הפקרות

האסון שבו מצאו את מותם ביום חמישי שעבר שלושת תושבי ואדי סלאמה, האחיות איבנה (18) ושירין (19) סואעד וקרוב משפחתן מוחמד ענאן (20), תפס חלק נכבד מהעמודים הראשיים של העיתונים הערביים ביום שלמחרת. "איבנה, שירין ומוחמד מוואדי סלאמה נהרגו", לשון הכותרת הראשית של "א-סינארה". מתחת לה, הידיעה במלואה, שבה מצטט הכתב עוואד דראושה עדי ראייה המספרים כי כבאים ואנשי מד"א לא יכלו להתקרב לרכב שעלה באש. בראש הידיעה תמונת שלושת ההרוגים ושרידי הרכב. במאמר המערכת כותבת על התאונה וידה משעור, העורכת והבעלים: "דמנו הפקר".

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

"כל אל-ערב" מדפיס על השער תמונה מזעזעת: הרכב הבוער שבו נשרפו אנשים בעודם חיים. הכתב אמין בשיר משוחח עם אביו של ההרוג, שיח' קאסם ענאן, עם קצין התנועה במחוז הצפון ועם קרובי משפחה שציטוט של אחד מהם מספק לעיתון את הכותרת על השער: "צעקו ודרשו לחלץ אותם מהאש". בתמונה, ככל הנראה באדיבות זק"א (אין קרדיטים לתצלומים המופיעים בעיתון), נראים מתנדבי הארגון חמושים בשקיות ניילון לבנות. הקצין רון דוד מאגף התנועה במשטרת המחוז הצפוני קובע: "התאונה אירעה בשל מהירות מופרזת ואי-שמירה על חוקי התנועה".

כתבי "פנורמה" ששמותיהם אינם מוזכרים משנים את שם משפחתו של ההרוג ואת גילו ומצטטים את דוברי משטרת התנועה, מד"א ומכבי-האש. איש מקרובי המשפחה אינו מצוטט בידיעה. תמונת התאונה עם ראשיהם של שלושת הנספים מובלטת בשער ככותרת השנייה בחשיבותה: "אסון בוואדי סלאמה: שתי האחיות שירין ואיבנה סואעד וקרוב משפחתן מוחמד סואעד נהרגו בתאונה קשה".

"חדית א-נאס" בוחר להקדיש לאסון את הכותרת הראשית: "האש בערה בשתי מכוניות והפצועים נלכדו בתוכן". בכיתוב לתמונת הרכב (העיתון לא השיג את תצלום האחיות שנספו) נכתב כי "אזור התאונה הקשה נדמה לזירת מלחמה". "מלכודת מוות", מכריזה כותרת הגג ובכותרת המשנה לראשית: "שיעור תאונות הדרכים אצל היהודים יורד ואצל הערבים עולה".

פריצה לחנות נעליים

גם השבוע תופסת האלימות הפושה במגזר הערבי חלק מרכזי בדיווחים, וכמה מהם אף מגיעים לעמוד השער. כתב "א-סינארה" חטאב נסאר מראיין את מוחמד חמזה, אביה של סועאד חמזה, שנחנקה למוות בעת ששהתה בגרמניה במסגרת לימודי רפואה. "רוצח בתי הוא פרחאן בוחארי, שנמלט לטורקיה", הוא קובע בנחרצות. חמזה מספר כי הוא ורעייתו נועדו עם סגן שגריר גרמניה וביקשו לדעת מה נעשה כדי להביא למעצרו של בוחארי. תמונת "הרוצח" מובלטת בידיעה, שמובאת במלואה בשער העיתון, לצד תמונת המנוחה.

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

"פנורמה" מדווח בעמודו הראשי על מעצרם של שני חשודים בתקיפת מנהל בית-הספר אל-מותנבי באום אל-פחם ועל מעצרם של שני חשודים בניסיון לרצח ראש מועצת ג'ת, חאלד עארה. קונטרס החדשות עמוס בדיווחים ותמונות של הכתבים-צלמים מוחמד סואעד, בקר זועבי, מוחמד בדראן, חנא עביד, עומר רביע, עלא בדארנה וחוסיין אל-עוברה על אודות מעשי אלימות ועבריינות:

שריפת כלי רכב של בני משפחת ד"ר אבראהים אליאס בבענה; פריצה לחנות נעליים בשפרעם; ירי לבית בטירה; ירי בסוכן מכירות באום אל-פחם; פריצה לחנות בגדים וגניבת כסף בעראבה; ילדים מאום אל-פחם דורשים לעצור את רוצחי המנוח תאופיק הייכל ושני בניו; מעצר שני חשודים בכעבייה בחשד שירו לעבר אדם אחר; מצלמות האבטחה חושפות את גניבת כספי התרומות למסגד בטירה; גבר ואשה גנבו כסף מסוחר בסחנין; פריצה לבית-הספר אל-חנאן בעראבה; הוועדה העממית בסחנין דנה בפרויקט "עיר ללא אלימות"; עימותים ומעצרים במהלך מירוץ מכוניות לא חוקי ברהט; פצוע מירי במהלך שוד מזוין בטירה; ירי לעבר בית בטובה-זנגרייה; תפיסת אקדח ומעצר צעיר במהלך חיפוש בבית בנגב (שם הכפר, ביר-הדאג', לא צוין); מעצר חשוד בהרג הצעיר עיסא אבו-מדיגם מרהט במהלך קטטה; שוד מזוין של סניף הדואר בטמרה; צעיר נפצע מירי בכעבייה-טבאש.

רוב הידיעות מתחילות במלים "לעיתון 'פנורמה' נודע". ההמשך, המכיל דיווח אינפורמטיבי ותו לא, מזכיר יותר הודעות דוברות של המשטרה. הידיעות עצמן אינן מרוכזות, אלא מפוזרות בין עמודי העיתון.

הידיעה על המסמכים המופקרים בעיריית טייבה, "כל אל-ערב"

הידיעה על המסמכים המופקרים בעיריית טייבה, "כל אל-ערב"

גם העיתונים האחרים מקדישים, כאמור, מקום לתופעת האלימות. אך בעוד ש"פנורמה" מעדיף ידיעות אזוטוריות, לעתים שוליות ואף חסרות חשיבות, מתחריו משתדלים לתת מקום לידיעות בעלות חשיבות. "חדית א-נאס" מבליט לדוגמה את הודעת המשרד לבטחון פנים שלפיה שיעור מעורבותם של הערבים במקרי רצח בישראל עומד על 67%.

ב"א-סינארה" מדווחים, בין השאר, על שחרורם ללא תנאים מגבילים של החשודים ברצח הילד המנוח אנס כיאל (12), תושב ג'דידה. "כל אל-ערב" מבליט באוזן שמאל בשער דיווח על כך שבמבנה עיריית טייבה שהוצת לפני שנה וננטש מופקרים מסמכים רשמיים בעלי חשיבות (מונא ערמוש). הידיעה הזו אינה מופיעה ב"פנורמה", שכזכור, משרדיו הראשיים שוכנים אף הם בטייבה.

לא עוזב את העיר

בידיעה פרי עטו של הכתב המדיני החדש של "א-סינארה", חסין א-סוויטי, מצטט הכתב מקור פלסטיני בכיר שלפיו יו"ר הלשכה המדינית של חמאס (שהודיע על סיום תפקידו), חאלד משעל, "מועמד להיות נשיא המועצה העליונה של האחים-המוסלמים בתמיכת קרדאווי וקטאר". השיח' קרדאווי הוא אחת הסמכויות העליונות בעולם הסוני-מוסלמי. כראיה, כותב א-סוויטי כי לכן "הטיל מזכ"ל הליגה-הערבית, נביל אל-ערבי, על משעל לתווך במשבר בסוריה".

בהפניה נוספת בשער "א-סינארה" מצוטט סגן ראש מועצת המהפכה של פת"ח, ד"ר סברי סידאם, שאומר: "מפגשי עמאן [המו"מ בין ישראל לרשות הפלסטינית] גילו שישראל לא שינתה את עמדותיה". הכתב המדיני של "כל אל-ערב", סעיד חסנין, ממשיך במעקב אחר הידיעה הבלעדית שלפיה ישראל ביטלה את תעודות ה-VIP למנהיגי הרשות הפלסטינית. מקור פלסטיני בכיר מספר כי לאחר ה-26 בינואר "אבו-מאזן יעזוב את רמאללה וינהל את העניינים מחו"ל", זאת "לאחר שהבין שהמו"מ הוא סתמי". נציג חמאס בלבנון, עלי ברכה, מספר לעיתון כי "מטה חמאס יישאר בדמשק וד"ר מוסא אבו-מרזוק לא עזב [את הבירה הסורית]". הוא טוען עוד כי בקרוב תקבל רצועת עזה אספקת מים וחשמל ממצרים.

"פנורמה" בוחר בסוגיה האיראנית לכותרת הראשית: "ישראל מכחישה אפשרות שלפיה תתקוף את איראן, ורוסיה מזהירה מאסון כתוצאה מפעולה צבאית".

34

הכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מוקדשת להחלטת בית-המשפט העליון שלא להתערב בחקיקה המונעת איחוד משפחות של פלסטינים: "הגזענות בחותמת בית-המשפט העליון!". חבר המערכת סוהיל כיוואן חתום על הידיעה, הנפרשת על פני כפולת עמודים ומוקדשת לילדים שאיבדו כל קשר עם אמהותיהם או אבותיהם. "בית-המשפט העליון הפיל 7,000 תיקי איחוד משפחות בין ערביי הפנים ומשפחותיהם בגדה המערבית וברצועת עזה", לשון כותרת המשנה. "אב מג'נין הורחק מילדיו ואשתו בכפר-כנא למשך שנתיים, לאחר שנכלא לתקופה של שבעה חודשים [...] עו"ד ראאד אבו-מוך מבאקה אל-גרבייה מגלה: 'יש לי תיקים של אזרחים רוסים, שנדרשים רק לסגור את התיק הפלילי שלהם כדי לקבל תעודת זהות (ישראלית)'".

שער "חדית א-נאס"

שער "חדית א-נאס"

ב"פנורמה" לא מתייחסים להחלטה המתוקשרת של בית-המשפט העליון, אך מדווחים על צעיר מכפר-קאסם שטוען כי "יהודים דתיים קיללו אותנו באזור אל-קודס, כי אנחנו ערבים". עו"ד איהאב ג'לג'ולי, שתמונתו מלווה את הידיעה אך הוא אינו חתום עליה, מבטיח: "אעקוב אחר הפרשה". עוד מדווחים בעיתון כי "הוועדה המשותפת לתמיכה בצעירים משפרעם המואשמים בניסיון רצח הטרוריסט נתן זאדה מתחילה בפעולות". הקמפיין לתמיכה בצעירים מדווח גם ב"חדית א-נאס", המודיע גם על הרס הכפר אל-עראיב בנגב בפעם ה-34, ביום רביעי שעבר.

בהפניה בשער "א-סינארה" מצוטט ח"כ שאול מופז, שמדגיש בראיון לכתב זיאד מעדי כי אם יזכה בבחירות המקדימות במפלגת קדימה, "רשימת קדימה לכנסת תכלול ערבים". חבר קדימה אחמד א-דבאח מציג גם הוא מועמדות: "אעמוד לצד היו"ר הנבחר ואציג מועמדותי לכנסת".

היתה שביתה?

שביתת הרשויות המקומיות וההסכם עם הממשלה שהושג בסופה מטופלת בעיתונים באופנים שונים. ח"כ ג'מאל זחאלקה, יקירו של כתב "כל אל-ערב" זידאן חלאילה, מצוטט בשער העיתון: "ההסכם בין בוחבוט לנתניהו משרת 15 רשויות עשירות ומוסיף לאפליה נגד הרשויות הערביות [...] אז מדוע השמחה?". תגובתו של ראמז ג'ראיסי, ראש עיריית נצרת ויו"ר ועד הרשויות הערביות בישראל, מובלטת אף היא בהפניה בעמוד הראשי: "השתתפנו בשביתה כדי להגן על האזרחים לטווח הקרוב והרחוק".

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

במתחרה של העיתון מרחוב נמסאווי, "א-סינארה", לא נוכל למצוא ציטטות של זחאלקה, בשל היותו יו"ר בל"ד, מפלגה המוחרמת על-ידי העיתון. שם מצטטים בשער את ג'ראיסי, שאומר: "אינני מרוצה מההסכם הזה". "פנורמה" ענייני: "שביתת הרשויות המקומיות בארץ הסתיימה לאחר חתימת הסכם עם הממשלה", נכתב בכותרת. התצלום המלווה את הכתבה הוא של ג'ראיסי נואם בעוד ראשי רשויות יהודים מקשיבים לו.

האחראי על החיסכון הפנסיוני במשרד האוצר, רג'ואן גרייב, טוען בראיון לכתב חסין סוויטי ב"א-סינארה" כי "הכלכלה הישראלית חזקה ומסוגלת לעבור את המשבר".

תהיו בריאים

גשמי הברכה שירדו בשבוע הקודם ברחבי הארץ חשפו מפגעים רבים ביישובים הערביים בגליל. "פנורמה" מדווח על הפגנה של תושבי שכונת אל-חלה בדיר-חנא בגין הצפות, על התמוטטות גדר בשלבי בנייה בסחנין והצפות במג'ד אל-כרום ודליית אל-כרמל. בעמוד האחורי: תמונות מרהיבות מ"סקי" בשלג של יישובי הגליל.

ב"א-סינארה" מדווחים בהפניה בשער על דאגה בישראל מהתקפות ההאקר הסעודי ומצטטים את ד"ר בשארה בשאראת, מנהל בית-החולים נצרת, הקובע כי "השפעת השנה קלה, אך היא עוד לפנינו".

"חדית א-נאס" מדווח מכנס של רופאי שיניים בהפניה בשער: "שוק רפואת השיניים פתוח – אז מי מפקח עליו?". העיתון אף מדווח כי "850 מ-1,900 מורים לערבית – נכשלו בשפת האם".

ואילו כתב "כל אל-ערב" אבראהים אבו-עטא מדווח לקוראיו כי עיריית אום אל-פחם בודקת אפשרות להעביר את המוסכים משכונות העיר לאזור התעשייה, כאשר עלות מגרש לבעלי המוסכים היא 240 אלף שקל בלבד. הידיעה המשמחת מובלטת בעמוד הראשי.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב