עשרות אלפי העוקבים אחר הערוץ של משרד הבריאות בתוכנת המסרים טלגרם, המעדכן את הציבור בחדשות אודות נגיף הקורונה, הופתעו אתמול לקבל המלצה דווקא בנוגע לדיאטת החדשות שלהם: "מי שרוצה להתרענן מהקורונה - עמית סגל מעדכן כל הזמן על הפוליטיקה", נכתב במסר יחד עם קישור לערוץ הטלגרם הפופולרי (66 אלף עוקבים) של עיתונאי חדשות 12.

למרות השעה המאוחרת (22:43, למדקדקים), הפרסום עורר מהומה זוטא והרשתות החברתיות המו ביקורת על הצעד התמוה, ובצדק: משרד ממשלתי מקדם עיתונאי פרטי אצל אזרחים הפונים למקור מידע רשמי כדי להתעדכן בחדשות על מגיפה עולמית? סגל מפרסם בערוץ עדכונים חדשותיים אבל גם מקדם הרצאות בתשלום, ובכל מקרה, כפי שציינו כמה מגיבים ברשתות, כל עיתונאי ישמח לקידום המוני כזה, שיש לו ערך מוניטיני וכספי לא מבוטל.

בדיון הפומבי שהתעורר ברשתות בעקבות הפרסום הוסבה תשומת הלב לכך שבמקביל לפרסום בערוץ הטלגרם של משרד הבריאות, התפרסמה בערוץ הטלגרם של סגל המלצה מקבילה: אם התעייפתם מהפוליטיקה, לכו להתעדכן על קורונה בערוץ של משרד הבריאות. ואכן, מסתבר כי הפרסום ההדדי היה מתוכנן. בדוברות משרד הבריאות חשבו שיהיה מועיל לנצל את הפופולריות של סגל כדי להגדיל את מספר העוקבים בערוץ הקורונה, וסברו שמדובר בדאחקה לא מזיקה ואפילו מועילה. ההשראה: פעילות הניו-מדיה של הטלוויזיה החינוכית.

אלא שמשרד הבריאות אינו ערוץ טלוויזיה והגדלת החשיפה למסריו, ככל שזו אחת ממטרותיו של המשרד, אינה אמורה להיעשות באופן פרטיזני ע"י כריתת עסקאות לקידום הדדי עם עיתונאי כזה או אחר. לזכותו של הדובר אייל בסון ייאמר כי תוך דקות ספורות נפל האסימון - וההפנייה לסגל נמחקה. סליחה, טעינו, אומרים שם (התגובה המלאה, בהמשך. עמית סגל ביכר שלא להתייחס לאפיזודה).

מימין: עמית סגל ממליץ בערוץ הטלגרם שלו על ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות, ולהיפך

מימין: עמית סגל ממליץ בערוץ הטלגרם שלו על ערוץ הטלגרם של משרד הבריאות, ולהיפך

ערוץ הטלגרם של המשרד נפתח בעבר להודעות כלליות של משרד הבריאות, ולאחרונה, ברוח הזמן, שונה שמו והוא הוקדש להודעות בנושא הקורונה. בדוברות משרד הבריאות נתקלו בשטף עצום של פניות ובקשות ותוכנת המסרים טלגרם נבחרה כפתרון לאספקת מידע באופן ראשוני ורשמי. אלא שהאפשרות לפנות לציבור באופן ישיר, ללא תיווך של עיתונאים וכלי תקשורת, טומנת בחובה לצד יתרונות חדשים גם התמודדויות חדשות.

כך למשל, דוברים המוצאים עצמם פתאום מדברים ישירות עם הציבור יכולים לשכוח שמדובר בצינור מידע ממשלתי רשמי ולא בטוויטר הפרטי שלהם. לא מדובר רק בענייני טעם, סגנון וממלכתיות, אלא גם בכללים של מותר ואסור בשימוש בנכסים ציבוריים, בין אם מדובר במידע או בערוצי מידע. אלו צריכים להיות מנוהלים באופן שיוויוני, ולא להיות מנוצלים לטובת אינטרס פרטי או קידום אישי.

"המטרה היתה להעלות את מספר הנרשמים לערוץ הטלגרם כדי להנגיש את המידע לציבור רחב ככל הניתן", מוסר בסון, "לכן עשינו שימוש בפרסום הדדי של שני ערוצי טלגרם רבי משתתפים ופופולריים. אין שום תיאוריות נסתרות מעבר לכך. לאחר הפרסום קיבלתי מספר פניות מגורמים שונים והסרתי את הפרסום. אני מתנצל בפני קהל העוקבים בטלגרם, והערוץ ימשיך לתפקד כערוץ מידע ייעודי לקורונה בלבד.

"מטרתנו היתה ותמשיך להיות להנגיש מידע בנושאי בריאות וקורונה בזמן קצר במקצועיות , שקיפות ואמינות כדי שכלל הציבור יוכל ללמוד על מהלך התפרצות נגיף הקורונה בישראל ולהתנהל בהתאם להוראות משרד הבריאות".