"פנורמה", עמ' 4, 18.3.11

"פנורמה", עמ' 4, 18.3.11

קשה מאוד לנבא את כותרות שלושת העיתונים הארציים בשפה הערבית; לכל אחד מהם מערכת שיקולים שונה בתכלית מזו של מתחריו.

ביום שישי האחרון בחר "א-סינארה" להקדיש שלושה עמודים ואת התמונה המרכזית בעמוד השער לאסון הגרעיני המאיים על יפן. גם "פנורמה" עוסק בכותרתו הראשית במצוקה החמורה שיפן נתונה בה ומקדיש לכך ידיעה ראשית בעמוד החמישי וידיעה נוספת שבה מצוטט ישראל דוד, סגן יו"ר איגוד המהנדסים בישראל, שמזהיר כי "רעידת אדמה בעוצמה שהיא מחצית ממה שהיה ביפן תגרום ל-20 אלף הרוגים בישראל". ב"כל אל-ערב", מסתבר, כלל לא שמעו על יפן.

את מי משרת הפילוג

"כל אל-ערב" ו"א-סינארה" מדווחים בכותרות הראשיות על סוגיית האיחוד הפלסטיני. "אנו מברכים על ביקורו של אבו-מאזן, ללא תנאים", מצטט בכותרתו "א-סינארה" את מושיר אל-מסרי, דובר חמאס בעזה, ובכותרת הראשית של "כל אל-ערב" נכתב: "ברוך הבא אבו-מאזן, על אדמתו ובין בני עמו".

אל-מסרי אומר ל"א-סינארה" כי "אבו-מאזן סיים את כהונתו לפני שנתיים" ומוסיף התייחסות למשא-ומתן בין שני הגורמים היריבים, פת"ח וחמאס; הראשון רואה בהסכם אוסלו בסיס להתנהלות מול ישראל, והשני בהתנגדות: "אנחנו כבר ניסינו את אוסלו למשך שני עשורים", אומר אל-מסרי. גם מאמר המערכת של וידה משעור, הבעלים והעורכת הראשית של העיתון (החוגג 29 שנה להיווסדו), מתייחס לסוגיה הפלסטינית. "את מי משרת הפילוג?", היא שואלת, אולם מבכרת לא לענות.

כותרת המשנה לראשית של "כל אל-ערב" מצטטת את עבאס זכי, חבר הוועד המרכזי של פת"ח, שאומר: "אנו ממתינים לקשר רשמי מצד האחים בעזה כדי לארגן את הפגישה". עוד אומר זכי בראיון: "יש לנו כעת רק הצהרות מצד האחים בעזה [...] מי שלא ייענה לקריאות הציבור הפלסטיני לאחדות, נשאר מחוץ לתפיסת הרחוב והציבור".

לא בידיכם

העורך הראשי של "פנורמה" אינו מייחס חשיבות לנושא האחדות הפלסטינית: בעיתון מתפרסמת בעמוד הרביעי ידיעה לקונית שהתפרסמה בכל כלי התקשורת, בדבר הודעת יו"ר הרשות הפלסטינית והתגובה שבאה בעקבותיה בהודעה לעיתונות שפירסמה תנועת חמאס.

בצדו השמאלי של העמוד מתפרסמת ידיעה על תפיסת האונייה ויקטוריה ועליה נשק, אולם לא ברור מהכותרת שהנשק מיועד, על-פי גרסת ישראל, לעזה. רק קריאה בתוך הידיעה מלמדת את הקורא הערבי בישראל שהרמטכ"ל בני גנץ טוען שהנשק מיועד לעזה. לא מופיעה שום תגובה של חמאס, סוריה או איראן.

מעל לשתי הידיעות הללו מתנוססת הכותרת הראשית "דאגה גדולה בעולם ממשבר הגרעין ביפן". מצד ימין מופיע מאמרו השבועי של אחד העורכים ב"פנורמה", נסים אבו-חיט, שמצטט בהרחבה את התייחסויות התקשורת העברית בישראל למהפכת ה-25 בינואר במצרים ואת האופן שבו היא מרגיעה וקובעת כי מה שהיה במצרים בעידן מובארכ הוא מה שיהיה לאחר עידן זה. "יש כאלה [בישראל] שחושבים שההחלטה נמצאת בידיהם, למרות שזה לא מתאפשר גם למעצמה הגדולה בעולם, ארצות-הברית", הוא מוסיף.

איפול תקשורתי

כותרות בעמודים הראשונים בסוגיית לוב וההתפתחויות בה מופיעות ב"כל אל-ערב" ו"א-סינארה", אך נעדרות מהשער של "פנורמה". בשלושת העיתונים מתפרסמים בעמודים הפנימיים דיווחים על ההתרחשויות במדינות ערב, בעיקר בלוב, וגם על ההפגנות בסוריה.

לא ברור מהיכן שאב "כל אל-ערב", למרות ה"איפול התקשורתי המלא", את המידע כי 25 בני-אדם נהרגו בעימותים בסוריה. הידיעה ב"פנורמה" אינה מעודכנת: היא מדווחת על מעצרים ומתייחסת להפגנות שהיו ביום רביעי, יממה לפני סגירת העיתון.

ידיעה על השכנה מצפון תופסת כותרת ראשית בעמ' 4 ב"א-סינארה", שם מסתמכים על אתר אופוזיציוני המדווח על מעצרים. אין דיווח על הרוגים בסוריה גם בעיתון זה נכון ליום חמישי בלילה, שהוא המועד שבו נסגרים שלושת העיתונים.

מזעם לזעם

"כל אל-ערב" קושר בכותרת המובאת בעמודו הראשון בין "ימי הזעם" בעולם הערבי ובין ימי הזעם במגזר הערבי בישראל, המכוונים כלפי ראשי הרשויות הממונות במגזר. "הצעירים יוצאים נגד הוועדות הממונות", נכתב בכותרת הגג. "בערערה בנגב: העם רוצה לשנות את המשטר; בכפר מנדא: באמצעות הפייסבוק דורשים לסיים את עבודת הוועדה הממונה; בכפר כנא: סיסמת 'תסתלק' נגד גבריאלי [אילן; ראש המועצה הממונה]". התגובה של המועצה הממונה היא כמעט באורך הכתבה, מתפרשת על פני שלושת רבעי עמוד.

"כל אל-ערב" גם מייחס חשיבות לגילויי גזענות ואלימות מצד המשטרה כלפי הערבים בישראל, ומבליט את דברי חברי הוועד העממי בכפר טורעאן: "משטרת התנועה כובשת את הכפר בהוראת ראש המועצה הממונה יעקב זוהר". כמו כן מובלטת טענתם ש"כל מי שיוצא נגד ראש המועצה, נעצר בלילה על-ידי המשטרה".

גם כאן, תגובת המועצה, "איננו צד בעניין", מופיעה באריכות המשתווה כמעט לאורך הידיעה עצמה. רק העיתונים הערביים מביאים את התגובה כלשונה, גם אם היא באורך הגלות, כנראה משום שלמשכתב-עורך אין זמן לקצר אותה.

אלימות ושביתה

הרצח של איוב אלע'זיל ("כל אל-ערב" טעה בשם המשפחה) ואסלאם הרוש בטייבה תופס כותרת משנית בעמודים הראשיים של שלושת העיתונים. כך גם מקרי אלימות אחרים במגזר. רק "פנורמה" מפרסם בעמודו הראשון תמונה וכותרת בדבר מעצרו של מוחמד גנאיים מסחנין, בחשד להסתה (בפייסבוק) נגד קצין צה"ל ערבי מצפון הארץ.

כל העיתונים מקצים מקום נרחב והפניה בשער לידיעות על הצתת כלי הרכב של הסטודנטים הערביים בצפת, ומקפידים להבליט את תגובתו של שר החינוך, גדעון סער, שגינה את המעשה.

שלושת העיתונים מסקרים את הלווייתו בחיפה של חבר-הכנסת הוותיק תאופיק טובי, כמו גם את הפגנת העובדים הסוציאליים שמכונה ב"כל אל-ערב" "קרב למען הכבוד". ב"פנורמה" מייחדים למאבק עמוד שלם עם תמונות ולוגו בראש העמוד.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", עורך "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי"