ביום שישי האחרון חשפו רונן ברגמן ועידו שברצטוך במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" כי השב"כ עוקב בפועל מאז שנת 2002 אחר כלל אזרחי מדינת ישראל. נתונים על כל שיחות הטלפון, ההודעות, אתרי האינטרנט שבהם ביקרנו והמיקומים של כולנו מועברים כבר 18 שנה מחברות הסלולר לשב"כ ונשארים בחזקתו (לא ברור אחרי כמה זמן הם נמחקים, אם בכלל).

חשיפה זו העמידה באור מוזר דיווחים קודמים בתקשורת על התקנות לשעת חירום שתוקנו במסגרת המאבק במגפת הקורונה. דיווחים לפיהם התקנות כללו צעד חסר תקדים במסגרתו ניתן לשב"כ היתר לעקוב אחר אלה מבין אזרחי ישראל שנדבקו בנגיף. בפועל, כפי שהתברר, השב"כ אוסף מידע על כולנו, חולי קורונה ואלה שאינם, כבר קרוב לעשרים שנה. הצעד המשמעותי, אם כן, היה שלראשונה הותר לשב"כ להשתמש במאגר המידע הזה בהיקף נרחב לצרכים אזרחיים ולא כחלק ממאבק בטרור.

משפט הפתיחה בכתבתם הנרחבת של ברגמן ושברצטך ציין כי בעקבות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על היתר לעשות שימוש "אמצעים טכנולוגיים" למאבק בקורונה, "שטף את ישראל גל של פרסומים שגויים". בדיקה בארכיון מעלה כי מיד לאחר הודעת ראש הממשלה ובימים שחלפו מאז אכן התפרסמו שלל ידיעות ומאמרי פרשנות על יכולות שב"כ והאופן שבו יסייע למאבק בקורונה. בחלק ניכר מהם התפרסמו שגגות, כאילו שירות הביטחון הכללי רק עכשיו קיבל היתר לאסוף מידע אחר הישראלים. באחרים התפרסמו טענות שהתבררו כמוטעות, כאילו שב"כ יתמקד רק במידע על מיקום האזרחים ולא יעסוק בפרטי מידע אחרים של חולי הקורונה.

נדב ארגמן, ראש השב"כ: "המידע לא ישמר במאגרי השב"כ". חדשות 12: השב"כ מוסר כי "לא יחדור לניידים". בפועל: השב"כ מחזיק במאגר עצום של נתונים סלולריים

במבט לאחור, נראה כי חלק מהטעויות בפרסומים נבעו מהערפל ששר סביב יכולותיו של השב"כ, אבל חלק אחר נבע מפעולות השב"כ עצמו. בשב"כ תדרכו עיתונאים תוך שהם מסתירים את ההיקף האמיתי של ההיתר שהעניקו התקנות, כמו גם את העובדה שכבר קרוב לעשרים שנה השב"כ מקבל ואוסף את כלל המידע הסלולרי על כולנו.

עוד לפני האישור הרשמי להשתמש ביכולות שב"כ למאבק במגפת הקורונה אמר שר התחבורה בצלאל סמוטריץ': "אני יכול להרגיע אתכם חד משמעית: אין ולא יהיה 'אח גדול' במדינת ישראל, גם לא במסגרת אירוע קיצון כמו זה שאנחנו מנהלים". סמוטריץ' כנראה לא היה מודע, או לא רצה לחשוף, כי עינו של האח הגדול פקוחה על כלל הישראלים מאז שנת 2002.

רן בר-זיק, הכותב ל"הארץ" על אבטחת מידע, כתב כי עד לאישור התקנות, המידע של חברות התקשורת נשמר אצלם והיה צורך בצו בית משפט כדי לקבלו. "אבל כעת", כתב בר-זיק, "גם הוא מועבר לשב"כ, למשטרה ולמשרד הבריאות". לאחר פרסום התחקיר של ברגמן ושברצטוך כתב בר-זיק כי השניים חשפו "את הסוד הגלוי - כל מה שאנו עושים ברשת ובסלולר נאגר על ידי שירות הבטחון הכללי וזמין לכל חוקר שחבר בו".

שער מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות": "השב"כ מפעיל מאגר נתונים עצום וסודי שמכונה 'הכלי'"

שער מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות": "השב"כ מפעיל מאגר נתונים עצום וסודי שמכונה 'הכלי'"

בתגובה לפניית "העין השביעית" לגבי הסתירה בין שני הטורים מסר בר-זיק כי לא ידע בעת כתיבת הטור הראשון שלשב"כ יש את "הכלי", המאפשר גישה לכלל הנתונים. "אכן הסתובבו שמועות עקשניות בקרב חוגים אלו ואחרים - מחוגי פעילים פוליטיים ועד חוגים טכניים. אבל שמועות הן לא משהו שאפשר לכתוב עליו כעובדה", מסר בר-זיק. "נטיתי להאמין שזה לא המצב כי זה פשוט טירוף - שהחברות מעבירות את המידע הזה לשב"כ תמיד. אם הייתי יודע על קיום הכלי, כבר הייתי מוחה על קיומו ברגע שהייתי שומע עליו. זו הסיבה שכתבתי 'סוד גלוי'. הסוד הגלוי הוא - אותן שמועות. שעכשיו הן כבר לא בגדר שמועות. מסתבר שהיינו חשופים כל הזמן הזה לכל אחד בשב"כ ומאגר נתונים כזה כבר קיים".

לצד מקרים כמו זה של בר-זיק, של דיווח על סמך מידע חלקי, היו גם מקרים שבהם נראה שעיתונאים פשוט הוטעו ע"י השב"כ.

מיד לאחר אישור הממשלה את התקנות לשעת חירום טען ראש השב"כ נדב ארגמן, כך לפי ציטוט שהובא בשמו בשלל אתרים, כי "כראש שירות הביטחון הכללי, אני מבקש להבהיר כי רגישות העניין ברורה לי היטב ולכן הוריתי כי רק קבוצה מצומצמת מאוד של אנשי שירות תעסוק בנושא וכן כי המידע לא ישמר במאגרי השב"כ".

מציטוט זה ניתן להבין כי "המידע" שלא ישמר במאגרי שב"כ הוא המידע על מיקומם של אזרחי מדינת ישראל והתקשורת שיצרו עם אזרחים אחרים, אולם המידע הזה ממילא נאסף ונשמר ללא הרף על ידי שב"כ מאז שנת 2002. "המידע" שאליו כיוון ארגמן, ככל הנראה, הוא זהות הנדבקים בקורונה בלבד.

בכלי תקשורת רבים, בהם גם "ידיעות אחרונות", העיתון של ברגמן ושברצטוך, תיארו את תהליך איתור מיקומם של חולי הקורונה באופן שגוי, כאילו שב"כ מקבל מחברות הסלולר מידע על החולים בלבד, ובאופן נקודתי.

"ידיעות אחרונות", 17.3.2020

"ידיעות אחרונות", 18.3.2020

יוסי מלמן דיווח ב"הארץ" כי לפי ההסבר שקיבל משב"כ, הארגון מקבל ממשרד הבריאות פרטים אישיים על חולי קורונה ואז "פונה אל חברות התקשורת ומקבל גישה אל מאגרי המידע". אלא שכאמור לשב"כ אין צורך לפנות לחברות התקשורת שכן ממילא כבר יש את כל המידע מתוקף אותו חוק משנת 2002. בשיחה עם "העין השביעית" הדגיש מלמן כי מניסיונו רב השנים שב"כ אינו מטעה עיתונאים או משקר להם, אלא לכל היותר לא מגיב או לא מספק את המידע שהתבקש. אשר למה שכתב ב"הארץ" אמר מלמן כי ייתכן שלא התנסח כראוי.

באותם הימים ניתן היה לקרוא כותרות כגון "השב"כ לא יחדור לניידים ולא יאסוף מידע משיחות והודעות", זאת למרות שהשב"כ אוסף בפועל מידע משיחות והודעות של כל הישראלים מזה 18 שנה. ניר דבורי, הכתב הצבאי של חדשות 12, ייחס את המידע בפרסום לשירות הביטחון וטען כי "לפי עמדת שב"כ לציבור אין סיבה לחשוש" לפרטיותו.

"בארגון מסבירים כי לא תהיה שום חדירה למכשירים הניידים של האזרחים ולא ייאסף עליהם כל מידע אישי – פרט למיקום. עוד אומרים בשירות הביטחון הכללי כי הם לא יאזינו לשיחות או יסתכלו בהודעות אישיות", דיווח דבורי. אך כעבור כמה ימים חשף ח"כ גבי אשכנזי בכנסת כי השב"כ דווקא כן בוחן את פירוט השיחות של חולי הקורונה.

"השב"כ לא יחדור לניידים", כותרת באתר חדשות 12; בפועל, השב"כ מקבל את הנתונים באופן שוטף מכל חברות הסלולר

"השב"כ לא יחדור לניידים", כותרת באתר חדשות 12; בפועל, השב"כ מקבל את הנתונים באופן שוטף מכל חברות הסלולר

במסגרת דיון שניהל ח"כ אשכנזי, כיו"ר ועדת המשנה למודיעין ולשירותים החשאיים, פנה בשאלה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר: "אני קראתי את הצו", אמר אשכנזי, "אני לא רוצה להיכנס ליכולות, אבל בהתייחס למה שאמרת, אני מבין שזה לא רק המיקום הגיאוגרפי. [...]  אני אשאל ישירות. מדוע נדרש פירוט השיחות של מישהו. לא תוכן השיחות, אלא עם מי הוא דיבר ב-14 יום. למה זה נדרש?".

זילבר לא השיבה ישירות והפנתה את היו"ר אשכנזי לשאול את נציגי שב"כ שהופיעו בחלק החסוי של הישיבה.

"המידע, כך אומרים בשב"כ, לא נאגר ורק צוות מצומצם ביותר של עובדי הארגון ייחשף למידע והוא יימחק תוך 14 ימים", הוסיף דבורי באותה הזדמנות. בפועל המידע לא נמחק, בוודאי לא אחרי 14 יום. לכל היותר נמחקת השאילתה ממשרד הבריאות לגבי פרטי אותם אזרחים שנדבקו בקורונה.

 

דבורי סירב להשיב לשאלות והפנה את "העין השביעית" לדוברות חברת חדשות 12. דובר חדשות 12 אלון שני מסר: "אני מכבד את רצונו של ניר ואני לא מתכוון להיכנס לשיחות שערך עם מקורותיו בשב"כ, גם לו ידעתי את פרטיהן".

מדוברות השב"כ נמסר בתגובה: "שירות הביטחון הכללי עומד מאחורי כלל המידע אשר נמסר במסגרת הודעותיו הרשמיות סביב סיוע השב"כ למאמץ הלאומי נגד התפשטות נגיף הקורונה.

"האמירות שעלו מפנייתך על 'הולכת שולל של עיתונאים' הינן מופרכות, משוללות כל יסוד ומבוססות על חוסר ידע והיכרות עם הפרטים והעובדות הבסיסיות. כלל פעולות שירות הביטחון הכללי נעשות מכוח חוק וכך גם פרטנית בעניין הסיוע האמור.

"שירות הביטחון הכללי ימשיך לפעול בממלכתיות, במקצועיות ותחת מגבלות וריסונים שהותוו ע"י הממשלה, הכנסת וגורמי הייעוץ המשפטי לממשלה בכדי לסייע במאמץ הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל ולהצלת חיי אדם. זוהי תכליתה הבלעדית של עשייה זו".