לוגו סיכוי, העין השביעית, יפעת

סיכום בדיקת הסיקור של בחירות 2020 בתקשורת המרכזית מעלה כי בחודש האחרון אמנם נרשם זינוק משמעותי בהיקף סיקור הרשימה-המשותפת, נציגיה ופוליטיקאים ערבים נוספים - זאת לעומת הסיקור בשתי מערכות הבחירות הקודמות - אך בתקשורת הישראלית עדיין נמנעים מלהעניק לנציגי החברה הערבית את זכות הביטוי, גם כשהם עומדים במוקד האייטם התקשורתי.

ממצאים אלו נובעים מבדיקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה עבור "נוכחים נפקדים", מיזם של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי.

לפי הבדיקה, במהלך חודש פברואר פורסמו בתקשורת המרכזית (משודרת וכתובה) 6,631 אייטמים על הבחירות. ב-1,658 מהם (כ-25%) היה אזכור כלשהו לחברה הערבית או נציגיה הפוליטיים. מדובר בנתון הגבוה למעלה מפי 2 מזה שנרשם בשני סבבי הבחירות של 2019 (11% באפריל ו-12% בספטמבר).

904 מהאייטמים (כ-14%) הוקדשו לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים, נתון שמייצג קפיצה גדולה עוד יותר בהשוואה לבחירות 2019 (בבחירות אפריל רק כ-3% מהאייטמים הוקדשו לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים). עם זאת, חלק הארי של האייטמים הללו נבע מהקמפיין השלילי של הליכוד, שהזהיר מפני הסתמכות ממשלת ישראל על קולותיהם של חברי-הכנסת מהרשימה-המשותפת.

כיוון שחלק נכבד מתשומת הלב התקשורתית לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים נבע מהקמפיין השלילי של מפלגות הימין (בעיקר הליכוד), שהזהיר מפני קואליציה הנסמכת על קולות חברי הכנסת של הרשימה-המשותפת, לא מפתיע לגלות כי על אף תשומת הלב הגדולה שהוקדשה הפעם לחברה הערבית ונציגיה, זכות הביטוי בתקשורת המרכזית עדיין שמורה בעיקר ליהודים. רק ב-257 מהאייטמים שהוקדשו לבחירות היתה נוכחות אקטיבית לדוברים ערבים (כ-4%).

שוב מתברר כי גם כשהחברה הערבית עומדת במרכז השיח התקשורתי, גם כאשר הרשימה-המשותפת צפויה להיות השלישית בגודלה בכנסת, ובפער ניכר, ואף עשויה להכריע את גורל הבחירות, התקשורת הישראלית לא מתעניינת בעמדות של נציגי הפוליטיים ומעדיפה להשמיע קולות של יהודים. למעשה, אלמלא היה ניסיון פוליטי מימין לסתום את פיהם ולהוציאם מהמחנה, ספק אם היו מקבלים הפוליטיקאים הערבים תשומת לב גדולה יותר מאשר בסבבי הבחירות הקודמים.

פילוח מספר האייטמים שהוקדשו לחברה הערבית ונציגיה לפי כלי תקשורת מעלה כי בזירת הרדיו מוביל ערוץ כאן ב' (160 אייטמים) על פני גלי-צה"ל (146 אייטמים) בהפרש קטן. גם מבחינת הנוכחות האקטיבית באייטמים, אין כמעט הבדל בין שתי רשתות השידור.

בזירת העיתונות המקוונת מוביל אתר "הארץ" (76 אייטמים) בהפרש ניכר על פני ynet (שבו הופיעו 60 אייטמים), ואתר "וואלה" (55 אייטמים). אתר "ישראל היום" השתרך מאחור עם 25 אייטמים בלבד שהוקדשו לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים, במהלך החודש שלפני פתיחת הקלפיות. בתחתית הטבלה ניצב אתר mako, שבו הופיעו במהלך החודש האחרון רק שני אייטמים שהוקדשו לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים.

בערוצי הטלוויזיה מובילה רשת (61 אייטמים) על פני קשת (50 אייטמים) וכאן 11 (40 אייטמים). עם זאת, כאשר בודקים את הנוכחות האקטיבית של הדוברים הערבים באייטמים עולה תמונה הפוכה. במקרה כזה הערוץ הציבורי מוביל כש-45% מהאייטמים שהוקדשו לחברה הערבית ונציגיה הפוליטיים כללו נוכחות אקטיבית שלהם. ב"קשת" ו"רשת" מסתפקים בנתונים נמוכים בהרבה (30% ו-28% בהתאמה).

בעיתונות המודפסת מוביל "הארץ" (52 אייטמים) במעט על פני "ישראל היום" (49 אייטמים), כשאחריהם "מעריב" (36 אייטמים) ו"ידיעות אחרונות" (29 אייטמים). בעיתונות הכלכלית, מודפסת ומקוונת, כמעט ואין התייחסות לחברה הערבית ונציגיה. ובכל זאת אתר "גלובס" מוביל מעט על האתרים של "דה מרקר" ו"כלכליסט" ואילו עיתון "כלכליסט" המודפס מוביל במעט על פני העיתונים "גלובס" ו"דה מרקר".

* * *

פרויקט "נוכחים נפקדים" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויחד עם יפעת מחקרי מדיה​