לרגל פתיחת חודש המודעות לסרטן השד הפיצה אתמול האגודה למלחמה בסרטן הודעה לעיתונות ובה נתונים עדכניים על המחלה בישראל. על-פי הנתונים שנכללו בהודעה, בקרב נשים יהודיות חלה בשנים האחרונות ירידה מובהקת בתמותה מהמחלה, אך בקרב נשים ערביות חלה עלייה מובהקת.

ההודעה לעיתונות אמנם התמקדה בנתונים החיוביים שמאפיינים את האוכלוסייה היהודית, אך כללה גם שלל נתונים פחות מעודדים על המצב בחברה הערבית בישראל, ואף הפנתה לדו"ח של המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, שממנו ניתן היה ללמוד כי בעוד שיעור התמותה בקרב נשים יהודיות ירד בשנים האחרונות בקצב של כ-2% בשנה, שיעור התמותה בקרב נשים ערביות עלה בקצב של כ-1.1% בשנה.

מגמות בתמותה מסרטן חודרני של השד בנשים בישראל, 1980–2015 (מתוך דו"ח משרד הבריאות)

מגמות בתמותה מסרטן חודרני של השד בנשים בישראל, 1980–2015 (מתוך דו"ח משרד הבריאות)

כלי תקשורת רבים דיווחו על הנתונים תוך התעלמות חלקית עד מוחלטת מהנתונים הנוגעים לעלייה בתמותת הנשים הערביות. חמור מכך, במקרים רבים הוטעו הקוראים לחשוב כי הנתונים החיוביים מתייחסים לכלל הנשים בישראל, ולא לנשים היהודיות בלבד. בעקבות פניית "העין השביעית" שינו כמה מהאתרים את הידיעות שפרסמו.

באתר ynet, לדוגמה, פורסמה ידיעה מאת כתב הבריאות רותם אליזרע, שכותרתה מתמקדת ביהודיות בלבד: "סרטן שד בישראל: מ-2005 – ירידה של 25% בתמותת חולות". ראוי להדגיש כי בכותרת לא הוזכר שמדובר בנשים יהודיות בלבד, ולכן הקוראים עלולים היו לטעות ולחשוב שהמגמה החיובית מאפיינת את כלל הנשים בישראל, יהודיות וערביות כאחת.

גם בכותרת המשנה לידיעה לא הובהר שהנתונים מתייחסים לנשים יהודיות בלבד: "בשנים האחרונות חלה ירידה של 2% לשנה בתמותה מהמחלה, ומ-2005 נרשמה ירידה של 25% בתמותה". כך גם בפסקה השנייה של הידיעה, שבה נכתב: "על-פי הנתונים נרשמת מגמת ירידה מובהקת בתמותה מסרטן השד של כ-2% בכל שנה ושל כ-25% מאז שנת 2005". רק בפסקה התשיעית של הידיעה הוזכר כי הנתון מתייחס ליהודיות בלבד, ונוסף גם סייג: "מנגד, בקרב ערביות נצפתה מגמת עלייה מובהקת". מאתר ynet לא נמסרה תגובה.

"ידיעות אחרונות", 26.9.2018

"ידיעות אחרונות", 26.9.2018

תמונה דומה עלתה מהידיעה של אליזרע שפורסמה במהדורת הדפוס של "ידיעות אחרונות". "קטלני אבל פחות", נכתב בכותרת, אף כי עבור נשים ערביות סרטן השד הוא "קטלני אבל יותר". בכותרת הגג נכתב כי ישנה "ירידה של 2% לשנה בתמותה", תוך התעלמות מהעלייה בתמותה בקרב ערביות והטעיית הקוראים. ההתעלמות וההטעיה נמשכו גם בפסקה הפותחת, שם דווח על "ירידה מובהקת בתמותה מסרטן השד של כ-2 אחוזים לשנה, ובסך הכל ירידה של 25 אחוז מאז שנת 2005".

"חשוב לציין", נכתב בעומק הידיעה, "שהירידה המצטברת – של כ־25 אחוז – מאפיינת נשים יהודיות, בעוד בקרב נשים ערביות נצפתה מגמת עלייה". כל-כך חשוב לציין זאת, שהמידע הזה הועלם לחלוטין מהכותרות שטענו את ההפך ונקבר בעומק הידיעה, בפסקה החמישית. מ"ידיעות אחרונות" לא נמסרה תגובה.

בחברת החדשות (חדשות ערוץ 2 לשעבר) דיווחו על הנתונים באופן דומה, תוך התמקדות ביהודיות, התעלמות כמעט מוחלטת מהערביות והטעיית הגולשים. "ירידה חדה בתמותת נשים מסרטן השד", נכתב בכותרת של ידיעה נטולת קרדיט. בכותרת המשנה נכתב כי "נרשמה ירידה של 25% בתמותה מהמחלה", ורק בפסקה השלישית הוזכרו הנתונים העגומים על התמותה בקרב נשים ערביות.

יעל מלצר, ממלאת מקום דובר חברת החדשות, מסרה בתגובה: "הכותרת ניתנה על סמך הנתונים בכלל האוכלוסייה שבהם יש ירידה בסך התמותה. וכפי ש'העין השביעית' דואג להדגיש, לא מומלץ לתת כותרות רק על מגזר יהודי או ערבי. אכן היה מקום להעמיק בסיבות לפער בין המגזרים". יצוין כי בניגוד לנטען בתגובה, הנתון שהופיע בכותרת המשנה התייחס לתמותת יהודיות בלבד, ולא לתמותה בקרב כלל האוכלוסייה.

היו כלי תקשורת שעיוותו עוד יותר את התמונה והתעלמו לחלוטין מהנשים הערביות שחיות (ומתות) בישראל. ב"ישראל היום", למשל, פורסמה הבוקר ידיעה מאת דן לביא תחת הכותרת מדירה ומטעה: "מאז 2005 חלה ירידה חדה של ‭ 25%‬ בתמותה ממחלת סרטן השד". בגוף הידיעה נכתב על "ירידה בתמותה מהמחלה של כ-2% בכל שנה ושל כ-25% ירידה מאז שנת 2005", תוך התעלמות מוחלטת מהעלייה בשיעור התמותה בקרב נשים ערביות. אפילו בעומק הידיעה לא הוזכרו הנתונים עליהן, כך שהקוראים לא יכלו לדעת שנמסר להם מידע חלקי בלבד. דובר "ישראל היום", הראל דוידוביץ', מסר כי בעיתון "בחרו שלא להגיב".

"ישראל היום", 26.9.2018

"ישראל היום", 26.9.2018

כך גם בידיעה מאת קטי דור שפורסמה באתר "כאן". "ירידה של 25 אחוזים בתמותה מסרטן השד בישראל מ-2005", נכתב בכותרת המדירה והמטעה. "ישנה ירידה של 2 אחוזים בשנה בתמותה מהמחלה", נכתב בכותרת המשנה. במשפט הפתיחה של הידיעה נמסר כי "מאז שנת 2005 ירדה התמותה מסרטן השד בישראל ב-25 אחוזים". בשום שלב לא הוזכר שבקרב ערביות חלה עלייה מובהקת בתמותה. דוברת תאגיד השידור הישראלי, גילי שם-טוב, מסרה בשם מחלקת החדשות של התאגיד כי "הידיעה נבדקה ותוקנה בעקבות פניית 'העין השביעית'".

ב"דבר ראשון" הודיעה כותרת הגג לידיעה מאת טל כרמון כי ישנם "נתונים מעודדים". בכותרת המשנה נכתב כי חלה "ירידה עקבית בתמותה מסרטן השד בישראל", וכי "מאז 2005 נרשמה ירידה של 2% בכל שנה בשיעור מקרי התמותה מהמחלה, ובסך הכל ירידה של 25%". המשפט הפותח של הידיעה הכריז: "התמותה מסרטן השד בישראל במגמת ירידה". בשום חלק של הידיעה, הארוכה מאוד יש לציין, לא הוזכרו הנתונים העגומים לגבי הנשים הערביות בישראל.

שי ניב, עורך "דבר ראשון", מסר בתגובה: "אני מודה מאוד על הפנייה שלכם ועל עצם הבדיקה העקבית של הדרך שבה אמצעי התקשורת מסקרים דו"חות וסקרים הנוגעים לחברה הישראלית, בדגש על המגזר הערבי ומידור המגזר הזה בפרט. אני גאה מאוד באופן האינטנסיבי והמעמיק שבו 'דבר ראשון' מסקר את המגזר הערבי, ובכלל את הפערים והאפליה בחברה הישראלית (זה ניכר הן בחדשות השוטפות, הן בערוץ הווידיאו שלנו והן במסגרת המגזין 'דבר השבוע'), ועל כן צר לי שבמקרה הזה כשלנו כך – כמובן שלא במתכוון. גם אני כעורך קפצתי מהר אחר ההודעה החגיגית של האגודה למלחמה בסרטן, הודעה מטעה לחלוטין – אבל הודעה כזו לא פוטרת אותנו מאחריות לבחון את הדו"ח המלא ולבסס את הידיעה החדשותית על-פיו בלבד. נלמד מזה ונפיק את הלקחים, ושוב תודה על הביקורת החשובה".

"הארץ", 26.9.2018

"הארץ", 26.9.2018

ב"הארץ" הוכיחו שאפשר גם אחרת. בכותרת הידיעה של כתב הבריאות עידו אפרתי, שפורסמה באתר ובעיתון המודפס, נמצא מקום למלה "יהודיות", וההבדלים בין יהודיות לערביות הודגשו כבר בפתח הידיעה.