בניגוד לתלונה האישית שהעלה ראש הממשלה נתניהו בפני מארק צוקרברג, פייסבוק מסרבת לפעול נגד דפים וקבוצות שמפיצות תעמולה ברשת החברתית לטובת קמפיין הבחירות של נתניהו והליכוד: בדיקה מקיפה שערך אתר "העין השביעית" מעלה כי למרות פניות חוזרות לרשת החברתית העולמית, זו ממשיכה לאפשר לרשת של לפחות 261 עמודים ו-126 קבוצות (בסה"כ 387) להדהד בצורה מתואמת את מסרי הקמפיין של מפלגת השלטון.

רק חלק מן העמודים, כמו העמוד הרשמי של נתניהו או של מפלגת הליכוד, רשמיים ומאומתים לפי התקנות של פייסבוק עצמה. רובם של העמודים אינם מזוהים וחלקם אף מוגדרים כעמודי וקבוצות חדשות באופן שקרי, שאינו עונה על כללי פייסבוק, ובאופן הזה מפיצים מידע שמקבל תווית של אמינות כ"כלי תקשורת". עמודים אחרים עושים שימוש בשם שאינו מסגיר את מטרתם. לפחות חלק ממפעילי העמודים והקבוצות הם אותם אנשים בדיוק, חלקם מחזיק בכמה חשבונות פייסבוק, שוב, בניגוד לתקנות שקבעה הרשת החברתית עצמה.

יש להדגיש - אין בכוונתנו לטעון כי הדפים והקבוצות ברשת שמפיצה את מסרי הליכוד הם בהכרח דפים הממומנים על ידי הליכוד או נשלטים על-ידו. בנוסף, גם מפלגות אחרות מפיצות תעמולה בפייסבוק, אולם נראה שהמנגנון שמפיץ את מסרי הליכוד גדול פי כמה. ניסיון לאתר רשת דומה של הרשימה הגדולה בישראל, כחול-לבן, העלה 119 עמודים ו-43 קבוצות (סה"כ 162). בניגוד לרשת של מסרי הליכוד, רובם המכריע של העמודים והקבוצות האלו נושאים את השם של כחול-לבן, שמה של אחת מהמפלגות המרכיבות אותה או את שמו של אחד המועמדים. חלק קטן מהעמודים שתומכים בקמפיין של כחול לבן מוצגים כעמודי התנגדות לנתניהו (רק לא ביבי, ועדת חקירה לפרשת הצוללות ועוד).

387 קבוצות ועמודי הפייסבוק שמיפינו ייצרו בחודש האחרון כמעט 12.7 מיליון אינטראקציות של גולשים (ובכלל זה לייקים, תגובות ושיתופים), יותר מפי 3.8 מאשר הרשת התומכת בכחול-לבן שהצליחה לייצר 3.3 מיליון אינטראקציות. יש להדגיש כי ישנו סיכוי שכחול-לבן והליכוד מפעילים או קשורים לדפים או קבוצות נוספים, שלא הצלחנו לאתר.

לשם המחשה, השבוע, במהלך יום שלישי כולו ייצרו 162 עמודי וקבוצות הפייסבוק התומכים בכחול-לבן ותומכיה שניטרנו 118,185 אינטראקציות. במשך אותו יום ייצר העמודים והקבוצות התומכים בליכוד פי 3.4 אינטראקציות - ובסך הכל 402,591 תגובות, לייקים ושיתופים בעמודים ובקבוצות המנוטרות. רמת המעורבות הגבוהה מעידה על השפעה בעלת משמעות על השיח הציבורי בתקופת בחירות.

רבים מהעמודים והקבוצות קשורים זה בזה כאשר עומדים מאחוריהם אותם מפעילים. גם קבוצות מקומיות בערים שונות הופכות לקבוצות הפצת מסרים פוליטיות בעת הצורך

כאמור, המיפוי שערך "העין השביעית" העלה כי רבים מהעמודים והקבוצות קשורים זה בזה כאשר עומדים מאחוריהם אותם מפעילים. עוד גילינו כי בנוסף לעשרות עמודי החדשות המזוייפים התומכים בליכוד, גם קבוצות מקומיות בערים שונות הופכות לקבוצות הפצת מסרים פוליטיות בעת הצורך. המיפוי שערכנו אינו כולל פרופילים פרטיים של תומכי ליכוד, למרות שמידע שנמצא ברשותנו מוכיח כי בניגוד לתלונות ששטח נתניהו בפני צוקרברג, פעילי ליכוד מתחזקים ברשת מספר פרופילים מזוייפים ומסייעים באמצעותם בהדהוד של מסרי הקמפיין ביום פקודה.

כבר לפני מועד א' של הבחירות, באפריל שנה שעברה, מיפה יוסי לוי, כתב "חדשות 13", את רשת עמודי הפייסבוק של מסרי הליכוד, שמאז הספיקה אף לצמוח, כך על פי בדיקת עומק שערך "העין השביעית". לוי התמקד בעיקר בעמודים שהוגדרו באופן שקרי כעמודי "חדשות", לפי התיוג של פייסבוק עצמה. לוי גם דיווח על תופעה לפיה חלק מהעמודים האלו פועלים בשגרה כעמודים רגילים, אבל לקראת בחירות משנים את התנהלותם והופכים לדפי הפצת תעמולה לטובת נתניהו והליכוד.

מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני (צילום: מרים אלסטר)

מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני (צילום: מרים אלסטר)

לוי ציין כבר באפריל 2019 כי "העמודים האלו הם חלק קטן מעשרות עמודי פייסבוק בעברית שמוגדרים כעמודי חדשות, ובעצם נעשה בהם שימוש גם לצרכים שונים - פוליטיים או כלכליים. חלק ניכר מהעמודים הללו מפיצים מידע שקרי במשך שנים, ועדיין – פייסבוק לא נקטה בשום צעד ממשי כנגדם, למרות שעל פי תקנון פייסבוק נאסר על עמודים להתחזות או להטעות את העוקבים אחריהם". לוי גם טען כי בדוברות פייסבוק מסרבים לשתף פעולה ולהתייחס לממצאים שהעלה.

פנינו לפייסבוק וביקשנו לדעת מדוע החברה אינה פועלת נגד הפצת מידע שקרי בעמודים ובקבוצות האלו למרות שהנושא כבר פורסם, ולמרות שלפחות חלק מהעמודים והקבוצות אינם עומדים בכללי הקהילה של פייסבוק או של חוקי מדינת ישראל. המידע שהעברנו לפייסבוק כלל רשימה ובה פירוט של כמעט מאה קבוצות ועמודים, רובם הגדול אינם עמודים רשמיים ו/או מאומתים. פייסבוק התחמקה מלהשיב ולמעשה אישרה כי לא פעלה כלל אל מול ההפרות האמורות.

בתגובה ששלחה פייסבוק נכתב כי עמודים רשמיים של פוליטיקאים נדרשים לגילוי נאות "בהתאם למדיניות השקיפות בפרסום פוליטי" כאשר הם מפרסמים מודעות ממומנות, זאת למרות שרוב העמודים והקבוצות אליהם התייחסנו אינם רשמיים, וההפצה בהם נעשית באופן אורגני (כלומר, לא ממומן).

בנוגע לפרסום מידע שקרי טענו בפייסבוק כי ערכו בדיקה "מדגמית" של הרשימה שהעברנו לרשותם וכי "לא נמצאו הפרות של כללי הקהילה של פייסבוק". בנוסף הבהירו כי "מיסאינפורמציה לא עומדת בניגוד לכללי הקהילה שלנו ועל כן איננו מסירים תוכן שכזה מן הפלטפורמה". לבסוף הטילה הרשת החברתית את האחריות על גוף בשם "המשרוקית של גלובס". זאת למרות שמדובר בצוות קטן של עובדים מול שטף אינפורמציה של מאות ואלפי פוסטים מדי יום.

כאמור, לפי כתב "הארץ" חיים לוינסון, ראש הממשלה נתניהו שוחח אתמול (ד') עם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג "כדי להתלונן בפניו כי פייסבוק פועלת נגד מצביעיו במערכות הבחירות האחרונות". נראה כי בניגוד לטענות של נתניהו, פייסבוק דווקא מעניקה רוח גבית נאה לקמפיין הליכוד.

חברים שאוהבים את ‏Benjamin Netanyahu

המסרים עוברים בין עשרות קבוצות וואטסאפ, משם הם מגיעים למאות הקבוצות והעמודים בפייסבוק ומהם למאות אלפי עוקבים

המעקב שערכנו חושף כיצד פועל מנגנון הפצת המסרים של קמפיין הליכוד. המסרים עוברים בין עשרות קבוצות וואטסאפ בהן ניתן למצוא לצד מי שמכנים את עצמם "ליכודניקים שרופים" ו"ביביסטים" גם עוזרים פרלמנטרים, פעילים מרכזיים ואנשי מפתח במפלגה - כמו למשל חני בליווייס, מנהלת הלשכה הוותיקה של נתניהו בליכוד ומהדמויות המקורבות ביותר לזוג נתניהו. משם המסרים מגיעים, לפעמים תוך רגעים ספורים, לכל מאות הקבוצות והעמודים בפייסבוק ומהם למאות אלפי עוקבים (ואולי אף ליותר מכך), כאשר המסרים חוזרים על עצמם בדיוק רב.

כך למשל, בשבוע שעבר דיווחנו כאן על האופן שבו שימשה רשת זאת כדי להדהד באופן סימולטני את המסר השקרי לפיו ח"כ יועז הנדל מכחול-לבן לעג בראיון למצביעי הליכוד בשל חיבתם לדרבוקות, זאת למרות שכלל לא הזכיר בראיון את מצביעי הליכוד. דרך הרשת הזו, על שלל הכלים הדיגיטליים שלה (בפייסבוק, בטלגרם ובוואטסאפ), גם הופצו לציבור הקישורים והסיסמאות לאפליקצית "אלקטור", שעומדת כרגע מול חקירה בחשד להפרת חוקי הפרטיות ועתירה לוועדת הבחירות.

דוגמא נוספת היא שקר שמופץ באופן חוזר על רויטל גנץ, אשתו של יו"ר כחול-לבן בני גנץ, לפיו היא חברה בארגון "מחסום ווטש". בתחילת ינואר צייץ רן כרמי בוזגלו את השקר (שכבר הופרך באפריל 2019 בתוכנית "מהצד השני עם גיא זוהר"), כשכתב: "רויטל גנץ הציבה אולטימטום לבני: אם אתה לא מנתק כל קשר עם עומר ינקלביץ - אני חוזרת לסיורים של מחסון ווטש!!!". כרמי-בוזגלו טען בהמשך כי מדובר באמירה הומוריסטית, אך דבריו כללו לפחות שני שקרים נוספים - הראשון הוא לגבי אולטימטום שהציבה כביכול גנץ לבעלה, והשני הוא הרמיזה לקשר רומנטי בינו לבין ח"כית חרדית ממפלגתו.

רויטל גנץ שיגרה לכרמי-בוזגלו מכתב אזהרה לפני תביעה, ובתגובה נפתחה עליה מתקפה משולבת בעמודי פייסבוק רבים מרשת תומכי הליכוד. עמודים אלו שיתפו שוב ושוב פוסטים התומכים בכרמי-בוזגלו ומהדהדים שוב את אותם שקרים על גנץ. בין המשתתפים במתקפה ניתן למצוא עמודים כמו חברים שאוהבים את ‏Benjamin Netanyahu - בנימין נתניהו‏, רק מחל MAHAL, פוליטיקפה politicoffee, חדשות הליכוד + בראשות נתניהו, אוהבי בנימין נתניהו VIP, תומכי הליכוד, מצביעי הליכוד, ליכוד אחד גדול מול כל ה0מול, הליכוד רק בראשות בנימין נתניהו, אני עם ביבי, למען החיילים - ציונות בנחישות, דווקא נתניהו ורק הליכוד, נתניהו העם אוהב אותך, הליכוד - הבמה הפתוחה ארצי, חרם על השמאל ועוד.

מרבית העמודים חזרו על המסרים השקריים מספר רב של פעמים. חלק מהפוסטים כבר נמחקו מאז, אולם אחרים ממשיכים להתנוסס ברחבי הרשת, וכמו כל קמפיין רשת אפקטיבי, גם הנושא הזה הצליח להגיע לבסוף לתקשורת הממסדית.

מומחה לקמפיינים: "מדובר בשיטת פעולה סופר אפקטיבית. הפיד שלך מוצף בבת אחת באותו מסר. והעדות הכי חזקה לקיומה של רשת כזאת היא הסנכרון במסרים"

מומחה לקמפיינים דיגיטליים, שעבד בעבר עם מפלגות בתקופות בחירות, התייחס לבקשת "העין השביעית" לרשת העמודים והקבוצות שתיארנו כאן: "מדובר בשיטת פעולה סופר אפקטיבית. הפיד שלך מוצף בבת אחת באותו מסר. והעדות הכי חזקה לקיומה של רשת כזאת היא הסנכרון במסרים, שחוזרים על עצמם ומתואמים מבחינת תזמון. כך מסר שמתגלגל בקבוצות הלא רשמיות בבוקר, מגיע בערב למהדורות החדשות". השימוש בערוצים "רשמיים" לצד ערוצים "לא רשמיים" להעברת מסרים, הוא מסביר, משאיר למפלגה את האפשרות להכחיש מעורבות או לקחת אחריות על תכנים שמתפרסמים - בהתאם לצרכי הקמפיין.

אחרי מערכת הבחירות באפריל 2019 ריאיינה טל שניידר ב"גלובס" את עופר גולן, מנהל הקמפיין של הליכוד. גולן הסביר אז כיצד פועל מנגנון העברת המסרים בקמפיין: "כל הצוות יושב במקום אחד, ריכזנו שם 30 איש, כדי להחדיר בהם גם רוח לחימה, ומשם המסרים יורדים, לתקשורת לאומית, חרדית, רוסית, כל הקמפיין זז ביישור קו. חוזרים על אותו מסר פעם אחר פעם לאורך השדרה, ואיפה שלא הלכת נתקלת במסרים הללו, אם זה בזרוע הדיגיטל, או בליכוד טיוי או במגזרים".

שניידר שאלה את גולן על מסרים בוטים ושקריים שהשתמשו בהם במהלך הקמפיין, כמו למשל המסר לפיו יו"ר כחול-לבן, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, אינו כשיר נפשית. "ציטטו אותי בעבר על כך ואני חוזר על זה עכשיו: קמפיין, קודם כל מנצחים ואז עושים בקרת נזקים", השיב גולן. "היו לנו בקמפיין דיונים פנימיים, האם הלכנו צעד רחוק, מדי האם אנחנו אגרסיביים מדי. במקומות האלה אני חותך את הדיון. אין לי שאלה כאן בכלל, אני צריך לנצח". גולן אף הוסיף בתגובה לשאלה נוספת כי: "אם אתקל בקו אדום אני אגיד לך".

פייסבוק מוכיחה שוב ושוב כי אינה מעוניינת לפקח על עצמה ולמנוע שימוש לרעה ברשת החברתית, אבל האם היינו רוצים שתאגיד ענק בינלאומי יקבע מה מותר ומה אסור לנו להגיד במערכת בחירות? בארה"ב קוראת המועמדת הדמוקרטית אליזבת וורן לפרק את ענקית התקשורת ולהוציא אותה מידיים פרטיות. בינתיים, אומר המומחה, "מי שצריכה להתקדם למאה ה-21 זו ועדת הבחירות, שאינה מפקחת ואוכפת כללי התנהלות ברשת". אלא שמהלך כזה דורש חקיקה, שהליכוד עצר לפני מערכת הבחירות הראשונה בסבב הבחירות המשולש הנוכחי.

*  *  *

הנה תגובתה המלאה של פייסבוק, כפי שהועברה על ידי משרד יחסי הציבור "שלום תל אביב": "בדיקה מדגמית שבוצעה על ידי הצוותים המקצועיים שלנו בחו"ל העלתה כי הרשימה שהעברתם כוללת בין היתר עמודים רשמיים של פוליטיקאים ואישי ציבור אחרים, שבמידה ומפרסמים מודעות הם נדרשים לעשות כן עם דיסקליימר בהתאם למדיניות השקיפות בפרסום פוליטי. באשר ליתר העמודים והקבוצות, הבדיקה המדגמית שלנו העלתה כי בניגוד לנטען, לא נמצאו הפרות של כללי הקהילה של פייסבוק. באשר לפרסום מידע שקרי, נזכיר כי מיסאינפורמציה לא עומדת בניגוד לכללי הקהילה שלנו ועל כן איננו מסירים תוכן שכזה מן הפלטפורמה. כפי שנעשה בכל העולם, גם בישראל אנחנו עובדים עם בודקי עובדות חיצוניים (המשרוקית של גלובס) שבודקים תכנים ואם מוצאים שעובדתית התוכן אינו מהימן הם מסמנים אותו ככזה באופן שיקטין משמעותית את היקף החשיפה שלו. במידה ונתקלתם בתוכן שנראה כלא מהימן, ניתן לדווח על כך על גבי הפלטפורמה".