יום רביעי בשבוע שעבר, לפנות בוקר. כוחות גדולים של משטרת ישראל פושטים על היישוב אום אל-חיראן שבנגב במטרה לפנות את התושבים ולהוציא לפועל צווי הריסה למבנים שנבנו בניגוד לחוק. הפעולה נתקלת בהתנגדות. אדם אחד, תושב הכפר יעקוב אבו-אלקיעאן, נוסע במכוניתו כשמולו קבוצת שוטרים. השוטרים יורים לעבר אבו-אלקיען, פוגעים בברכו ומרסקים אותה, וכן פוגעים בחזהו. לאחר הירי המכונית שבה הוא נוהג מאיצה לכיוונם. רס"מ ארז לוי נדרס ונהרג. אבו-אלקיען עצמו נהרג אף הוא מיריות השוטרים.

כל הפרטים הללו התבררו רק בהמשך, אחרי שפורסם תיעוד של האירוע ונחשף דו"ח נתיחתו של אבו-אלקיען. בזמן אמת שררה אי-ודאות גדולה באשר לנסיבות הדריסה והירי: משטרת ישראל הפיצה מיד גרסה משלה לאירועים, עדי ראייה שהיו במקום דיווחו על מה שראו הם, ודוברים מטעם ח"כ איימן עודה, שהיה במקום ונפצע, מסרו גם הם גרסה לעיתונאים. כיצד התמודדו אתרי החדשות המרכזיים בישראל עם הגרסאות הסותרות לאירוע?

מבדיקת דפי הבית של שמונת אתרי החדשות המרכזיים בבוקר יום רביעי שעבר עולה כי הדרמה בנגב הולידה דרמה גם במערכות האתרים. פרטי מידע שונים הועלו לכותרת הראשית והורדו, טענות וגרסאות הוחלפו ושונו בקצב מהיר. לקח זמן עד שהתקבע הנרטיב, או עד שהוחלט להבליט את העובדה שיש יותר מנרטיב אחד. היו אתרים שהעדיפו לפרסם כפשוטה את גרסת המשטרה, היו כאלה שהעדיפו לפקפק.

7:00

המידע הראשוני מתורגם לידיעות ולכותרות. המידע בשלב זה בא בעיקר ממקורות בשטח.

אתר "הארץ", שעה 7:00

אתר "הארץ" הוא הראשון שמעלה לכותרתו הראשית דיווח על המתרחש בנגב: "עימותים אלימים בין תושבים לשוטרים לקראת הריסת בתים באום אל-חיראן", נכתב בה. תחתיה מוסיפה כותרת המשנה: "כוחות משטרה גדולים הגיעו לכפר הבדואי על מנת לאבטח הריסת בתים בלתי חוקיים במקום, תושבים מדווחים כי נשמעו יריות, ח"כ איימן עודה נפגע מגז מדמיע".

עדיין לא מדווח ב"הארץ" על הרוג, שלא לדבר על שניים, אולם בזהירות המתבקשת מוזכרות יריות, ודבר קיומן מיוחס לתושבי היישוב.

בכותרת הראשית  של ynet ו"וואלה" מדווחים על כך שברק אובמה העניק חנינה לצ'לסי מנינג. באתר mako מדווח בכותרת הראשית על שני הרוגים בתאונות דרכים. באתר נענע10 מדווח על חייל שמת בעת שטיפל בנגמ"ש. אתר "ישראל היום" מקדיש את כותרתו הראשית לדיווח מאת בועז ביסמוט על טקס ההשבעה של הנשיא טראמפ, שיתקיים יומיים מאוחר יותר. באתר "מעריב" מוקדשת הכותרת לדיווח מאת קרני אלדד שלפיו "שלושה שבועות לפני הפינוי, דאגה במאחז עמונה: 'אופסים הסיכויים למימוש המתווה'".

7:15

הכותרת הראשית באתר "הארץ" משמיטה את המלה "אלימים" כך שנותר המשפט "עימותים בין תושבים לשוטרים לקראת הריסת בתים באום אל-חיראן". בכותרת המשנה נעלמת הטענה כי ח"כ עודה נפגע מגז מדמיע. במקום זאת נכתב כי הוא "נפגע קל במהלך העימותים".

בשני אתרי החדשות הפופולריים בישראל, "וואלה" ו-ynet, המאורעות באום אל-חיראן מגיעות לכותרת הראשית, אבל עם הבדל מהותי – העובדה כי באירוע יש הרוג. "כוחות משטרה פשטו על הכפר אום אל-חיראן, ח"כ עודה נפגע בראשו", נכתב ב"וואלה". "עימותים אלימים בעת פינוי בתים בנגב, אדם נהרג", נכתב ב-ynet. את שתי הכותרות מלווה תצלום של ח"כ עודה כורע על האדמה, מדמם.

אתר "וואלה", שעה 7:15

אתר ynet, שעה 7:15

באתר mako מדווח באותה שעה בכותרת הראשית על "הרוג ופצוע בעימותים בחורה שבנגב", אף שחורה נמצאת כמה קילומטרים מהיישוב אום אל-חיראן. בכותרת המשנה עוד פרט חדש – אחד הנפגעים הוא שוטר. "אדם נהרג ושוטר נפצע בינוני במבצע הריסת מבנים בלתי חוקיים הבוקר ביישוב חורה שבנגב", נכתב בכותרת המשנה. "עימותים התפתחו, במהלכם נפגע בראשו ח"כ איימן עודה".

אתר mako, שעה 7:15

בראש אתר נענע10 מופיע גם כן התצלום של ח"כ עודה מדמם. "לפחות הרוג אחד במהלך פינוי כפר בדואי בנגב", נכתב בכותרת הראשית. כותרת המשנה כוללת מידע נוסף, ולפיו ההרוג מת מירי השוטרים, וכן טענה כי הפציעה של ח"כ עודה נגרמה מפגיעת כדור גומי: "עימותים נערכו הבוקר בין כוחות המשטרה למפגינים בכפר אום אל-חיראן. כוחות המשטרה פתחו באש, אדם אחד נהרג מהירי. ח"כ איימן עודה נפצע באורח קל מפגיעת כדור גומי".

אתר נענע10, שעה 7:15

הכותרת הראשית באתר nrg קוראת: "לפחות הרוג אחד בעימותים בפינוי בנגב: ח"כ עודה נפצע". תצלומו של חבר-הכנסת המדמם נעדר. כותרת המשנה לראשית מנוסחת באופן המצדיק את הפעלת האלימות מצד השוטרים: "כוחות משטרה גדולים הגיעו ליישוב הבדואי אום אל-חיראן לצורך הריסת מבנים בלתי חוקיים. במקום התפתחו עימותים והכוחות נאלצו להשתמש בירי אמצעים לפיזור הפגנות. לפחות אדם אחד נהרג. יו"ר הרשימה המשותפת פונה לבי"ח".

אתר nrg, שעה 7:15

באתר "ישראל היום" ביסמוט עדיין מצפה להשבעת טראמפ, שתתרחש יומיים מאוחר יותר. באתר "מעריב" קרני אלדד עדיין חוששת מפינוי של יישוב בלתי חוקי אחר, המאוכלס ביהודים.

7:30

משטרת ישראל מוציאה הודעות מסודרות ומנסה לקבע נרטיב. האתרים מתמודדים כל אחד לפי דרכו.

באתר "הארץ" ההרוג מגיע לכותרת הראשית, ב-ynet ו"וואלה" כבר מדווחים על שני הרוגים. בכותרת המשנה של ynet נכתב כי "תושבים ירו על שוטרים וניסו לדרוס חלק מהם". ב-mako עדיין מדווחים על האירוע כאילו התרחש בחורה. באתר nrg מדווחים בכותרת הראשית על "מספר הרוגים"

אתר ynet, שעה 7:30

באתר נענע10 מידע חדש ומעודכן: "תקרית דריסה בפינוי כפר בנגב: הדורס נהרג, ח"כ עודה נפצע קל", נכתב בכותרת הראשית של האתר. הביטוי הזהיר הזה, "תקרית דריסה", יחזיק מעמד בכותרת הראשית של נענע10 הרבה אחרי שבאתרים אחרים ידווחו על "פיגוע דריסה".

אתר נענע10, שעה 7:30

בשעה טובה מגיעה הידיעה על האירוע לכותרת הראשית של "מעריב", וזו מעודכנת יחסית למרבית האתרים בשעה זו. עם זאת, היא מאמצת לחלוטין את גרסת המשטרה: "פיגוע דריסה במהלך הריסת בתים בפזורה הבדואית, תושב נהרג מאש משטרה". כותרת המשנה מרחיבה: "התנגדות קשה בעת ניסיון פינוי הישוב אום חיראן בנגב. רכב פגע בכוחות הביטחון במקום, שהגיבו באש. נהג הרכב ואדם נוסף נהרגו".

אתר "מעריב", שעה 7:30

ב"ישראל היום", כשעה וחצי לאחר האירוע, הכותרת הראשית קוראת: "העיניים נשואות לוושינגטון". לפי כותרת המשנה, "יציע הכבוד מוכן, המוזמנים אישרו הגעה, ובעוד יומיים יושבע דונלד טראמפ לנשיא ה־45 של ארה"ב".

7:45

ב"הארץ" עדיין מדווח על הרוג אחד בלבד. בכותרת המשנה ל-ynet מופיעה הטענה בדבר פיגוע ומחבל, אף כי זו מיוחסת למשטרת ישראל: "בהודעת המשטרה נמסר כי מחבל מהתנועה האיסלאמית ביצע פיגוע דריסה – ונוטרל. תושבים אף ירו לעבר השוטרים".

אתר ynet, שעה 7:45

באתר mako מעדכנים את הכותרת כך שתדווח על המיקום הנכון של האירוע, אום אל-חיראן, ולא חורה. באתר נענע10 נכתב בכותרת המשנה כי "כוחות המשטרה פתחו באש לעבר אדם שניסה לדרוס אותם, והרגו את הנהג".

ב"ישראל היום" מתפרסמת סוף-סוף ידיעה על האירוע, אף כי זו כוללת שגיאת כתיב. "שני הרוגים בעימותים בכפר אום אל-ריחאן", נכתב בכותרת הראשית של האתר. בכותרת המשנה נכתב בין היתר כך: "דיווח כי ירי בוצע לעבר השוטרים והם הגיבו בירי של כדורי גומי".

8:00

ב"הארץ" עדיין מדווח על הרוג אחד בלבד. בכותרת המשנה לראשית מוסיפים כי "מהמשטרה נמסר כי תושב האזור דרס כמה שוטרים ופצע אותם". באתר "וואלה" החליפו את כותרת הגג לראשית. במקום "עימותים אלימים" קוראת כעת כותרת הגג "נבדק הקשר לדאע"ש". הקישור לארגון דאע"ש, שמקורו במשטרת ישראל, יופיע ויעלם בכמה אתרים לאורך הבוקר, כשבדרך כלל לא יחזיק מעמד בדף הבית יותר מכמה דקות. הכותרת הראשית ב"וואלה" מדווחת על "פיגוע דריסה", בלא כל סייג. בכותרת המשנה מוסיפים כך: "שני בני אדם נהרגו, אחד מהם לאחר שנדרס. לפי המשטרה, הדורס הוא פעיל התנועה האסלאמית".

אתר "וואלה", שעה 8:00

אתר "וואלה", שעה 8:00

באתר mako מסייגים את הודעת המשטרה – לא באמצעות ייחוס המידע למקור, אלא על-ידי תוספת המלה "חשד". הכותרת הראשית קוראת: "חשד לפיגוע דריסה: שני הרוגים בנגב". הסייג המשמעותי הזה, "חשד", ילווה בשעות הקרובות את האתר שבו מופיעים הדיווחים של חדשות ערוץ 2. באתר "מעריב" מעדכנים את הכותרת הראשית – במקום דיווח על תושב שנהרג מאש המשטרה נכתב כי "המחבל, חבר התנועה האסלאמית, נהרג". אין ייחוס של המידע למשטרה או כל סייג אחר.

אתר mako, שעה 8:00

אתר "מעריב", שעה 8:00

גם באתר nrg מדווחים על טענות המשטרה בלא כל סייג. "מחבל, איש התנועה האסלאמית, ביצע פיגוע דריסה לעבר הכוחות", נכתב בכותרת המשנה לראשית. באתר האח של nrg, "ישראל היום" (שניהם בבעלות משפחת אדלסון, אך nrg שואב מידע גם ממערכת "מקור ראשון"), מקבלים גם כן כפשוטה את גרסת המשטרה. "מחבל ניסה לדרוס שוטרים ונוטרל", נכתב בכותרת הראשית. משום מה, באתר זה עדיין מתעקשים לקרוא ליישוב "אום אל-ריחאן".

אתר nrg, שעה 8:00

8:15

מקורות בשטח, תושבים ועדי ראייה, כמו גם דוברים של ח"כ עודה והרשימה המשותפת, מבקשים להפריך את גרסת המשטרה. האתרים מבינים שיש יותר מגרסה אחת לאירועים, אבל לא כולם מציגים את שתיהן. חלקם משנים אט-אט את הקביעות הנחרצות.

ב"הארץ" עדיין מדווח על הרוג אחד בלבד. באתר "וואלה" השמיטו את הטענה כי "נבדק הקשר לדאע"ש". במקום זאת כותרת הגג לראשית קוראת "מהומות אלימות בדרום". באתר "ישראל היום" עדיין מדווחים על "אום אל-ריחאן".

8:30

ב"הארץ" משתנה מעט הכותרת הראשית, אך היא עדיין מדווחת על הרוג אחד, תושב הכפר. בכותרת המשנה מופיעה לראשונה הטענה ל"פיגוע", וזו מיוחסת למשטרה. ב"ישראל היום" מעדכנים סוף-סוף את הכותרת ומתקנים את הטעות בשם היישוב.

8:45

אתר "הארץ", שעה 8:45

ב"הארץ" משנים את הכותרת הראשית כך שלא תעסוק רק בהרוג תושב המקום. "המשטרה: נפגעים בפיגוע דריסה ביישוב בדואי בנגב; הרוג במקום", נכתב בה. לכותרת המשנה מתווסף ציטוט מפי השר לבטחון פנים גלעד ארדן: "זה אירוע קשה לכוחותינו ולמדינה בכלל". כמו כן, לראשונה, כותרת המשנה באתר זה כוללת את המשפט "גרסאות סותרות באשר להתפתחות האירועים".

ב"וואלה" נפתח "משדר מיוחד". בכל האתרים אין עדכונים של ממש בכותרות.

9:00

ב"הארץ" מדווח לראשונה על שני הרוגים, כשעה וחצי לאחר אתרים אחרים. בכותרת הראשית של "מעריב" מצטטים את ארדן, שאמר: "מקווה שלא מדובר בנקודת מפנה ביחס הבדואים לרשויות".

9:15

ב"וואלה" השתנה המינוח לאירוע. אחרי כשעה של כותרת ראשית על "פיגוע דריסה", כעת נפתחת הכותרת הראשית באתר בביטוי "אירוע דריסה", שממנו אין להבין כי היתה לאבו-אלקיעאן כוונה זדונית לדרוס שוטרים. לכותרת המשנה נוסף משפט שלפיו "שב"כ בוחן את החשד לטרור באירוע".

לכותרת המשנה של "ישראל היום" נוספה טענה אחרת, שמיוחסת למשטרה: "ח"כ עודה הגיע במטרה להכשיל והוא לא נפגע מהשוטרים".

9:30

אתר ynet, שעה 9:30

הכותרת ב-ynet שונתה, וכעת היא משקפת את הבדלי הגרסאות לאירועים. "המשטרה: 'פיגוע לאומני'. תושב: 'מסלפים מציאות'". גם כותרת המשנה מציגה כעת את מורכבות התמונה: "דוברת המשטרה: 'המחבל שעט ברכבו לעבר הכוחות וביצע פיגוע דריסה'. מנגד, תושבים בכפר טוענים כי הנהג נורה בדם קר. 'המשפחה של ההרוג היא משפחה של שלום'".

9:45

עם ההיתר לפרסם את דבר מותו של השוטר, שוב נעה המטוטלת לכיוון גרסת המשטרה.

אתר ynet, שעה 9:45

לראשונה מתפרסם באופן רשמי כי שוטר נהרג באירועים באום אל-חיראן. ב"הארץ" המידע הזה מצטרף לסיום הכותרת הראשית, והוא מוצמד למידע על מות תושב היישוב ("המשטרה: נפגעים בפיגוע דריסה ביישוב בדואי בנגב; שוטר ואזרח נהרגו"). באתר ynet נטשו את הדיווח על הגרסאות הסותרות ואימצו בכותרת הראשית את גרסת המשטרה. "שוטר נהרג בפיגוע דריסה לאומני במהומות בנגב", נכתב.

ב"וואלה" מדווח על שוטר שנהרג וכן על "הרוג נוסף". מהכותרת ומכותרת המשנה לא ברור כיצד נהרג אותו הרוג נוסף. ב-mako ממשיכים לסייג את הכותרת הראשית במלה "חשד". ב-nrg ממשיכים לקבוע בכותרת הראשית כי האירוע הוא "פיגוע דריסה". השוטר, כך נכתב בכותרת המשנה, "נרצח". ב"ישראל היום" עוד לא מדווחים על כך שאחד ההרוגים באירוע הוא שוטר.

10:00

בכותרת המשנה של "הארץ" מופיעה לראשונה בפירוט הגרסה האלטרנטיבית לזו של המשטרה. "ביישוב אומרים: הוא איבד שליטה על מכוניתו", נכתב.

אתר "וואלה", שעה 10:00

בכותרת הראשית של אתר ynet מחדדים עוד יותר את אימוץ גרסת המשטרה. במקום "שוטר נהרג" נכתב שם כי "שוטר נרצח בפיגוע דריסה לאומני במהומות בנגב".

ב"וואלה" מקדישים את הכותרת הראשית לגרסת המשטרה, תוך ייחוס למקור ("המשטרה: שוטר נהרג בפיגוע דריסה בפינוי בנגב; הדורס נורה"). הקשר לדאע"ש, שהופיע מוקדם יותר באתר זה בכותרת הגג ונעלם במהרה, שב כעת לכותרת המשנה, שם כתוב: "לפי המשטרה, הדורס הוא פעיל התנועה האסלאמית ונבחן הקשר שלו גם לדאע"ש".

אתר "מעריב", שעה 10:15

אתר "מעריב", שעה 10:15

באתר "מעריב", תחת כותרת הגג החד-משמעית "המחבל הדורס חוסל", מדווחים על זהות השוטר שנהרג. גם ב-nrg מדווחים בכותרת הראשית על שמו של השוטר ההרוג. "רס"מ ארז לוי הוא השוטר שנרצח בפינוי באום אל-חיראן", נכתב. שמו של אבו-אלקיעאן אינו מתפרסם באף אחת מהכותרות הראשיות או כותרות המשנה, אף שהוא נמסר לעיתונאים כשלוש שעות קודם לכן.

אתר "ישראל היום", שעה 10:00

ב"ישראל היום" מדווחים לראשונה כי אחד ההרוגים הוא שוטר. הכותרת קוראת "שוטר נרצח בפיגוע דריסה במהלך האירועים האלימים בכפר אום אל-חיראן". בכותרת המשנה רצו לדווח כי הנהג הדורס הוא מהיישוב חורה, אולם במקום זאת מדווח כי "נהג רכב שאט מחורה לעבר כוחות הביטחון".

10:15

אתר "הארץ", שעה 10:15

העובדה שיש שתי גרסאות סותרות לאירועים, שעמדה במרכז הכותרת הראשית של ynet לפני שלושת רבעי השעה אך נעלמה במהרה עם ההיתר לפרסם את דבר מותו של שוטר, תופסת כעת את הכותרת הראשית ב"הארץ". "המשטרה: שוטר נהרג בפיגוע דריסה, הדורס נורה למוות; תושבי המקום: הנהג איבד שליטה על המכונית", נכתב בה.

ב-ynet לוקחים צעד אחד אחורה ומשמיטים את הטענה כי ה"פיגוע" היה "לאומני". כעת הכותרת הראשית באתר קוראת "שוטר נרצח בפיגוע דריסה במהומות בנגב". ב"וואלה" שוב מעלימים את טענת המשטרה בדבר הקשר לדאע"ש, הפעם מכותרת המשנה.

באתר "מעריב" מאמצים את הנוסח המשטרתי שמופע ב-nrg. "רס"מ ארז לוי – השוטר שנרצח בפיגוע הדריסה בנגב", אך במקום כותרת הגג "המחבל הדורס חוסל" בוחרים בנוסח המעורפל יותר "עימותים אלימים". גם כותרת המשנה באתר משתנה, וכעת היא כוללת את הטענה כי השוטר "נדרס ע"י מחבל, ככל הנראה חבר התנועה האסלאמית הדרומית אשר ייתכן והיה מקושר לדאע"ש".

ב"ישראל היום" מעדכנים כי הנהג מחורה, ולא כי שעט ברכבו מחורה.

מרגע זה ואילך קצב העדכונים נרגע, ואיתו גם השינויים בכותרות.

10:30–10:45

אין שינוי של ממש בכותרות האתרים. אתר ynet מתחיל ב"משדר מיוחד". כתוצאה מכך הכותרת הראשית מצטמצמת ל"שוטר נרצח בפיגוע" והפניה לשידור.

11:00–11:15

תמונתו של רס"מ לוי מופצת ומשובצת מרגע זה ואילך בראש חלק מאתרי החדשות. ב-mako משנים את הכותרת הראשית ומדווחים על חידוש העימותים. העובדה כי שני בני אדם נהרגו נעלמת. גם בכותרת הראשית של נענע10 מדווחים על חידוש העימותים ביישוב, ומוסיפים לה גם ציטוט מאת השר ארדן: "עודה צריך להיחקר".

אתר "ישראל היום", שעה 11:15

11:30

אתר "הארץ", שעה 11:30

ב"הארץ" משנים את הכותרת הראשית. לראשונה אחרי שלוש שעות שבהן הכותרת הראשית יוחסה למשטרה קובעת מערכת "הארץ" בעצמה כי "תושב אום אל-חיראן דרס למוות שוטר, נורה ונהרג". אף מלה בכותרת אינה מייחסת לדורס מניע זדוני.

ב"מעריב", אחרי למעלה משעה, מסירים מכותרת המשנה לראשית את הטענה כי אפשר שהשדורס היה מקושר לדאע"ש. הכותרת הראשית באתר מדווחת על דרמה חדשה: "1,000 איש מתבצרים במסגד".

11:45–12:00

אתר nrg, שעה 11:45

באתר "וואלה" מוקדשת הכותרת הראשית כולה להתבטאות של השר ארדן. "השר ארדן מאשים את הח"כים הערבים: 'הדם הזה גם על ידכם'". גם אתר nrg משנה כיוון בהתאם. "ארדן: 'דמו של השוטר שנרצח על ידיו של עודה וחבריו'", נכתב בכותרת הראשית של האתר, מתחת לתצלום של ח"כ עודה חבוש בראשו, בכניסה לחדר המיון של בית-החולים סורוקה.

אתר "וואלה", שעה 11:45

אתר ynet, שעה 12:00

13:00–13:15

אתר mako מפרסם לראשונה בכותרתו הראשית תיעוד של האירוע. "חשד לפיגוע דריסה", נכתב בכותרת הגג, ששומרת על הסייג שאיפיין את האתר לאורך כל הבוקר. "תיעוד: דריסת השוטר בכפר אום אל-חיראן בנגב", נכתב בכותרת הראשית. בכותרת המשנה נמסר כי "בתיעוד מזירת האירוע ניתן לשמוע ולראות את הדרמה שהתרחשה לאחר שרכב שעט לעבר שוטרים ודרס למוות את רס"ב ארז לוי ז"ל". התיעוד הזה, בין היתר, יחזק מאוחר יותר את הספק באשר לגרסת המשטרה לאירוע.

הכותרת הראשית של nrg קוראת: "המימון הזר של הארגונים מאחורי המאבק באום אל-חיראן", ומפנה לנתונים שאסף ארגון NGO Monitor.

סיכום

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, נושא דברים על האירוע באום אל-חיראן במליאת הכנסת, 25.1.17 (צילום: יונתן זינדל)

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, נושא דברים על האירוע באום אל-חיראן במליאת הכנסת, 25.1.17 (צילום: יונתן זינדל)

אתר "הארץ" שינה את נוסח הכותרת הראשית יותר מכל אתר אחר בטווח הזמן שנבדק. הוא גם היה זהיר במסירת המידע, הקפיד על ייחוס טענות למקור המשטרתי ונמנע מלקבוע כי מדובר בפיגוע טרור. האתרים נענע10 ו-mako היו זהירים אף הם בניסוח הכותרות, והשתמשו במילות סייג כדי להימנע מלקבוע נחרצות שהאירוע בכפר היה פיגוע טרור.

אתר ynet נע בתזזיתיות. לעתים היה זהיר, לעתים הציג את מורכבות התמונה, לעתים הציג כפשוטה את גרסת המשטרה. אתר "וואלה" העלה והוריד פעמיים את הטענה לקשר בין אבו-אלקיעאן לדאע"ש. "מעריב", "ישראל היום" ו-nrg אימצו באופן גורף את גרסת המשטרה ולא סייגו את דיווחיהם.

בישיבת מליאת הכנסת ביום רביעי, שבוע לאחר האירוע, הוחלט שלא להקים ועדת חקירה לבדיקת האירועים באום אל-חיראן. "התמונה שעלתה מהתחקיר המשטרתי היתה מאוד ברורה: מדובר בפיגוע, בדריסה מכוונת", אמר השר לבטחון פנים גלעד ארדן. שניים מחברי כנסת מהרשימה המשותפת, שמחו על הדברים, הוצאו מהאולם.