בשולי מגזין סוף השבוע של אתר mako ביולי האחרון הופיעה משבצת חריגה. מי שעקב אחר הקישור שהכילה הגיע לעמוד אינטרנט עם תצלום גנרי של כיתת בית-ספר ריקה, והכותרת "הודעת mako בעניין כתבה שפורסמה במגזין בפברואר 2018". מתחת לכותרת הלא מזמינה הופיע טקסט קצר הנוגע לבועז ארד, אמן ומורה לאמנות, שהתאבד בתחילת השנה, כיממה לאחר שכתבה על אודותיו פורסמה באותו מגזין של mako, אתר האינטרנט של חברת הטלוויזיה קשת.

שבוע לאחר הפרסום הראשון של ההודעה התפרסם אותו טקסט פעם נוספת, הפעם על רקע ציור של ארד ותחת כותרת עם מעט יותר פרטים ("הודעת mako בעניין הכתבה על בועז ארד ז"ל שפורסמה במגזין mako בפברואר 2018"). ההודעה נוספה גם לנוסח הכתבה המעודכן באתר ולטקסט שפרסמו למחרת ההתאבדות של ארד אורי רוזן, המנכ"ל והעורך הראשי של mako, ואיתי ולדמן, עורך האתר.

ההודעה היא תוצאה של פשרה שאליה הגיעו באתר עם משפחתו של ארד. ההסדר בין הצדדים נועד להסיר אפשרות של תביעה משפטית מצד המשפחה נגד mako. שני הצדדים סירבו לשוחח עם "העין השביעית" על נסיבות פרסום ההודעה.

ההודעה נפתחה בתיאור קצר של העובדות הבסיסיות: הכתבה, האזכורים של ארד בכתבה וההתאבדות. אחרי כמה דברי שבח לפועלו ואישיותו של ארד מגיע העיקר: "בעקבות פניית משפחתו של בועז ארד ובמסגרת רצון mako וקשת לבקר את עצמן ולהפיק לקחים באופן ענייני, נערכה על-ידי mako וקשת בדיקה חוזרת של הכתבה, של הטענות שהועלו בה, ושל דרך הצגתן".

בעקבות הבדיקה החוזרת, כך מובהר, הגיעו האתר וחברת האם שלו לשתי "תובנות". ראשית, "בכל הנוגע לבועז ארד, הכתבה פורסמה על סמך טענות שהועלו בפני הכתבת, והנוגעות ליחסים בהסכמה שהתרחשו לפני למעלה מ-25 שנים, עת היה בועז ארד בשנות השלושים לחייו". שנית, "לא נטען בכתבה ולא היתה כל כוונה לטעון כי מיוחסים לבועז ארד יחסים אסורים בהווה, או כי מיוחס לו מעשה כלשהו שנעשה בכפייה או שלא בהסכמה על-ידיו בכל תקופה שהיא. אם הובן אחרת מכותרת הכתבה או מתוכנה, אנו מצרים על כך".

נוסח ההודעה שפרסמה מערכת mako בקשר לכתבה על בועז ארד (צילום מסך)

נוסח ההודעה שפרסמה מערכת mako בקשר לכתבה על בועז ארד (צילום מסך)

מנוסח ההודעה נראה כי באתר לא חוזרים בהם מהטענה כי ארד קיים "יחסים אסורים" עם תלמידה או עם תלמידות, אך מבהירים כי מדובר במעשים שהתרחשו לפני שנים רבות, כי היו בהסכמה ולא בכפייה וכי לא חזרו על עצמם מאז.

מדוע היה צורך להבהיר שבכתבה דווח על "יחסים בהסכמה שהתרחשו לפני למעלה מ-25 שנים, עת היה בועז ארד בשנות השלושים לחייו"? עיון חוזר בכתבה, ובעיקר באופן שבו נערכה ומוסגרה, מסייע להבין. נראה כי למרות שב-mako עומדים מאחורי תוכן הכתבה, אופן הגשתה לא היה בהיר מספיק ועלול היה להוביל להבנה מוטעית מצד הקוראים.

"התיכון שבו מורים שוכבים עם תלמידות", נכתב בכותרת הראשית של מגזין mako, שהפנתה לתחקיר שהכינה יאנה פבזנר-בשן על תיכון תלמה ילין ועל ארד. "שוכבים", לשון הווה. בכותרת המשנה הוזכר "אמן ביחסים עם קטינות", שוב בלשון הווה. כותרת הכתבה המקורית היתה ציטוט: "המורה שלי היה הראשון שלי". בכותרת המשנה נכתב: "תלמידה לשעבר חושפת מערכת יחסים עם המורה והאמן בועז ארד ואומרת: 'הקשר הפך למיני בגיל 16'". בתצלום הראשי של הכתבה נראה ארד על רקע שערי בית-הספר. כיתוב התצלום קרא: "שמו צף שוב ושוב. בועז ארד".

כבר בפסקאות הפתיחה תואר סיפור היחסים בין ארד למי שמכונה ג'. בפסקה השנייה צוין כי היחסים החלו לדבריה כשהיתה בת 16 (ארד טען בתגובתו לכתבה שקיים יחסי מין רק עם תלמידות לשעבר ולא בזמן שעדיין למדו בבית-הספר, כלומר לאחר שהיו בגירות. מנוסח ההודעה עולה כי ב-mako לא מקבלים בהכרח גרסה זו). על ארד עצמו נכתב בפסקה הרביעית כי הוא בן 62. עד לחלק זה בכתבה אין מלה על המועד שבו התקיימה אותה מערכת יחסים.

בועז ארד בכותרת הראשית של מגזין מאקו, 1.2.2018

בועז ארד בכותרת הראשית של מגזין מאקו, 1.2.18

בסיום הפסקה העשירית הוזכר כי ארד לימד בתלמה ילין משנת 1983 ועד 2006, כך שהיחסים היו לכל המאוחר כשהיה בן 50. לא 62, אבל עדיין הרבה יותר מבוגר מאשר "בשנות השלושים לחייו". בפסקה ה-11 צוטטה תלמידה לשעבר שאמרה כי התאהבה בו כשהיה מבוגר ממנה ב"מעל 20 שנה". אבל מתי בדיוק היתה מערכת היחסים הזו, ומתי התקיימו מערכות היחסים האחרות שמוזכרות בכתבה?

רק בפסקה ה-47 של הכתבה צוטט מכתב שכתב ארד, ובו ציין כי "בשנים הראשונות שלי בתלמה הסתובבו אצלי תלמידים בבית". מי שחיבר את המידע ממשפט זה עם מה שהוזכר קודם לכן לגבי תקופת הוראתו של ארד יכול היה להבין שהאירועים המתוארים בכתבה התרחשו לפני זמן רב. כמה פסקאות אחר-כך הוזכרו אירועים שעירבו תלמידות ממחזור שנת 99' ו-91' וכן תלונה על כך שמנהל בית-הספר משה פילוסוף פטר את העדויות בכך שהן מתייחסות לאירועים שהתרחשו בשנות התשעים. ספק אם כל קוראי הכתבה הגיעו לקריאת הפסקאות הללו.

במלים אחרות, בקריאה לא מדוקדקת של הכתבה מצטיירת תמונה של אדם בשנות השישים לחייו, המלמד בבית-ספר תלמה ילין ומנהל תוך כדי כך מערכות יחסים עם קטינות. רק מי שקרא לעומק ובעיון, ודלה את מעט הרמזים שנשתלו לאורך הטקסט הארוך, יכול היה להבין כי בפועל היחסים "התרחשו לפני למעלה מ-25 שנים, עת היה בועז ארד בשנות השלושים לחייו", כלשון הודעת האתר, ללא כל טענה ל"יחסים אסורים בהווה".

זמן עבר, זמן הווה

בהודעה, כאמור, נוספה הבהרה נוספת שלפיה בכתבה של mako לא היתה כל טענה למעשה שביצע ארד "בכפייה או שלא בהסכמה על-ידיו בכל תקופה שהיא". בכתבה אכן לא נטענות טענות כאלו נגד ארד, אולם לצד העדויות על ארד הוזכרו בכתבה טענות חמורות כלפי מורים אחרים בבית-הספר.

אדם שמתואר כמי שמסוכן בזמן הווה לנשים צעירות יורחק מכל מגע איתן בבתי-ספר ומכללות, ולמעשה לא יורשה עוד לעבוד כמורה (כך, לפחות, ניתן לקוות). אדם שמוזכר לצד מי שנטען לגביהם כי ביצעו עבירות מין סדרתיות ייתפס גם הוא ככזה, וינודה על-ידי החברה גם אם כל מערכות היחסים שלו היו תמיד בהסכמה וללא כפייה.

בעת הפרסום המקורי, נזכיר, רגשה התקשורת מעדויות שלפיהן מנחם נבנהויז, לשעבר מנצח מקהלת תלמה ילין, הטריד מינית עשרות מתלמידי בית-הספר לאורך השנים. אמנם כבר בפתח הכתבה על ארד אומרת ג' כי "הסיפור שלי שונה מהמקרה של נבנהויז", אך עוד לפני כן מוסבר כי ההחלטה של ג' לחשוף את מערכת היחסים הרומנטית שלה עם ארד נולדה בעקבות פרסום העדויות על נבנהויז.

מלבד נבנהויז מוזכר בכתבה גם דיווח שפורסם זמן קצר קודם לכן, שלפיו המורה יוני לוקאס הטריד לכאורה מינית את תלמידיו בתלמה ילין. לוקאס, יש לציין, הגיב בזמנו כי אינו זוכר את המקרים וכי לא היתה לו כוונה לפגוע באיש. נבנהויז לא הגיב לטענות. החיבור בין סיפורו של ארד לסיפורם של נבנהויז ולוקאס יכול היה ליצור את הרושם שגם מעשיו היו שלא בהסכמה.

האם זה בכלל משנה? האם יש הבדל בין מורה שהיה במערכת יחסים רומנטית עם תלמידותיו או תלמידותיו לשעבר לפני 30 שנה מאשר לפני חמש שנים? נראה שכן, עבור משפחת ארד. בדרך כלל, בהודעות תיקון והבהרות בתקשורת כל מלה נבדקת ונבחנת על-ידי שני הצדדים, שמנהלים משא-ומתן עיקש כדי שההודעה תשקף עד כמה שיותר את עמדתם. אם בסופו של דבר נוסח ההודעה כולל את ההבהרה שהאירועים התרחשו לפני חצי יובל, כשארד היה בשנות השלושים לחייו, המסקנה היא שצד אחד התעקש על כך. מן הסתם הצד של ארד.

הפניה לכתבה על בועז ארד ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", 9.2.2018

הפניה לכתבה על בועז ארד ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות", 9.2.2018

"בועז זה בשבילך. וגם בשביל כל המשפחה, החברים, התלמידים. בשביל כל אלה שזוכרים ולא יפסיקו לאהוב אותך לעולם. גאה להיות אחות שלך", כתבה מיכל ארד, אחותו של בועז, בעמוד הפייסבוק שלה, לאחר פרסום הודעת ההבהרה באתר mako.

לאחר פרסום הכתבה ב-mako והתאבדותו של ארד התפרסמה כתבה נוספת ב"ידיעות אחרונות", ובה טענות נוספות נגד ארד. "האמנית מיכל היימן טוענת כי גם בשנים האחרונות, כשלימד במדרשה לאמנויות, הוא חצה את הגבול", נכתב בה, אם כי הכתבה לא פירשה בצורה ברורה באיזה אופן חצה ארד את הגבול. ב"ידיעות אחרונות" לא התפרסמה הודעה כזו או אחרת בהמשך לפרסום הכתבה.