האם הירחון "נקודה" הגיע לסוף דרכו? לאחרונה נקראו הכותבים ב"בטאון מתיישבי יהודה ושומרון" לסבב שיחות פרטיות עם העורך, מוטי קרפל, לקראת מיזוג אפשרי עם העיתון "מקור ראשון", היוצא כעת לאור פעם בשבוע.

"נקודה" נרכש על-ידי שלמה בן-צבי, הבעלים של "מקור ראשון", בשנת 2004. בן-צבי רכש אז את שני העיתונים במסגרת מסע רכישות של כלי תקשורת שכלל גם את קניית "הצופה", בטאונה הוותיק של תנועת המזרחי, ו-20% ממניות ערוץ 10, שאותן מכר לאחר מכן.

בשנת 2007, עת אחז "הצופה" בתואר "היומון הוותיק בישראל", הוא צורף ל"מקור ראשון" כמוסף עצמאי, ובסוף 2008 חדל להתקיים. תכניו התפזרו בין דפי "מקור ראשון", ועובדיו פוטרו או עברו ל"מקור ראשון". כיום אין כמעט זכר ל"הצופה" בין דפי "מקור ראשון", ונראה כי "נקודה" עומד לעבור תהליך דומה.

"נקודה" נוסד ב-1980 בעופרה, על-ידי עורכו הראשון, ישראל הראל, תושב המקום ובעל טור ב"ידיעות אחרונות" (כיום מפרסם מאמרים ב"הארץ"). במהלך השנים היה "נקודה" לבימה המרכזית לתושבי יש"ע, שהסוגיות הבוערות בחייהם היו לא אחת לסוגיות הבוערות בחיי שאר תושבי מדינת ישראל.

העיתון צבר מוניטין כפרסום איכותי ואף היה לחממה לגידול עיתונאים צעירים, וכותבים שהתפרסמו אחר-כך בעיתונות הכללית עשו בו את צעדיהם הראשונים. בין אלה ניתן למנות את חבר-הכנסת והעיתונאי לשעבר אורי אורבך, העיתונאי והסופר חגי סגל (כיום ב"מקור ראשון" וב"ידיעות אחרונות"), עורך המשנה של "מקור ראשון" אורי אליצור, ובעל הטור ב"ידיעות אחרונות" חנוך דאום.

בשנים האחרונות ערך את "נקודה", כאמור, מוטי קרפל, תושב בת-עין שבגוש עציון, מקורבו של שלמה בן-צבי והאידיאולוג של תנועת מנהיגות-יהודית בראשות משה פייגלין, שבן-צבי מקורב אליה. בתקופה הזאת עזבו את העיתון כמה מוותיקי הכותבים ובכיריו, על רקע אי-הסכמה עם דרכו של העורך החדש. בין העוזבים היתה עורכת המשנה חיותה דויטש, שנחשבה לסמן השמאלי של העיתון.

זה זמן ש"מקור ראשון" מקדיש כמה עמודים בכל גליון "דיוקן", המוסף המגזיני שלו, לדמות מההיסטוריה היהודית. גורמים ב"נקודה" מעריכים כי הצלחתו המפתיעה של הפרויקט עודדה את החיבור בין תכניו ה"כבדים" יותר של כתב-העת עם אלה של "מקור ראשון". מבחינה כלכלית, "נקודה" נשען כבר תקופה ארוכה על מקורותיו של "מקור ראשון". כעת ייבלע, קרוב לוודאי, בתוכו.