"ה'גרדיאן' הבריטי כותב שבריטניה צריכה ללמוד מישראל איך ליישם סגר אפקטיבי שמוריד את התחלואה ומציל חיים. בלגיה, צ'כיה, הולנד – כמעט כל מדינות אירופה עם תחלואה גבוהה משלנו. מי שעוד לא עשה סגר, בדרך לסגר. האתגר שלנו עכשיו הוא לצאת מהסגר בצורה מדורגת ואחראית. יחד ננצח את הקורונה!", הכריז ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, בפוסט שפורסם אתמול (22.10) בדף הפייסבוק שלו, בצירוף הכותרת מאתר ה"גרדיאן".

בניגוד לקביעה של נתניהו, ה"גרדיאן" לא הציג את ישראל כדוגמה למדינת שביצעה סגר מוצלח. כפי שהבחין העיתונאי גיא לייבה, כותרת הכתבה לא קראה לבריטים ללמוד מישראל – אלא הציעה להתבונן בישראל ולהסיק מסקנות. אוליבר הולמס, כתב ה"גרדיאן" בירושלים, מונה בכתבתו שורה של נזקים שגרם הסגר הנוקשה שהוטל על אזרחי ישראל – ומציין שהמהלך הקיצוני שנקטה הממשלה הביא "תועלת" אך גם "סכנות".

הכתבה של ה"גרדיאן" התפרסמה כשבוע וחצי לפני הפוסט של נתניהו, בזמן שהגבלות הסגר עדיין עמדו בתוקף והתחלואה בישראל עדיין היתה גבוהה למדי. "הסגר בישראל", מסר הכתב הבריטי לקוראיו, "פגע קשות בעסקים קטנים רבים. השבוע, ישראלים שיתפו סרטון של בעל חנות נעליים מתל-אביב שהשליך נעליים למדרכה וקרא לאנשים לקחת אותן בחינם כמוצא אחרון של ייאוש, לאחר שהסגר השני הביא אותו לפשיטת רגל, לדבריו. [...] מאות בעלי עסקים אחרים איימו להפר את הסגר הכלל-ארצי אם יוחלט להאריכו, והוטל ספק בעצם האפקטיביות של הסגר.

"במקביל, הבקיעים העמוקים בחברה הישראלית העמיקו עוד יותר, כשמגזרים שונים האשימו זה את זה בהתעלמות מההנחיות. חלקים מהחברה החרדית – שבה התגלו כ-40% מהמקרים החדשים של הידבקות בקורונה – סירבו לבטל אירועים דתיים שכללו התקהלויות, והתנגשו עם המשטרה. זעם ציבורי רב הופנה גם לאלפים שיצאו להפגין בקריאה להתפטרות נתניהו. בתגובה, מנהיגי המחאה האשימו את נתניהו בשחיתות ובטיפול כושל במגפה – וטענו כי ניצל את הסגר כדי למנוע מהם לקיים הפגנות המוניות".

הכתב הבריטי שיבץ בכתבה גם דברים שאמר ד"ר טל ברוש, מרכז הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות, בראיון לתוכנית "בחצי היום" עם אסתי פרז ברשת ב': "אני לא חשבתי שסגר הוא פתרון בריא אף פעם. אני חושב שהגענו לרמת תחלואה כזאת שלא היתה לנו ברירה". הכתב הבריטי ציין כי לפי דבריו של ד"ר ברוש, הסגר לא סיפק פתרון ארוך טווח לזינוק החד בתחלואה – והתקופה שבה אובחנו 8,000 נדבקים ביום עשויה לשוב כהרף עין.

כל הקביעות הללו אינן מופיעות בפוסט שפורסם בדף הפייסבוק של נתניהו. במקום לחלוק עם עוקביו את הכתבה המלאה של ה"גרדיאן", או לפחות קישור שמוביל אליה, מפעילי העמוד הסתפקו בכותרת והצמידו לה מלל שהוציא אותה מהקשרה.

* * *

הפוסט המטעה של בנימין נתניהו

(לחצו להגדלה)

(לחצו להגדלה)