לפני כשבועיים נחשפנו לתגובה של חברת החדשות (לשעבר "חדשות ערוץ 2") לתלונות נגד רוני דניאל. הפעם – בנוגע להתבטאויותיו של הכתב הוותיק במהלך דיון ב"אולפן שישי" שעסק באלימות בחברה הערבית. הח"כים הערבים, הצהיר, דניאל, מעולם לא טיפלו בסוגיות שמהן סובלת החברה הערבית, ובראשן תופעת האלימות ("הח"כים הערבים אף פעם לא עושים שום דבר כדי לטפל בפשיעה ובמקרי הרצח").

"בעניין הבעת הדעה של רוני דניאל, הרי שזו דעה לגיטימית וכמובן שכוונתה אינה גורפת", מסרו מחברת החדשות, "בעין הציבורית, ההנהגה הלאומית (הנבחרים בכנסת) של הציבור הערבי-ישראלי – כקולקטיב, אינה תורמת מספיק למאבק באלימות ובנושאים אזרחיים, בכל הקשור להפצתם על סדר היום. ישנם יוצאי דופן כמו חבר-הכנסת אחמד טיבי, שהתבלט יותר בנושא, אך בסכמה הכללית זוהי תפיסה נרחבת ולכן דעתו של רוני דניאל כפי שהובעה בשידור אינה מופרכת או פוגענית".

קראנו את התגובה והתקשינו להאמין שמאחוריה עומד הגוף התקשורתי החזק ביותר במדינת ישראל, ותהינו האם אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות, או כל אדם אחר מבכירי החברה, עבר עליה לפני הפצתה. לא היינו לבד, גם באתרי הברנז'ה היו מי שהופתעו מכך שהאמונים על ייצור מהדורות ותוכניות החדשות הפופולריות ביותר נאחזים בהשערות ולא נותנים לעובדות לבלבל אותם.

תגובה כזו היא לא פחות מכתב אישום שחברת החדשות מגישה נגד עצמה. כשהחברה מנסה לגבות אמירה של עיתונאי בכיר בטענה שהיא מקובלת "בעין הציבורית", היא מצהירה שהיא מסתמכת על רחשי לב ולא על מידע קונקרטי. שלא לדבר על האבסורד בכך שהגורם התקשורתי החזק ביותר במדינת ישראל מנסה להסתתר מאחורי העמדות הציבוריות שלו עצמו יש חלק מרכזי בעיצובן.

המגיב האנונימי של חברת החדשות מתייחס להתבטאות של דניאל נגד חברי-הכנסת הערבים, ולא בפעם הראשונה, וקובע כי "לא היתה לה כוונה גורפת"? הרי ישנה הקלטה, ובה שומעים את אמירתו הגורפת של דניאל, ללא שום סייג. במידה ודבריו לא הובנו כהלכה, תפקידם של עורכיו לבקש ממנו להבהיר אותם מעל אותה במה מרכזית שניתנת לו שבוע אחר שבוע.

בחברת החדשות מתהדרים כי "אולפן שישי" מצטיינת בשילוב ערבים, אך הערבים הבודדים שמופיעים בתוכנית נראים רק בכתבות. למעשה, השנה חלפו כבר 34 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי בפאנל

המשך תגובתה של חברת החדשות מתייחסת לסוגיה של ייצוג האוכלוסייה הערבית. "בנושא שיתוף ערביי-ישראלי בדיון, הרי שאין זו טענה רלבנטית לצורך העניין. 'אולפן שישי' ככלל מצטיינת בשילוב דוברים ערבים-ישראלים לאורך זמן, לראיה ניתן לבחון את 'מדד הייצוג' המתפרסם בעניין. פאנל 'אולפן שישי' מורכב מעיתונאי חברת החדשות. הם עושים עבודה מקצועית בתחומים שונים. כמו שאנו מנהלים דיון בטחוני ללא גנרלים בפאנל, או דיון מדיני-דיפלומטי ללא דיפלומטים בפאנל, או דיון פוליטי ללא פוליטיקאים בפאנל, או דיון כלכלי ללא כלכלנים בפאנל, הרי שאין זה עניין שונה כלל ועיקר לצורך כך".

בחברת החדשות מתהדרים אפוא כי "אולפן שישי" מצטיינת בשילוב ערבים, ויעידו נתוני "מדד הייצוג". "אולפן שישי" אכן מגיעה השנה לא פעם לשלישייה הראשונה בטבלת התוכניות במדד, אך הערבים הבודדים שמופיעים בתוכנית נראים רק בכתבות, וכמעט לא משתתפים בפאנלים. למעשה, השנה חלפו כבר 34 שבועות רצופים מאז הפעם האחרונה שבה הופיע אזרח ערבי בפאנל של "אולפן שישי" (או באלו של המהדורות המתחרות, "שישי עם אילה חסון" ו"חדשות השבוע").

ולגבי הטענה המביכה שלפיה ייצוג ערבי בפאנל על החברה הערבית אינו רלבנטי, בדיוק כפי שמנהלים דיונים מדיניים ללא דיפלומטים – מעבר לבעייתיות שבעצם הטענה, כאילו בפאנלים משתתפים רק עיתונאי התוכנית ללא אורחים מן החוץ, הרי שהיא מעידה על תפיסתם הבעייתית של אנשי התוכנית את סוגיית הייצוג. לפי התפיסה הזאת, שיתופם של ערבים בפאנלים התקשורתיים יכול להיות רלבנטי (גם אם לא הכרחי, לשיטתם) רק בפאנלים העוסקים בחברה הערבית.

במשך שנים ארוכות מדירה חברת החדשות, יחד עם שאר התקשורת המרכזית, את החברה הערבית בישראל, ומעניקה למנהיגיה סיקור שלילי באופן מגמתי. זו מציאות שמחזקת סטריאוטיפים נגד החברה הערבית, שיותר ויותר צעירים ואקטיביסטים ערבים נחושים להיאבק בה, למען סיקור הוגן בתקשורת הישראלית. לשם כך הם ישתמשו בכל כלי לגיטימי ורלבנטי: מביטוי ברשתות החברתיות ועד לפנייה ישירה לתוכניות, עיתונאים ורגולטורים. הם לא יהיו מוכנים להסתפק בתגובה כמו זו שסיפקה חברת החדשות.

אמג'ד שביטה הוא רכז התקשורת הערבית בעמותת סיכוי