האם יש בכלל גבול עליון לשחיתות, ומה צריך לקרות כדי שהציבור יגיד למנהיג ש"שומר את המדינה חזקה" – "חלאס, הגזמת"? האופוזיציונר וחושף השחיתויות הרוסי אלכסיי נבלני יצא עם תחקיר חדש, ולכם כדאי לכוון את אנטנות הטלוויזיה למוסקבה. מה כבר יכול להפתיע, תשאלו, אחרי כל האחוזות, היאכטות, המטוסים ושאר הגודיז שבכירי השלטון מפרגנים לעצמם, על חשבון המדינה או כ"מתנות מחברים" אוליגרכים?

ובכן, נבלני חושף כעת כיצד פקיד, ראש הבנק הממשלתי VTB, פירגן לא לעצמו – אלא למאהבת הצעירה שלו, מגישת תוכנית של ראיונות מתלקקים עם בכירי המשטר המשודרת ברצועה הנידחת ביותר בערוץ הממלכתי "רוסיה 1". ומה שהבנקאי אנדריי ליאונידוביץ'-קוסטין פירגן למגישה נאיליה אסקר-זאדה הם מטוס פרטי ויאכטה מפוארים, שרק עלויות התחזוקה והשימוש בהם גבוהות יותר מכל מה שהוא ירוויח חוקית אי פעם.

וזה לא הכל. המאהבת קיבלה גם אחוזה וחלקת קרקע להשקעה ב"כפר האוליגרכים" מחוץ למוסקבה – נדל"ן מהיקרים במדינה. ועל שתי דירות פאר במוסקבה אני כבר לא מדבר. וכל זה כששירותי הביטחון של רוסיה סורקים את האינטרנט ומעלימים כל אזכור של היחסים בין ראש הבנק למאהבת הצעירה.

את החשיפה על המדבדבים פרסם נבלני לקראת מסיבת עיתונאים שתתקיים מחרתיים, והוסיף קריאה לעיתונאי רוסיה, שמא יימצא ביניהם אמיץ אחד – ימתקו לו רגבי עפרו – שישאל את ראש הממשלה בפרצוף ובשידור חי מה הסיפור עם המטוס

מאיפה הכסף? את כל הטוב הזה מימנו כל אחד ואחת מאזרחי רוסיה. זאת משום שהבנק שרוי בהפסדים גדולים וסכומי עתק מוזרמים אליו מאוצר המדינה. בכסף הזה, מסתבר, קונים מטוסים ויאכטות למאהבת של המנהל. ולא רק לה. מדובר הרי בסך הכל בפקיד. בכיר אמנם, אבל לא לגמרי מהטופ של השפיץ של הפירמידה. וכמו שאתם מבינים, אחד כזה לא יכול לגנוב ככה סתם מעל הראש של מי שמעליו. ואז זה נהיה יותר מעניין.

היום פרסם נבלני סרטון נוסף. עוד חלק מהתחקיר. מתברר שיום אחרי שהפקיד המאוהב רשם את המטוס הפרטי – ששייך לבנק, ששייך למדינה – על שמה של חברת קש והעביר אותו לשימושה של מגישת הטלוויזיה המוכשרת שהיא גם המאהבת שלו – הוא עשה את אותו הדבר בדיוק, רק עם מטוס מעט גדול ומפואר יותר, עבור סווטלנה מדבדבה, אשתו של ראש הממשלה דימיטרי מדבדב. כי הרי אין מצב שאשת ראש הממשלה תטוס במטוס פרטי כמו זה של איזו זנזונת מהטלוויזיה, אני מנחש שאמרה לבעלה.

והאשה ברת המזל טסה במטוס הזה, ששעת טיסה אחת שלו שווה למשכורתו החודשית המכובדת של ראש הממשלה, לשלל יעדים. כולל לישראל, שבה היא עשתה מסע חסוד של עלייה לרגל לירושלים. בציוץ בטוויטר כתב נבלני שלא יתפלא אם אשכרה התנהלה אחר-כך ישיבה בקרמלין, של כל הקודקודים: "טוב, עכשיו הנשים שלנו דורשות להפסיק לטוס במחלקת עסקים ורוצות מטוסים פרטיים. מה עושים?".

מימין: חושף השחיתויות אלכסיי נבלני, ראש הבנק הרוסי VTB אנדריי ליאונידוביץ'-קוסטין, מגישת הטלוויזיה נאיליה אסקר-זאדה (צילום מסך)

מימין: חושף השחיתויות אלכסיי נבלני, ראש הבנק הרוסי VTB אנדריי ליאונידוביץ'-קוסטין, מגישת הטלוויזיה נאיליה אסקר-זאדה (צילום מסך)

את החשיפה על המדבדבים פרסם נבלני לקראת מסיבת עיתונאים שתתקיים מחרתיים, והוסיף קריאה לעיתונאי רוסיה, שמא יימצא ביניהם אמיץ אחד – ימתקו לו רגבי עפרו – שישאל את ראש הממשלה בפרצוף ובשידור חי מה הסיפור עם המטוס.

הנה משהו שיש לזכור לגבי שחיתות, בין אם קבלת טובות הנאה מאוליגרכים ובין אם בזיזת אוצר המדינה. הגבול העליון שלה הוא איפה שהאזרחים שמים אותו. אם הם לא שמים אותו, איך גבול עליון. ואם הם לא שמים אותו מספיק מהר ומספיק נמוך, כבר אי-אפשר לטפל בה בכלים דמוקרטיים של בחירות, תקשורת חופשית ומערכת משפט עצמאית.

ואם מישהו שואל את עצמו למה כל מיני מנהיגים חשובים בעולם מתעסקים בשחיקת הסנקציות על רוסיה כדי לעשות עסקים עם גופים הפסדיים, לא יעילים ומושחתים כמו בנק סחר החוץ VTB, זה משום שלא רק גבול עליון אין לשחיתות. גם גבולות גיאוגרפיים אין לה.

שלום בוגוסלבסקי הוא בלוגר ומדריך ומארגן טיולים במזרח אירופה, הטור התפרסם לראשונה בדף הפייסבוק שלו