אתמול עלה לרשת האתר המחודש של העיתון "מקור ראשון". באתר ניתן לדפדף בעמודי העיתון המודפס באמצעות טכנולוגיה דומה לזו שבה משתמשים אתרי העיתונים "ישראל היום" ו"טיים אאוט". באתר מצהירים כי יפיצו לתיבות הדואר האלקטרוני מהדורה יומית מיוחדת לנרשמים. בעתיד מתכוונים בעיתון לדרוש תשלום עבור שירות זה.

פרויקט האינטרנט החדש, הבייבי של המנכ"ל הנכנס מנחם אביצור, שאליו מכוונים עיקר המשאבים בימים אלה, הוא גורם נוסף היוצר תסיסה במערכת העיתון "מקור ראשון" (לקריאת הכתבה המלאה על אודות התסיסה ב"מקור ראשון"). האתר ממתג את עצמו כ"עיתון המנויים היחיד לציבור הדתי-לאומי". בכך באה לידי ביטוי באופן בולט אף יותר מבעיתון המודפס מגמת ההסתגרות והפנייה למגזר הדתי-לאומי.

העלייה לרשת באה לאחר חודשים ארוכים שבהם אתר האינטרנט של העיתון לא היה פעיל, אף שכתובתו הופיעה כל אותו הזמן על כל עמוד ועמוד בגליון העיתון המודפס. היסטוריית ההצלחה של הרפתקאות האינטרנט של "מקור ראשון" אינה מרשימה במיוחד, אך למרות זאת תולים שם בפרויקט החדש תקוות גדולות. טל פמסון, עורך ומקים האתר של "מקור ראשון" בגלגולו הקודם, לפני כשנתיים, כיום ראש דסק שוק ההון ב"כלכליסט", מעריך את ההשקעה הכושלת בסכום של כשני מיליון שקל. האתר, שנבנה על חורבות האתר של החינמון "ישראלי", נועד להחליף את האתר המיושן של העיתון, אך בסופו של דבר לא התרומם.

"זה נכשל קודם כל מהסיבות הכלכליות", אומר פמסון. "המטרה הראשונית היתה שתהיה מערכת חדשות שתתחרה בחדשות ערוץ 7 על בסיס הכתבים של העיתון. כחודשיים אחרי ההקמה התחילו הקיצוצים, והייתי צריך לפטר עורכים באתר. הכתבים היו צריכים לכתוב לשלוש מערכות שונות – לאתר, לעיתון סוף השבוע ולעיתון היומי. זה היה מעבר חד מדי לכתבים, שפתאום היו צריכים לעמוד בדדליין של אינטרנט", הוא משחזר.

את הפרויקט החדש תוביל לימור גריזים, לשעבר עורכת "הצופה". מודל כזה, של עיתון המופץ באינטרנט בתשלום, נוסה בעבר בארץ, אולם נזנח על-ידי כל אמצעי התקשורת המרכזיים. כעת, בשל המשבר הפוקד את התקשורת, מתגברים קולות בעולם הקוראים לאימוץ מחודש של מודל עסקי של גביית תשלום עבור תכנים באינטרנט. כך או כך, על רקע הקצאת המשאבים לפרויקט המקוון, עתידו של היומון המודפס, המופץ כיום במספר עותקים מצומצם, כלל אינו ברור.

* * *

משקיעים חדשים השתלטו על העיתון "מקור ראשון", העורך הראשי הוחלף, המצב הכלכלי מדורדר, סכסוך עובדים זה עתה נפתר, הרפתקת אינטרנט חדשה בפתח, והמאבק על דמותו של העיתון מתלהט: האם זהות המשקיעים וההעדפות השיווקיות יובילו להקצנה וסגירות?

לכתבה המלאה>>