

בתודעה הציבורית, מוזס היה אז יריב מוצהר של נתניהו. בבחירות 2015, נתניהו סימן את מו"ל "ידיעות אחרונות" כגורם שעומד מאחורי "גל ההכפשות" נגדו ונגד אשתו, וטען שהוא מנסה להפיל את שלטון הליכוד. בפועל, כפי שהתגלה בחקירה, מוזס ונתניהו ניהלו משא-ומתן עקיף למכירת קבוצת "ידיעות אחרונות" לגורמים שכביכול נטו חסד לראש הממשלה – ג'יימס פאקר, מייסד "אורקל" לארי אליסון, לן בלווטניק (כיום בעל השליטה בערוץ 13) וענקית העיתונות הגרמנית אקסל-שפרינגר. אם העסקאות היו יוצאות לפועל, מוזס היה גורף לכיסו מאות מיליוני שקלים, ונתניהו היה זוכה בעוד כלי תקשורת ידידותי.

בחקירתה, קליין הזכירה גם מקרה שכבר נחשף בעבר שבו מוזס הזהיר אותה שעיתונאים חוקרים את השימוש של יאיר נתניהו בדירה של פאקר במלון רויאל ביץ' בתל-אביב. "נוני הרים לי טלפון ואמר לי: 'תשמעי, הילד על הכוונת בדירה הזאתי, עושים עליו תחקיר עיתונאי. [...] תפסיקו לתת לו את הדירה, אני אומר לך בתור חבר. אל תיתנו לו את הדירה, כי העיתונאים פה עטים על זה'", סיפרה.

"עבודה מאוד מקצועית"

כשהכספת של קליין נגנבה, היא בדיוק היתה בחו"ל בנסיעה עם ג'יימס פאקר. אחרי שנודע לה על הפריצה לביתה היא מיהרה להתקשר למילצ'ן. "אמרתי לו, 'ארנון אתה לא מאמין, גנבו לי את הכספת'". מילצ'ן, סיפרה קליין, עִדכן במהירות את בני הזוג נתניהו, את ראש האופוזיציה דאז יצחק הרצוג, את ראש המוסד יוסי כהן ואת נוני מוזס. "תוך שלוש דקות התחלתי לקבל טלפונים ככה, משרה [נתניהו] – לתחקר אותי על הכספת, איך, מי גנב", סיפרה.

כשהחוקר שאל את קליין מדוע בחר מילצ'ן לעדכן דווקא את האנשים שהזכירה, היא ייחסה זאת לחיבתו לדרמות. "הוא רוצה להבהיל את כולם", הסבירה. "הוא אומר לי: 'תאמיני לי, שרה מתה מפחד ששמת שם קבלות וזה'. אמרתי לו איזה, אני לא מחביאה כלום – הכל אצלי".

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: פלאש 90)

ראש המוסד יוסי כהן, שהיה אחד מאנשי הסוד המשותפים של נתניהו, פאקר ומילצ'ן, התקשר גם הוא. "יוסי אמר לי, 'אל תדאגי, זה הכל שטויות'", שִחזרה קליין בחדר החקירות. "אמרתי לו, 'דווקא המשטרה אמרו לבעלי שזאת עבודה מאוד מקצועית, אבל בסדר'. וזה היה כמה ימים ככה, טלפונים מנוני ויוסי, שאומר לי שהכל שטויות, ושרה אומרת לי: 'מה היה לך שם, מה'".

בשלב הזה, קליין והחוקר יופה העלו תהיות לגבי האדם שעשוי להחזיק בכספת הגנובה. "או שהכספת בבית 'ידיעות אחרונות', או יושבת אצל יוסי [כהן], או בירושלים", אמר החוקר. "חשבתי שזה נוני", אמרה קליין בחקירה מאוחרת יותר, מינואר 2018, אם כי המתמללת מצאה לנכון לציין מיד לאחר מכן ש"הדוברת צוחקת".

בחקירה מאוקטובר 2017, שבה התייחסה לפריצה ביתר הרחבה, קליין נטתה לחשוב שליוסי כהן היה את האינטרס המובהק ביותר להעלים את הכספת. הרקע לכך, אמרה, היה משא-ומתן שניהל כהן עם מילצ'ן ופאקר בסוף 2015 סביב האפשרות שישתלב בחברת סייבר הקשורה אליהם. כהן היה אז היועץ הבטחוני של נתניהו וראש המטה לביטחון לאומי, ומינויו לראשות המוסד עוד לא היה מובטח.

במהלך המגעים, סיפרה קליין, היא ביקרה אצל כהן בביתו הפרטי במודיעין והציגה לו טיוטה של חוזה שהתנאים המוצעים בו כללו דמי חתימה בסך 10 מיליון דולר, שכר שנתי של 250 אלף דולר ו"אחוזים בחברה". מי שהציע את התנאים הנדיבים האלה, הבהירה, היה פאקר – מילצ'ן התפלץ מהסכום והבהיר לה שהוא לא מתכוון לחתום על חוזה כזה.

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

ג'יימס פאקר בראיון (צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב של 7NEWS Spotlight)

ובכל זאת, אמרה, מילצ'ן ביקש ממנה להציג לכהן את טיוטת החוזה, אבל לוודא שהמסמך לא נשאר בידיו בתום הביקור. "אני יושבת עם יוסי בחצר, ראש הממשלה מצלצל אליו באוזנייה, מדבר איתו, ואז הראיתי לו את זה והוא אמר לי: 'אני יכול להשאיר את זה אצלי?'. לא, לא".

קליין לקחה איתה את המסמך, ולדבריה לאחר מכן השמידה אותו. "לא הכנסתי את זה לכספת, גרסתי את זה. אמרתי, לא רוצה שניירות כאלה ייעלמו לי", סיפרה לחוקר, אך ציינה שהקובץ המקורי שמור עדיין בחשבון האימייל שלה. "אני לא עושה בלשוּת, אבל אני אמרתי, כל אחד יש לו את הפחד שלו", אמרה. "עכשיו אני לא חושבת שארנון זכר בכלל את הנייר הזה כשהוא צִלצל ליוסי לספר לו [על גניבת הכספת], אבל יכול להיות שיוסי חשב. [...] אני לא מאשימה אף אחד".

זהותו של הגנב האמיתי מעולם לא נחשפה. קליין והחוקרים אמנם העלו ספקולציות על האינטרסים של נוני מוזס ויוסי כהן, אבל בשום שלב לא קבעו מסמרות. כך או כך, שני הצדדים הסכימו שתכולת הכספת היתה יכולה לתרום רבות לחקירה. "אוקיי, וואי נראה לי היינו צריכים את הכספת הזאת", אמר בשלב מסוים החוקר דני יופה, אחרי שהעדה סיפרה על הקשר בין פאקר לכהן. "מאוד", השיבה קליין, "מישהו בטוח נהנה ממנה". לדבריה, למעט שעון של בעלה שהיה שמור בכספת, היא עצמה כלל לא זקוקה לתכולתה.

משפט המו"לים