בחודש אפריל האחרון, כשהמשק הוכנס לסגר בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, התייצב באולפני הטלוויזיה איש העסקים הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס, ודרש בשמם של בעלי העסקים בישראל פיצוי על ההפסדים שגרמו המגפה, ההגבלות הממשלתיות ותחילתו של המשבר הכלכלי החמור.

בעקבות הלחץ הציבורי של ויזל ואחרים התגייסה המדינה למאמץ. בפוקס זכו להלוואות בערבות מדינה בתנאים משופרים בסך כ-60 מיליון שקל, פטור מארנונה לתקופה של שלושה חודשים ותשלום משכורות לאלפי עובדים, בהיקף של כ-40 מיליון שקל, עבור התקופה ששהו בחל"ת. במקביל העניקו רשתות הקניונים הגדולות פטור מלא מדמי שכירות ודמי ניהול לשוכרי החנויות לכל התקופה שבה החנויות היו סגורות, ובנוסף הנחות של 50%–75% בדמי השכירות לתקופה שאחרי תום הסגר.

אתמול (25.8) פרסמה קבוצת פוקס את הדו"חות שלה לסיכום הרבעון השני של שנת 2020. למרבה ההפתעה, הקבוצה סיימה את הרבעון ברווחי שיא של 90 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-50% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, נטולת המגפה והסגר.

בעיתונות הכלכלית עמדו ביממה האחרונה על הפער בין זעקות הגעוואלד של ויזל באולפנים לבין התוצאות החריגות לטובה שהציגה קבוצת פוקס, אם כי תוך מתן דגשים שונים. "דה-מרקר" נזעק על בזבוז כספי ציבור לריק, ב"כלכליסט" ביכו את ההפסדים של בעלי הקניונים, ואילו ב"גלובס" העדיפו להצניע את האבסורד במתן תמיכה והקלות לחברות שהגיעו לרווחי שיא. בעיתון הוורדרד לא יצאו בקול זעקה. לא בשמו של הציבור שכספו הופקר ולא בשמם של בעלי הקניונים שהעניקו הנחות לחינם.

"הציבור מימן את החל"ת – ויזל רשם רווח שיא", נכתב הבוקר בשער "דה-מרקר", שהפנה את הקוראים לשער האחורי. שם, מעל תצלום של ויזל, נכתב: "המדינה שילמה לעובדי פוקס בחל"ת 40 מיליון שקל, והרווח זינק לשיא". ערן אזרן דיווח על פני השער האחורי ובפנים העיתון על האבסורד, וציין כי "פוקס נזילה מאוד, וכנראה אינה זקוקה לתמיכה כלשהי".

לפי עזרן, "העלייה [ברווחים] נרשמה למרות משבר הקורונה, ולאחר שמנכ"ל הקבוצה הראל ויזל פקד את אולפני הטלוויזיה בתחינה לקבלת סיוע ממשלתי".

"דה-מרקר", שער אחורי, 26.8.2020 (פרט)

"דה-מרקר", שער אחורי, 26.8.2020 (פרט)

"הכוחניות השתלמה", נכתב בשער "כלכליסט", מעל הכותרת הראשית: "הקניונים נכנסו מתחת לאלונקה וגילו שהרשתות לא פצועות". לפי הניתוח של יניב רחימי, "המפסידים הגדולים מהמשבר פיצו את המרוויחים". לכותרת הראשית הוצמדו תצלומיהם של ויזל ושל דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי, שמחזיקה בכ-15 קניונים ברחבי המדינה.

בפנים העיתון המסגור נותר זהה: "כך סובב ויזל את בעלי הקניונים", נכתב בכותרת של ידיעה שפורסמה בכפולה השנייה. "המשכירים נכנסו מתחת לאלונקה באופן מלא, אלא שמסתבר שהשוכרים הגדולים כלל לא היו פצועים". גם לידיעה זו צורף תצלום של ויזל. "המאבק הקולני והזעם המתפרץ של הראל ויזל [...] התגלו כמיותרים עם פרסום תוצאות החברה למחצית הראשונה והרבעון השני השנה", כתבה נורית קדוש בידיעה נלווית.

ב"גלובס", לעומת זאת, הצניעו את הפער בין דרישות ויזל בזמן הסגר לתוצאות שפרסמה אתמול החברה. בשער העיתון הופיעה כותרת זעירה על "רבעון מצוין לחברות האופנה" ואילו בעמודי הפנים פורסמה ידיעה שנשאה כותרת יבשה: "הקורונה לקחה והקורונה נותנת: קבוצות האופנה מפתיעות עם רבעון שני חזק".

שער "כלכליסט" (פרט), 26.8.2020

שער "כלכליסט" (פרט), 26.8.2020

לידיעה, שהופיעה בעמוד 16, צורף תצלום של חנות פוקס, אך לא של ויזל. הכתבת שני מוזס הזכירה את המאבק המתוקשר לקבלת מענקים והקלות, אך לא שייכה אותו לוויזל אישית. "התוצאות החיוביות בשורה התחתונה הפתיעו את השוק", כתבה מוזס, בין היתר לאחר ששתי החברות [פוקס וקסטרו] לקחו חלק במאבק מתוקשר שכלל הפעלת לחץ לקבלת מענקים מהמדינה ולהקלות ממשכירי הסניפים (הקניונים ובעלי החנויות)".

* * *

ידיעה ב"גלובס", 25.8.2020