מוכרים לנו עכשיו שאילן ישועה, מנכ"ל אתר "וואלה", הוא אדם ערכי. מספרים לנו שהוא היה במשבר "אישי ומצפוני קשה" כשקיבל וביצע הוראות ממנהליו להטות את הדיווחים באתר לטובתם של בנימין ושרה נתניהו. מדווחים לנו כי בעדותו במשטרה נגד משפחת אלוביץ', בעלי השליטה באתר באמצעות אחזקותיהם בבזק, כינה אותם "משפחת פשע".

וואלה? יש הרי גם צד שני למטבע: ישועה אינו רק "עד מרכזי" בפרשה, כאיש החזק באתר הוא גם האחראי הישיר בפועל ליצירתה ומסירתה של ה"תמורה" שקיבל לכאורה נתניהו מבזק כחלק מעסקת "תיק 4000" הנחקרת במשטרה. משבר אישי או לא משבר אישי, נסיונות התנגדות או לא נסיונות התנגדות – בסופו של דבר מישהו היה צריך לתת את ההוראות לעיתונאים.

ומדובר לא במטבע אחד, כי אם בהר גבוה של מטבעות. ישועה לא היה סתם מנהל מקצועי שכיר ש"נקלע למצוקה". ב-2012, השנה האחרונה שבה דווח על שכרו לבורסה, עמדה עלות העסקתו החודשית על למעלה מ-170 אלף שקל. ניתן לשער שמאז שכרו עלה, ולפחות לא ירד. למיליונים האלה הצטרפו מן הסתם בונוסים, כמו זה שדווח שקיבל בעקבות עסקת יד2 ועמד על סך של 12 מיליון שקל.

לפי הנתונים הללו, בתקופת עבודתו כמנכ"ל "וואלה" צבר ישועה תגמול אסטרונומי של מיליונים רבים של שקלים, שממקם אותו גבוה בכל רשימה של מנהלים בחברות ציבוריות שהפכו למולטי-מיליונרים בשל התפקיד שמילאו. למעשה, אם הדיווחים על עדותו של ישועה נכונים והוא אכן היה המוציא לפועל של המתת בעסקת שוחד, יוצא שהוא היה מבין הנשכרים העיקריים ממנה.

אדם ערכי לא משתף פעולה במשך שנים עם הוראות שמנוגדות לערכיו המקצועיים והמוסריים, ובוודאי לא כשהוא סבור שהן מהוות גם עבירה על החוק ומצדיקות הקלטה של מנהליו, שאותם הוא מחשיב כעבריינים – כשכל אותו זמן הוא מכניס לחשבון הבנק שלו מיליוני שקלים (על חשבון בעלי המניות של חברה ציבורית).

אם ישועה היה פועל כאדם ערכי, הוא היה נעמד על הרגליים האחוריות כבר מזמן ופשוט אומר לא. מתפטר, מוציא לפומבי את "תיק 4000" וחוסך למדינה – על-פי טענתו וטענת המשטרה – מאות מליוני שקלים בהטבות שמשרד התקשורת העניק לבזק.

לפי הדיווחים, ישועה טען כי אלוביץ' ניסה לקדם בדירקטוריון החברה החלטה על הדחתו מתפקידו, אך כשל. גרסה זו מחזקת את הנרטיב שלפיו ישועה פעל כנגד מימוש עסקת השוחד באופן כזה שחייב את אלוביץ' להיפטר ממנו. זו גרסה שאפשר בקלות לפקפק בה. קשה לחשוב על מציאות שבה יו"ר של חברה ציבורית שהוא גם בעל השליטה בה אינו מסוגל כמעט בלחיצת כפתור להדיח מתפקידו מנכ"ל, ודאי כשמדובר במנכ"ל של חברה-בת קטנה. הקושי בקבלת הגרסה הזו מתגבר כשנזכרים כי ברשות ניירות ערך חושדים שחברי דירקטוריון בזק פעלו כמריונטות של אלוביץ'.

טוב שבסופו של דבר קיים ישועה את חובתו האזרחית וסיפר למשטרה את קורותיו ב"וואלה", כדי שאם מישהו עבר על החוק בפרשה הזאת – הוא יועמד לדין. העובדה שעשה זאת באיחור של כמה שנים, תוך כדי שהוא גורף בדרך מיליוני שקלים, לא מציירת אותו כצדיק מעונה ולוחם בשחיתות.

הכותב היה בעברו עורך-דין מסחרי שייצג חברות בקבוצת יורוקום שבשליטתו של שאול אלוביץ'