יואל אסתרון, עורך בכיר בקבוצת "ידיעות אחרונות", עשה לובי להצעת חוק שתפגע בקבוצת תקשורת מתחרה, כך טען היום (3.3) השר לבטחון הפנים עומר בר-לב. אסתרון לא השיב לבקשת תגובה של "העין השביעית".

"בשנות השמונים יואל אסתרון ואני הסתובבנו במעגל חברים משותף. הפעם הבאה ששמעתי ממנו היתה כשהייתי בכנסת ה-19, ימים לפני ההצבעה על חוק 'ישראל היום'. הפעם השלישית הייתה לפני כחודש. לא הגיע הזמן יואל שאם לא התפטרת עד עכשיו לפחות תתנצל?", צייץ בטוויטר השר בר-לב.

הציוץ של בר-לב בא בתגובה לציוץ של אסתרון מ-6 בפברואר: "בוקר טוב לשר עמר בר-לב. אחרי שהמשטרה נאלצה להודות בשימוש בפגסוס, האם לא הגיע הזמן להתנצל על ההכחשות הפזיזות שלך לתחקיר 'כלכליסט'? 'סליחה, הוטעיתי וטעיתי'? אנחנו לא זקוקים לזה, אבל אולי זה יסייע לשקם את האמינות שלך".

"תחקיר 'כלכליסט'" שאליו מתייחס אסתרון הוא סדרת פרסומים של כתב העיתון תומר גנון, שהאשים את המשטרה בשימוש עברייני, שיטתי ויומיומי בתוכנת הרוגלה "פגסוס" של NSO, גם נגד אזרחים שאינם חשודים בפלילים, למטרות "פישינג", כאמצעי לחץ על עדים וללא כל צו או פיקוח משפטי.

השר עמר בר-לב (צילום: תומר נויברג)

השר עמר בר-לב (צילום: תומר נויברג)

"כלכליסט" טרם סיפק ראיות כלשהן לטענות החריפות, ודו"ח ביניים של צוות בדיקה של משרד המשפטים, בליווי אנשי שב"כ ומוסד, קבע כי לא נעשה שימוש ברוגלה על הטלפונים של הדמויות שהוזכרו בשמן ב"כלכליסט", למעט שלושה (ובפועל אחד בלבד), וכי גם אז הדבר נעשה על-פי צו. בתגובה לדו"ח הודיעה מערכת "כלכליסט" כי תערוך בדיקה מחודשת של הטענות, אולם אם נערכה בדיקה כזו, ממצאיה טרם פורסמו. על רקע זה קורא השר בר-לב לאסתרון להתפטר או להתנצל.

אסתרון הוא העורך האחראי של "כלכליסט", העיתון הכלכלי של קבוצת "ידיעות אחרונות". למרות שאסתרון מכנה את עצמו "מו"ל" העיתון, המו"ל האמיתי והבעלים של קבוצת "ידיעות אחרונות" ו"כלכליסט" בתוכה הוא ארנון (נוני) מוזס, כוכב פרשת "תיק 2000" ונאשם מס' 4 במשפט המו"לים. מוזס נאשם כי הציע שוחד לבנימין נתניהו בזמן שהיה ראש ממשלה. במשך שנים ניסה מוזס להצר את צעדיו של העיתון המתחרה, "ישראל היום", שפעל ללא מודל עסקי והציף את השוק בגליונות חינם. בין השאר ניסה מוזס, בתחילה יחד עם בעל השליטה דאז ב"מעריב" עופר נמרודי, לקדם הצעות חוק שיפגעו ב"ישראל היום", שהיה שייך לשלדון אדלסון (שנפטר בינתיים), טייקון קזינו ומהאנשים העשירים בעולם.

ב-2014 ניסה מוזס לחוקק חוק שיאלץ את "ישראל היום" לגבות תשלום מינימלי על גליונותיו. את הצעת החוק קידם חבר-הכנסת דאז מהעבודה איתן כבל, בשיח צמוד עם מוזס ועם רון ירון, אז העורך הראשי של "ידיעות אחרונות" (וכיום עורך "אולפן שישי" של חדשות 12) – כך העיד כבל מאוחר יותר במשטרה. גם חוות הדעת שקידמה את החוק נוסחה לבקשת "ידיעות אחרונות".

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: רועי אלומה ומרים אלסטר)

מו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: רועי אלומה ומרים אלסטר)

כעת חושף השר בר-לב כי לא רק עורך "ידיעות אחרונות" והמו"ל מוזס עסקו בקידום החוק, אלא גם אסתרון. דובר השר מסר כי השיחה עם אסתרון התקיימה ממש ביום שלפני ההצבעה על החוק. בתגובה לשאלה על תוכן השיחה מסר הדובר: "ברור למה התכוון השר בר-לב". בר-לב, עמיתו של איתן כבל למפלגת העבודה, היה חבר-כנסת באותה עת. בהצבעה שנערכה למחרת הצביע בעד ההצעה,כמו רוב חבריו לסיעה.

החוק עבר בקריאה טרומית, על רקע קריאת "בושה" מצדו של נתניהו. זמן לא רב לאחר מכן פיזר נתניהו את הכנסת ולקח את המדינה לבחירות. שנתיים אחר-כך נחשף בתקשורת כי בידי המשטרה הקלטה של שתיים מהשיחות שקיים עם מוזס ב-2014, שבהן שוחחו השניים על מתווה של עסקה: נתניהו יגרום לכך ש"חוק 'ישראל היום'" יחוקק, ואילו מוזס ידאג לכך שקבוצת "ידיעות אחרונות" תירתם לטובת האינטרסים של נתניהו ומשפחתו.