מתוך שער "א-סינארה"

מתוך שער "א-סינארה"

הכותרות הראשיות

לכל אחד מארבעת העיתונים הנסקרים כאן – "כל אל-ערב", "א-סינארה", "פנורמה" ו"חדית א-נאס" – אופי משלו וגם אג'נדה משלו. אלו קובעים את הכותרות הראשיות של השבוע האחרון.

"א-סינארה" מצטט "מקור פלסטיני בכיר" עלום שם האומר כי "הפיוס בין פת"ח לחמאס הגיע למבוי סתום על רקע סירובה של התנועה השולטת בעזה למנות את סלאם פיאד לראש ממשלה בהסכמה". "כל אל-ערב" מדווח על "תלונות בגין העתקות ורמאות רחבת היקף במבחני הבגרות; הרחקת תלמידים ממבחני המיצ"ב בבתי-הספר הערביים".

"פנורמה" מדווח על החלטת שליט לוב מועמר קדאפי לבטל את חגיגות הרמדאן, ואילו "חדית א-נאס" מסקר בהרחבה את מסיבת העיתונאים של אגודת הגליל, "האגודה הערבית הארצית למחקר ושירותי בריאות", הנחשבת למקבילה המגזרית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "האזרחים הערבים 2011: עלייה בשיעור הפשיעה, משבר שיכון, עישון, כלי רכב, מזגנים, מחשבים ולימודי נשים באוניברסיטאות".

מאחורי מסך העשן

כאמור, "חדית א-נאס" מתעמק בנתוני הסקר שערכה אגודת הגליל, השלישי במספר מאז הקמתה, שהוצגו במסיבת עיתונאים בנצרת. כותרת המשנה לראשית מצטטת את מוחמד זידאן, יו"ר ועדת המעקב, שאומר: "ישראל מפרקת את המגזר הערבי, ואני לא בוטח בכוונותיה". זידאן מאשים את מדינת ישראל בכך שהיא "לא מונעת את האלימות והפשיעה, כולל הפשיעה המאורגנת – שאני חושש שאנחנו כבר סובלים ממנה".

כותרת הכתבה עצמה מציגה בלא כחל ושרק את המציאות הקשה שזידאן מתייחס אליה: "חברה חולה, לא קוראת, סובלת מבעיות בשיכון, בלימודים ובביטחון. מעמד האשה – בעלייה". הנתונים המאלפים הוצגו בהעדר ראשי הרשויות הערביות, מציינת הכתבת תיג'אן אפנדי.

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

על-פי הנתונים, 21% מהתלמידים הערבים נושרים מהלימודים; מספר הסטודנטיות באוניברסיטאות עולה על מספר הסטודנטים; 70% מהמשפחות הערביות מחזיקות רכב אחד לפחות, והגבר הערבי מוציא יותר כסף על סיגריות מאשר על השכלה.

נוסף לכתבה בקונטרס הראשי, מקדיש העיתון כפולה במוסף להצגת כלל הנתונים שהוצגו בסקר. עריכה גרפית (כמו עוגת נתונים, למשל) היתה יכולה לסייע להבנת המידע הרב המוצג בדפים.

פיאד או לא להיות

כותרתו הראשית של "א-סינארה", המוקדשת לפיוס הפלסטיני (או שמא אי-הפיוס הפלסטיני), מלווה בתצלום של סלאם פיאד, הדמות המפלגת כעת את שתי התנועות הפלסטיניות הגדולות. המקור הפלסטיני האנונימי מוסיף ואומר ל"א-סינארה" כי המחלוקת סביב מינויו של פיאד היא רק אבן נגף אחת: "הפיוס לא ייושם בסופו של דבר, אפילו אם חמאס תסכים לפיאד, כי חמאס לא תאפשר למנהיגי הרשות הפלסטינית לבקר בעזה". הידיעה מובאת ללא קרדיט, ודבריו של "המקור הבכיר" מובאים בציטוט עקיף.

ב"כל אל-ערב" לא היה צורך במקור אנונימי שיאמר אותם דברים. ד"ר סלאח ברדוויל, חבר הפרלמנט הפלסטיני מטעם חמאס, מוסר לעיתון כי "מאחר שאבו-מאזן עומד על כך שפיאד ייבחר לראשות הממשלה, הוא מחזיר אותנו למריבות". ברדוויל מספר לכתב סעיד חסנין: "הצגנו שני שמות, ופת"ח הציגו שני שמות – אך לא היה בהם שמו של פיאד". בכיר חמאס חושף כי התנועה פנתה למצרים כדי שתתערב ותשכנע את יו"ר הרשות לחזור בו.

דווקא עורכו של "חדית א-נאס", ודיע עוואוודה, כותב מאמר מעניין ונוקב בדבר הצורך בשחרור של המגזר הערבי מתכתיבי הרשות הפלסטינית. הרקע: הפיוס בין תנועת בל"ד ובין הרשות הפלסטינית. עוואוודה כותב כי הרשות הפלסטינית משגרת ערב הבחירות את נציגה למגזר הערבי, וג'יה אל-קאסם, כדי שהאיחוד הפנים-ערבי יקבל את מספר המנדטים הרב ביותר, ומותח ביקורת על התנועה-האסלאמית, על שני פלגיה, בשל שתיקתה הרועמת בעת השתלטות חמאס על הרצועה.

גיל ההתבגרות

ב"כל אל-ערב" מדווח הכתב זידאן חלאילה על כך שמנעו מתלמידי כיתה ה' בבית-ספר במג'דל כרום, שם הוא עצמו מתגורר, לגשת למבחני המיצ"ב. חלאילה משוחח עם ועד ההורים ומביא את תגובת משרד החינוך, שדוחה את הטענות. לפי הכתבה, לאחר שמפקחת בית-הספר איבתיסאם עזאיזה בדקה את הטענות מול מנהל המוסד, התברר כי מדובר בסך-הכל ב-15 תלמידים שלא נבחנו עם חבריהם משום שהיו זכאים להקלות בשל בעיות שונות.

אלא שלכתב הוותיק, שאינו מראיין אף לא הורה אחד מהורי הילדים שהוצאו מהמבחן (מלבד יו"ר ועד ההורים, מג'די חלאילה, שהוא בן משפחתו), העובדות הללו אינן מפריעות, והוא מדווח בכל זאת על כך שמנעו מהילדים לגשת למבחן.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

באותו עמוד מובאות טענות כלליות ביותר של אותו כתב בדבר "בחינות בגרות שמגיעות לבתי-ספר ערביים באזור ירושלים ומועברות לתלמידים כשעה לפני הזמן. המבחנים נפתרים ומופצים לילדים". הידיעה מובאת כמאמר, ואינה מבוססת על עובדות, לא מוזכרים בה שמות של אנשים שיעידו על נכונות הסיפור (לא נטען אפילו כי "שמם שמור במערכת"), והיא אינה מגובה בתגובת משרד החינוך, כדי שהוא לא יבלבל אותנו, שוב, עם העובדות.

פאיז שתיווי, העורך האחראי ומנכ"ל העיתון, אינו פנוי לעסוק רק בעריכה. נראה שבהעדר עורך ראשי שיעסוק במשרה מלאה בעריכה עיתונאית, גם חבר מערכת יכול לפרסם ידיעה כזו.

זנגה זנגה

ב"פנורמה" חוזרים גם השבוע לזירת "אביב העולם הערבי", הפעם עם החלטת שלטונות לוב, בהוראת השליט מועמר קדאפי, לבטל את חגיגות חודש הרמדאן בשנה זו ולהסתפק רק בצום, עד "לסילוק הצלבנים מאדמתנו". הידיעה פורסמה ברבים ביום רביעי, וכך גם הנושאים הנלווים לה.

בעמוד אחר מעדכנים בעיתון בדבר הרוגים ופצועים במתקפה של כוחות סוריה על האוניברסיטה בדמשק (נכון ליום ד'); על כך שבוועידת הנשיא בירושלים הביע דניס רוס דאגה מחוסר המעש בנוגע לתהליך השלום; על ביקור בקהיר של יועץ ראש הממשלה בעניין שליט וגרפל; ועל החלטת הנשיא אובמה להסיג 33 אלף חיילים אמריקאים מאפגניסטן עד קיץ 2012.

וידה משעור, הבעלים והעורכת הראשית של "א-סינארה", מתייחסת למונחים שנולדו עם המהפכות ב"אביב העולם הערבי" וחדרו לשיח: "זנגה זנגה" של קדאפי; "קרב הגמלים" מכיכר א-תחריר; "שביחה" ו"בלטג'יה" – בריונים בעגה הסורית והמצרית בהתאמה; "הסתלק!" ביחס למובארכ; ו"פליטים סורים".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"כל אל-ערב" מסתפק במאמר מערכת על "אביב הערבים", המותח ביקורת על הודעתו של שר החוץ הסורי וליד אל-מועלם, שמבחינתו אירופה אינה נמצאת על המפה. "זה מזכיר לנו את אמרתו של האדמירל הטורקי, 'מאלטה יוק'", נכתב.

"האמת היא שבשאר אסד הוכיח בנאומו שהוא אינו יכול להוביל את השינוי [...] גם ראמי מכלוף, בן דודו של הנשיא, הפליל את המשטר כשהודיע שבכוונתו לתרום לעם הסורי מכספו. המיליארדר הסורי הפך לכזה מכספי העם הסורי, ומעשי החסד שלו אינם באים להחליף את דרישתו של העם לחופש. לכן העם רוצה להפיל את המשטר, כי הוא אינו דמוקרטי ואינו יכול להפוך לכזה".

ואילו רימון מרג'יה כותב ב"חדית א-נאס" שהמהפכה בתוניסיה הגיעה לבחינת הבגרות באזרחות במגזר הערבי, עם שאלה הנוגעת לקשר בין הרשתות החברתיות למהפכות.

סעב מככב

לרגל תרגיל פיקוד העורף הארצי "נקודת מפנה 5", מככב בעיתונים הערביים אל"מ אנוואר סעב, מפקד אזור הצפון בפיקוד העורף. סעב מעניק ראיון חלבי לכתב זיאד מעדי ב"א-סינארה", ובו הוא מדגיש כי "כל היעדים הושגו", ומקבל הפניה בשער. גם עומר דלאשה מ"פנורמה" חתום על ראיון, כנראה יזום, עם סעב, אך הכותרת שלו מעניינת יותר: "תרגיל פיקוד העורף אינו מסמן מלחמה קרובה; יש מודעות בציבור הערבי לצורך להיות מוכנים בעת מלחמה".

בלייר בנצרת

טוני בלייר, שליח הקווארטט למזרח התיכון וראש הממשלה הבריטי לשעבר, ביקר בנצרת, כולל במסגד הלבן, וביקורו זוכה לכותרות על-פי תפיסת עולמם של עורכי העיתונים. "פנורמה": "בלייר: אני קורא את הקוראן"; "חדית א-נאס" עם כותרת בולטת ותמונת שער: "נצרת מקבלת את פני בלייר בקפה מתוק וקוראן מהמסגד הלבן". בכיתוב התמונה של הכתב רימון מרג'יה (חידוש מרענן: ניתן קרדיט לצלם): "בלייר עם הלב השחור יחף בביקורו במסגד הלבן". הכותרת בעמוד הפנימי לא הותירה ספק בעמדת העיתון: "קבלת פנים לקצב של עיראק, בלייר, עם קפה מתוק ומתנות". דעה בתוך ידיעה.

ב"א-סינארה" מופיעה הידיעה על הביקור בעמודי הכלכלה, עם המבט קדימה: "ועידה בחסות הקווארטט ללשכות המסחר הישראליות והפלסטיניות תיערך בנצרת". "כל אל-ערב" מסתמך, כנראה, על הודעה לעיתונות שקיבל מעיריית נצרת: "ביקור היסטורי של בלייר בנצרת".

ניהול לא תקין; גזירת גורל

מוחמד עווד, סגן ראש החטיבה הבנקאית בהנהלה המרכזית של בנק לאומי, מקבל כותרת בשער "פנורמה", כותרת בעמוד פנימי ותצלום שלו כשהוא מחייך. אף שלא מצוין כי מדובר במודעה, בעמוד מופיע גם לוגו הבנק. להלן השאלות שנשאלו בראיון הנוקב ונטול הקרדיט: מה חלקו של בנק לאומי במגזר הערבי? האם לבנק יש תוכניות בנוגע למגזר? איך אתם מתארים את הלקוח הערבי? שמענו שהבנק הולך לפתוח עוד סניף, האומנם? האם צעד זה יהיה לטובת הלקוח הערבי? האם אתה חש שהלקוח יחוש בשינוי?

"א-סינארה", שמציין השבוע בפעם החמישית את זכר מייסדו והעורך הראשי הראשון שלו לוטפי משעור, חושף בכפולת עמודים, עם הפניה בשער, את החלטתם של משרד האוצר ומשרדים אחרים לבטל את רשיונה של עמותת אל-גרבאל, בהנהלת עלי עבאסי, תושב שפרעם, שייסד את תיאטרון אל-גרבאל. הסיבה: ניהול לא תקין. הכתבה מתורגמת מדו"ח הביקורת, פרקטיקה שאינה מתאימה לכתב המקצועי זיאד מעדי ונובעת, אולי, מזהירות יתר.

ארבעת העיתונים מדווחים בהרחבה על מקרי הרצח והמוות בדרכים במגזר הערבי. במאמרו השבועי קובע יו"ר השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, ב"כל אל-ערב", כי "המוות בדרכים אינו גורל משמים".