שמועת ווטסאפ: "נורופן מחריף את הסימפטומים של הקורונה". המלצה: לא להעביר

שמועת ווטסאפ: "נורופן מחריף את הסימפטומים של הקורונה". המלצה: לא להעביר

שר הבריאות הצרפתי פרסם בחשבון הטוויטר שלו אזהרה לא להשתמש בחומרים אנטי דלקתיים כמו איבופרופן וקורטיזול משום שהם לכאורה מגבירים את תופעות ההדבקה של נגיף הקורונה. חיפשנו איזשהם ממצאים שתומכים בטענה הזו ולא מצאנו.

בימים רגילים המשמעות של זה היתה שמדובר בהודעת פייק, אולם בגלל שמדובר בנגיף חדש שלומדים עליו תוך כדי עבודה קיים הסיכוי שזה נכון, אז המשכנו לחפור. מצאנו הודעת ווטסאפ בגרמנית שמזהירה גם היא מפני איבופרופן ומשייכת את הממצאים לאוניברסיטה בוינה. האוניברסיטה פרסמה הכחשה נמרצת לטענה, וההודעה לא קשורה ככל הנראה לטענות שר הבריאות הצרפתי.

חיפוש נוסף הוביל למכתב שהתפרסם לאחרונה בכתב העת LANCET בו חוקרים זיהו שאנשים עם סוכרת רגישים יותר למחלה. במכתב הם מציינים שקיים סיכוי שתרופות אנטי דלקתיות כמו איבורופן עשויות גם הן להשפיע, אבל הם לא מציגים שום ראיות לכך. איגוד הקרדיולוגים האירופי פרסם אף הוא הכחשה לטענה והמליץ להמשיך טיפול כבעבר.

יש עוד עקבות שמרמזות על המקור להשערה במחקרים ישנים יותר על זיהומים במערכת הנשימה, אך הם לא קשורים לנגיף החדש הזה. לפי מיטב ההבנה שלנו כרגע זו השערה ללא ראיות שיגבו אותה.

המחלה חדשה, הנגיף חדש והידע עליו נצבר תוך כדי טיפול. הרבה השערות עולות, חלקן מחלחלות לעיתונות ולרשתות החברתיות אבל כל עוד אין ראיות שמלוות אותן הן רק בגדר השערה ואין לקבל החלטות על בסיסן. המלצה – לא להעביר.