"מירי רגב יושבת ומסבירה לרינה מצליח שהציבור צריך להיזהר כי במידה ובני גנץ ייבחר הוא יהיה חייב להקים ממשלה עם הערבים. רינה מצליח שותקת. ואני שואלת את עצמי: למה רינה לא שואלת אותה בתדהמה - ומה הבעיה עם הערבים??? ריבונו של עולם ישנם גם אזרחים ערבים במדינה הזו".

הדברים שפרסמה השחקנית והדוגמנית רותם סלע בחשבון האינסטגרם שלה עוררו דיון תקשורתי נרחב ביותר, אך באופן אירוני, הוא התנהל ללא אותם אזרחים ערבים שסלע ביקרה את יחס הממשלה והתקשורת אליהם. הסיקור הענף של דברי סלע והתגובות אליהם הוכיח שוב, שגם כשנושא השיחה הוא החברה הערבית בישראל, במערכות העיתונאיות מעדיפים להזמין לאולפני הטלוויזיה ולתוכניות הרדיו כמעט אך ורק מרואיינים יהודים.

בעקבות הפרסום של סלע באינסטגרם בסוף השבוע האחרון, בו מתחה ביקורת על יחס הליכוד ויחס המגישה רינה מצליח לאזרחי ישראל הערבים, עסקה התקשורת באופן לא אופייני בשאלה איזה יחס ראוי להעניק לאזרחי מדינת ישראל שאינם יהודים. ראש הממשלה נתניהו הגיב מעבר אחד, ידוענים נעמדו לצד סלע מן העבר השני, וכמובן שגם פרשנים ומומחים, פוליטיקאים ופובליציסטים הצטרפו לדיון.

"גם הערבים רחנמא ליצלן הם בני אדם". הדברים שפרסמה רותם סלע באינסטגרם (צילום מסך)

"גם הערבים רחנמא ליצלן הם בני אדם". הדברים שפרסמה רותם סלע באינסטגרם (צילום מסך)

מי שלא צורפו אליו היו - הערבים אזרחי ישראל: בדיקה שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה במסגרת מדד הייצוג, פרויקט של "העין השביעית" בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי, העלתה כי רוב מוחץ של האייטמים שעסקו בפולמוס כללו דוברים יהודים בלבד.

ביומיים שלאחר הפרסום של סלע באינסטגרם הופיעו בערוצי התקשורת המרכזיים (קשת 12, רשת 13, כאן 11, כאן ב' וגלי צה"ל) 93 אייטמים בנושא. מתוכם, 82 אייטמים, כ-88%, כללו דוברים יהודים בלבד. רק ב-11 אייטמים, כ-12% בלבד, נכלל לפחות דובר ערבי אחד.

ח"כ איימן עודה היה הדובר הערבי שקיבל את מירב פתחון הפה בתקשורת העברית, עם 7 אייטמים. הזמרת נסרין קדרי הופיעה בשני אייטמים ואילו לוסי איוב ולוסי אהריש הופיעו באייטם אחד כל אחת.

חלוקה שביצעה חברת יפעת מחקרי מדיה לפי גופי התקשורת השונים מעלה כי ערוץ קשת 12 הצטיין לטובה, באופן יחסי. אמנם גם בו מרבית האייטמים על הפרשה כללו דוברים יהודים בלבד, אולם מתוך 20 האייטמים ששודרו בתוכניות החדשות והאקטואליה של הערוץ ועסקו בדברי סלע בחמישה אייטמים היו דוברים ערבים, כ-25%.

התוכניות העדיפו לעסוק בחלק ניכר מהמקרים בעצם הלגיטימיות של הבעת דעה פוליטית על ידי ידוען, במקום בתוכן הדברים של רותם סלע

ברשת 13 רק שני אייטמים מתוך 19 כללו דוברים ערבים (כ-11%); בגלי צה"ל רק שני אייטמים מתוך 21 (כ-10%); בכאן 11 רק אייטם אחד מתוך 12 כלל דובר ערבי (כ-8%) ואילו בכאן ב' שודרו 15 אייטמים על הפרשה, כולם בהשתתפות דוברים יהודים בלבד.

חוקרי יפעת מחקרי מדיה מציינים כי בחלק ניכר מהמקרים התוכניות העדיפו לעסוק, במקום בדעה שהביעה סלע, בעצם הלגיטימיות של הבעת דעה פוליטית על ידי ידוען.

אין זו הפעם הראשונה שהתקשורת העברית מדירה את החברה הערבית גם כשהיא מסקרת נושא הקשור אליה ישירות. בדיקה קודמת שנערכה במסגרת מדד הייצוג העלתה כי יותר מ-80% מהמרואיינים שהשתתפו באייטמים על חודש הרמדאן היו יהודים.

* * *

פרויקט "מדד הייצוג" של "העין השביעית" מתפרסם בשיתוף ובמימון עמותת סיכוי ויפעת מחקרי מדיה