נתוני הרייטינג הרשמיים של ערוץ 14 (ערוץ 20 לשעבר) נמוכים בהרבה מהנתונים שהופצו מטעם הערוץ, כך עולה מבדיקת הוועדה הישראלית למדרוג. הערוץ המסחרי, ששייך לבעל ההון יצחק מירילשוילי ומזוהה עם מעגל התומכים הקנאים של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, פרש מוועדת המדרוג ב-2019 בטענה ששיטת המדידה פגומה ואינה משקפת את הפופולריות שלו בקרב הציבור הרחב.

הבסיס לטענות הללו היה נתוני הצפייה הנמוכים של הערוץ, שלא התקרבו לאלו של הערוצים המסחריים הגדולים – ערוץ 12 של קשת וערוץ 13 של רשת – כמו גם הערוץ הציבורי דל הרייטינג, כאן 11.

ועדת המדרוג היא הגוף המקובל על המפרסמים במדידת נתוני הרייטינג. בשנים שחלפו מאז הפרישה מהוועדה לא פורסמו נתוני צפייה רשמיים של ערוץ הטלוויזיה של מירילשוילי. באתרי חדשות שונים פורסמו נתונים מחמיאים שכביכול העידו על כך שהערוץ זוכה לרייטינג גבוה – אך מקור הנתונים בדרך כלל נותר מעומעם, וכך גם תוקפם. במקביל, גורמים בערוץ התלוננו בפומבי על כך שמפרסמים לא מזרימים אליו מספיק תקציבים וטענו שיש מעין חרם שקט מצד מפרסמים שנועד להחלישו ממניעים פוליטיים, אם כי לא סיפקו כל הוכחה לכך.

יצחק מירילשווילי, בעל השליטה המוצהר בערוץ 14, לשעבר ערוץ 20 (צילום מסך מתוך סרטון של חב"ד)

יצחק מירילשווילי, בעל השליטה המוצהר בערוץ 14, לשעבר ערוץ 20 (צילום מסך מתוך סרטון של חב"ד)

אחד הגורמים שהואשמו בחרם שכזה הוא לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ), שהפסיקה את הפרסום בערוץ אחרי שאנשיו הקפיצו את מחירי הפרסום. בלפ"מ טענו כי ללא נתוני רייטינג רשמיים לא ניתן לקבוע אם המחירים המבוקשים סבירים, במיוחד לנוכח העובדה שתקציבי הפרסום של לפ"מ הם כסף ציבורי שמגיע מכיסיהם של משלמי המסים בישראל. לפני שבועות אחדים, בדיון של ועדת הכספים, הודיעה מנהלת מחלקת המדיה של לפ"מ, טליה לוינס, שהמחלוקת נפתרה ושהמדינה תשוב לפרסם בערוץ. המוסכמה בענף התקשורת, שנתמכת בנתונים שהגיעו לידי "העין השביעית", היא שבערוץ של מירילשוילי גובים מחירי פרסום נמוכים מאוד, ואלו ככל הנראה לא מספיקים כדי לממן את פעילותו.

לפי פרסום של ערוץ 14 מהחודש שעבר, "מחקרים" העלו שהרייטינג של הערוץ עומד על כ-4% בשעות הפריים-טיים, ובתוכניות שמשודרות לפני כן – למשל, המהדורה המרכזית ותוכניתו היומית של שמעון ריקלין – הרייטינג מסתכם במעט יותר מ-3%. "מדובר בנתון מרשים יחסית לרייטינג של מהדורות החדשות והמתחרות החזקות בערוצים המקבילים", נטען בפרסום, שחלקים ממנו הועתקו מהודעה לעיתונות שהופצה מטעם הערוץ בעבר.

ואולם, נתוני ועדת המדרוג שפורסמו היום (13.3) מעלים כי שיעורי הצפייה בערוץ 14 בשעות הפריים-טיים (20:00–23:00) עומדים על כרבע בלבד מהנתון המוצהר, ומסתכמים ב-1.1% בלבד בקרב כלל האוכלוסייה, וב-1.3% בקרב האוכלוסייה היהודית. בוועדת המדרוג ציינו כי הנתונים מתייחסים לשבוע שבין 6 ל-12 במרץ, ואינם כוללים את שישי בערב, אז מושבתים שידורי ערוץ 14 מחמת שמירת שבת.

הנתונים מאפשרים לבחון מחדש טענות שהתפרסמו לנוכח נתוני הרייטינג הבלתי רשמיים של ערוץ 14, שליוו את הידיעות המחמיאות שבהן הוצג הערוץ כהצלחה מסחרית. כמו ערוץ 14, גם ערוץ כאן 11 של תאגיד השידור הישראלי פרש מוועדת המדרוג ב-2019, באופן שיצר אי-ודאות לגבי נתוני הצפייה בו באמצעות מקלטי טלוויזיה (להבדיל מצפייה מקוונת, שבה הפקות הדגל של התאגיד זוכות להיקפי צפייה מרשימים).

שלט פרסום למשדר ההשקה של ערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20), דצמבר 2021, בת ים (צילום: "העין השביעית")

שלט פרסום למשדר ההשקה של ערוץ 14 (לשעבר ערוץ 20). בת-ים, דצמבר 2021 (צילום: "העין השביעית")

בידיעות שפורסמו לאחרונה באתרים "אייס" ו"סרוגים" נטען, על בסיס נתונים שכביכול דלפו מ"אחת מפלטפורמות הכבלים והלוויין הגדולות בארץ", כי נתוני הצפייה בערוץ 14 גבוהים באופן ניכר מנתוני הצפייה של כאן 11. ואולם, לפי נתוני ועדת המדרוג המצב הפוך. לפי הנתונים, שיעורי הצפייה בפריים טיים של כאן 11 בשבוע שעבר עומדים על 3.7% בקרב הציבור היהודי, ו-3.1% בקרב כלל האוכלוסייה. נתונים לא גבוהים, שאינם מתקרבים לרייטינג של ערוץ 12, הערוץ הנצפה במדינה, אבל עדיין יותר מכפולים מאלו של ערוץ 14.

מנכ"ל ערוץ 14: מדובר בפייק רייטינג של הקרטל

כיצד מסבירים בערוץ 14 את הפער בין ההצהרות לנתוני ועדת המדרוג? ובעצם, על מה מבוססים הנתונים המחמיאים שהופצו בעבר, שנראים כעת נטולי קשר למציאות? האם ייתכן שהם נועדו למשוך מפרסמים ולשפר את מצבו של הערוץ במשא-ומתן על מחירי הפרסום בו, ולא לשקף את היקף החשיפה האמיתי של הערוץ?

בערוץ מעדיפים לעת עתה לא להשיב לשאלות הללו. מנכ"ל ערוץ 14, איתי וולמן, מסר בתגובה: "ערוצים 12 ו-13 שולטים באמצעות כסף רב בוועדת המדרוג ומתעקשים להמשיך למדוד רייטינג בטכנולוגיה ארכאית, שמזייפת את נתוני הצפייה לטובתם. ערוץ 14 נמדד באמצעים דיגיטליים מתקדמים שאינם בשליטתו וחשופים למפרסמים בו. בחודשים האחרונים הופעלו לחצים על ערוץ 14 להצטרף לוועדה תמורת תשלום נמוך. משלא עזרו הלחצים החליטו בערוץ 12 לפרסם את הנתונים בחינם. זהו בסך הכל ניסיון נוסף להנציח את הקרטל בשוק התקשורת באמצעות פייק רייטינג. לא ילך".