איום קיומי

עסקת שליט, תום עידן קדאפי בלוב ואלימות עבריינית בישראל, אלו הנושאים שהובלטו בעמודים הראשיים של שלושת העיתונים הארציים בערבית. כל העיתונים מתייחסים בשעריהם לרצח המשולש של תאופיק הייכל אגברייה ושני בניו, אחמד ומחמוד, בביתם שבאום אל-פחם, ולנסיון ההתנקשות בחייו של ראש מועצת ג'ת הנבחר, חאלד גארה.

"א-סינארה" מדגיש גם את דבריו של כארם אבו-רומי, שבנו נרצח, האומר לכתב מוחמד עוואד: "אם גורל בנינו למות, שיהיה זה רחוק מהקטטות והברבריות". מעגל הדמים במגזר הערבי "הפך לשגרה", כותב עוואד ב"א-סינארה", ובחלקו השני של מאמר המערכת ב"כל אל-ערב", המוקדש להסלמת האלימות במגזר הערבי, נכתב כי זו "מאיימת על קיומנו".

עסקת שליט: ההתנגדות, חמאס וחומייני ממוקייבלה

"א-סינארה" ו"כל אל-ערב" מקדישים את הכותרות הראשיות שלהם לעסקת שליט, ואלו מפנות לסיקור נרחב עם תמונות רבות וראיונות בלעדיים. "השמירה על שליט כל התקופה הזו היתה בעיני ההתנגדות יעד בטחוני ומודיעיני מהמעלה הראשונה", נכתב בכותרת הראשית של "א-סינארה", ציטוט דברים שאמר אבו-מוג'אהד, דובר גדודי א-נאסר סלאח א-דין בעזה, הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות, לכתב אמין אבו-ג'בל.

מתחת לכותרת הראשית פרושים תצלומים של אסמאעיל הנייה חוגג עם האסירים המשוחררים בעזה; של גלעד שליט עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל בני גנץ; של שליט בראיון לטלוויזיה המצרית מיד עם שחרורו; של חאלד משעל חוגג עם אחת האסירות המורחקות בעזה; של שליט חוזר לחיק משפחתו, ושל ההמון החוגג עם האסירים בעזה.

העורכת והבעלים וידה משעור שופכת מים צוננים על התפארות ישראל סביב העסקה: "עד מתי תמשיך ישראל לפאר את הישגיה, בעיקר בעניין ערך האדם היהודי ואי-ויתורה על חייליה? האם שליט לא נשאר חמש שנים בשבי? ורון ארד לא שב זה 25 שנים! נראה שהלחץ של בני המשפחה ושל כלי התקשורת בעיקר, ושל העם בכלל, הוא שהחזיר את גלעד שליט". מי ניצח? שואלת משעור, ועונה: "הניצחון האמיתי יהיה בסיום הקונפליקט הפלסטיני-ישראלי, בהקמת מדינת פלסטין וסיום הכיבוש של עם אחר בידי ישראל. מקווים לטוב".

שער "א-סינארה" (פרט)

שער "א-סינארה" (פרט)

הכתב המדיני של "א-סינארה", זיאד מעדי, מראיין את ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, שאומר כי "העסקה הוכיחה שיש אפשרות בעתיד למהלך מדיני עם חמאס". ח"כ דליה איציק (קדימה) אומרת למעדי כי שליט לא היה שבוי מלחמה. "הוא נחטף מתוך ישראל", אומרת איציק וממשיכה: "אינני יודעת אם מדובר בעסקה טובה [...] עם זאת, הייתי חותמת על העסקה". כזכור, בתחילת השבוע התראיינה יו"ר קדימה ציפי לבני ל"ידיעות אחרונות" והביעה התנגדות לעסקה. קונסול מצרים בישראל, סאמח נביל, גוזר קופון מדיני כשהוא אומר למעדי: "ההנהגה המצרית עמדה על סיום העסקה ויישומה".

במאמרו השבועי ב"א-סינארה" מתייחס לעסקה גם שיח' כמאל חטיב, סגן ראש הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית, וקובע: "מדובר בהישג להתנגדות הפלסטינית וסטירת לחי מצלצלת לכובש, שלמרות כוחו הצבאי והעליונות המודיעינית שלו, לא הצליח לשחרר את החייל השבוי".

העיתונאית המצרית שהירה אמין, הראשונה שריאיינה את שליט ועוררה זעם רב בישראל, דוחה את ההאשמות מכאן ומכאן כשהיא אומרת לכתב מוחמד עוואד: "כל מי שאמר כי הייתי קשוחה עם שליט [ישראל], או שהפכתי אותו לגיבור [קולות בעולם הערבי] – הוא אויב השלום". אמין מוסיפה כי "כלי התקשורת בישראל זעמו משום שלקחתי מהם סקופ, וכי רצו להכין אותו כדי שיענה בצורה אחרת". עוד מראיינים בעיתון את "הנוצרי היחיד" בין 477 האסירים ששוחררו בעסקה, כריס אל-בנדק (22), שנידון לשלושה מאסרי עולם בגין רצח שלושה ישראלים בירי לכיוון שכונת גילה. "היחסים שלי עם חמאס יותר ממצוינים", הוא אומר.

"כל אל-ערב" מקדיש לעסקה חמישה עמודים בקונטרס החדשות. הכותרת הראשית: "חגיגת החירות מאחדת את הפלסטינים!", ובכותרת המשנה מובאים דבריהם של האסירים מערביי ישראל ששוחררו בעסקה: "סאמי יונס: 'אני שמח על שחרורי, אך כואב את משפחתי השנייה שנותרה בבתי-הכלא'. מוחמד ג'בארין: 'אנחנו עם אחד שבולט באחדות ובמאבק למען החירות'. עלי עמריה: 'על חברי-הכנסת לפעול לשחרור שאר האסירים'. דגלי סוריה מונפים בגולן הכבוש כדי לחגוג את שחרור האסיר ויאם עמאשה. לוד מקבלת את פני האסירים מוחמד זיאדה ומוחלס בורגאל, שאומר: 'יש אסירים שהיה עדיף לשחרר לפני'".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

אבו-מוג'אהד, דובר הזרוע הצבאית של ועדות ההתנגדות, מתראיין כאמור לכתב המדיני של העיתון סעיד חסנין, ומבטיח: "כל האסירות, כולל ערביי 48', ישוחררו מהכלא בתוך זמן קצר!". הדובר מוסיף גם כי "השב"כ התמקח עם אסירי הפנים [ערביי ישראל, באשר לדרישה] לחתום על מסמך שימנע מהם לנסוע לגדה המערבית או לשוחח עם מנהיגים בחמאס".

ואילו לחבר הוועד המרכזי בפת"ח, גנרל תאופיק טיראווי, ששימש בעבר מפקד המודיעין הפלסטיני, יש תובנה משלו בעקבות העסקה. במדור "עימות" עם סעיד חסנין, הנפרש על פני שני עמודים, הוא מצהיר: "באלוהים, לו ניהלנו משא-ומתן במשך יובל שנים עם ההנהגה הציונית הזו, לא היינו משחררים שעל אחד של אדמה או אסיר אחד". הוא מודה כי העסקה היא הישג לחמאס "ועלינו לכבד את המאמצים שלו". בהמשך הוא מדגיש כי "עלינו להסביר לאמריקה כי האינטרסים שלה אצלנו בסכנה".

"פנורמה" מקדיש את הכותרת השנייה בחשיבותה בשער לעסקת שליט, ועוד שישה עמודים בקונטרס החדשות, הכוללים בעיקר תצלומים. "דיווחים על כוונה לשחרר עוד תשע אסירות לפני ביצוע השלב השני בעסקה", נכתב בכותרת, לצד תצלומים של גלעד שליט מחבק את אביו ושל האסיר הערבי המשוחרר סאמי יונס, המתקבל בדמעות שמחה בערערה שבוואדי עארה.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

הלוגו המלווה את הסיקור הוא "עסקת חילופי האסירים" וחתומים עליו "כתבי 'פנורמה'", שאינם מקבלים קרדיט מפורט. תמונתו של יונס מובילה את התצלומים בעמודים הפנימיים; מתחת לה תמונתו של החייל גלעד שליט מצדיע ותמונות האסירים המשוחררים מערביי ישראל מחובקים עם בני משפחותיהם.

הכתב בכר זועבי מביא את סיפורו של מוסטפא סלים ממוקייבלה, המכונה "חומייני", שלא התגלח או הסתפר מאז נחטף שליט ועד לקיום העסקה. "אני יודע שהנדר שלי לא מצא חן בעיני רבים, אבל אני מרוצה ממה שעשיתי", הוא אומר. כותרת הידיעה היא "חומייני ממוקייבלה הסתפר לאחר חמש שנים, כהבעת שמחה על שחרורו של גלעד שליט". בראיון המלא שהתפרסם באתר "פאנט", אתר העיתון "פנורמה", אמר סלים כי "ההזדהות שלי עם גלעד שליט היתה הומנית". כמה מ-341 הטוקבקיסטים התייחסו אליו כאל "חולה הזקוק לטיפול", אחרים הצדיעו לו על המעשה, גם בעברית.

שודדי הזכויות

"פנורמה" מקדיש את הכותרת הראשית לתום עידן קדאפי בלוב: "מסתורין סביב עתיד לוב לאחר הריגת קדאפי". תמונה זעירה של השליט המת מובאת בעמוד הראשי, ולצדה תמונת מורדים החוגגים את מותו בעיירה סירת, שם נלכד. "א-סינארה" ו"כל אל-ערב" מדפיסים שניהם את התצלום באוזן שמאל של עמוד השער.

"כל אל-ערב" מקדיש חלק ממאמר המערכת לחיסול קדאפי: "מדובר במסר ברור לבשאר אסד בסוריה, לעלי עבדאללה סאלח בתימן וליתר המנהיגים בעולם הערבי. עליהם להבין כי העמים הערביים לא יסכימו להשפלה". עורך הכבוד ב"כל אל-ערב", המשורר סמיח אל-קאסם, משגר מסר לעולם תחת הכותרת "לא לדו-פרצופיות". הוא מפנה אצבע מאשימה כלפי המלך בבחריין שטובח בבני עמו, שרובם שיעים, והעולם הסוני שותק. "הגיע הזמן לעמוד ליד האחים בבחריין נגד הגנבים ושודדי הזכויות", הוא כותב.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט", ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב