האם עסקי הפרסום באינטרנט כרוכים בהונאות מפוקפקות המיועדות להגדיל את רווחי האתרים שבהם מתפרסמות המודעות? שבועון העסקים האמריקאי "ביזנסוויק" ציטט לאחרונה מפרסמים, הטוענים כי מספר הגולשים המקליקים על מודעות נופח באופן מלאכותי, באופן שייקר את המחיר עבור הפרסום.

המדובר בעסקות פרסום שבהן משלם המפרסם על־פי מספר ההקלקות על המודעה שהוא מפרסם: ככל שאנשים רבים יותר מקליקים כדי לקבל מידע נוסף, כך עולה מחיר הפרסום. כמה אנשי עסקים אמריקאים בדקו ומצאו, על־פי "ביזנסוויק", כי במקרים רבים הגיעו ההקלקות ממקומות רחוקים ומוזרים כמו מונגוליה, בופטצואנה וסוריה, למרות שמדובר בפרסומת אמריקאית בענייני משכנתאות וביטוחים. אחד המפרסמים המצוטטים בכתבה מעריך כי כתוצאה מהקלקות מפוקפקות אלה שילם יותר ממאה אלף דולר מיותרים בשלוש השנים האחרונות.

שני ענקי הפרסום באינטרנט, "גוגל" ו"יאהו", הגיבו על הטענות ואמרו כי הם מפעילים אמצעים לסינון הקלקות שאינן אמיתיות, כדי למנוע ניפוח המחיר. עיקר ההונאות מתבצעות כאשר "גוגל" ו"יאהו" מעבירות את המודעות לפרסום גם באתרים אחרים. מומחים טוענים שבאתרים כאלה מדובר בטכניקת ניפוח מוכרת, וכי ייתכן ש־10 עד 15 אחוז מכלל ההקלקות על מודעות הן מפוברקות, רק כדי להעלות את המחיר.

ענף הפרסום באינטרנט צומח בקצב המהיר ביותר בין ענפי הפרסום. בארצות־הברית מעריכים כי עד שנת 2010 יגיע נתח הפרסום באינטרנט ל־29 מיליארד דולר בשנה, בהשוואה ל־12.5 מיליארד בשנת 2005.

גיליון 65, נובמבר 2006