"מחזירים לי את האישור!", כתב היום העיתונאי העצמאי תומר אביטל ("100 ימים של שקיפות") בדף הפייסבוק שלו. בכך באה לסיומה מסכת אירועים שנמשכה למעלה משנה, אחרי שנשלל מאביטל היתר הכניסה הקבוע לכנסת ישראל.

"אפשר לסקר את הכנסת מרחוק, אבל אין תחליף להגעה למשכן פעם בשבוע, לשבת במזנון, להסתובב במסדרונות, להיכנס למליאה – שום טלפון או גוגל לא יכול להחליף את זה. זה פשוט כדי למרר לי את החיים. הרי יש בלוגרים שיש להם אישור קבוע, יש לוביסטים שיש להם אישור קבוע", אמר אביטל ל"קול העין" באוגוסט 2015.

במהלך תקופה זו נאבק אביטל לא רק לקבל בחזרה את היתר הכניסה, אלא גם עתר לבית-המשפט יחד עם התנועה לחופש המידע במטרה לחשוף את רשימת מקבלי ההיתרים, שניתנים בין השאר למקורבים ועסקנים ללא סיבה מוצדקת. באפריל האחרון התראיין שוב ל"קול העין" וסיפר על הניצחון בעתירה ועל הוראת בית-המשפט לגלות את הרשימה בת 5,000 השמות. לדבריו, מאות מההיתרים ניתנו באופן לא לגיטימי.

"מזה שנה הכנסת מסרבת להכיר בי כעיתונאי. זאת למרות שכתבתי במהלכה אינספור כתבות והתראיינתי עשרות פעמים בנושאים פרלמנטריים. בהיעדר קריטריונים, ההנהלה איפשרה גישה למקורבים ומאכערים אך הקשתה על עיתונאים עצמאיים שסירבו ללכת בתלם. הורחקתי מאירועים, מאגפים שלמים וממזנון הח"כים. הייתי תלוי בחסדי המערכת כדי לקבל מידע ואפילו להיכנס", כתב אביטל בפייסבוק. "התקופה הזו נגמרה! מנכ"ל הכנסת החדש אלברט סחרוביץ' והדובר יותם יקיר נפגשו איתי והודיעו לי כי ייקבעו קריטריונים למתן היתר לעיתונאים עצמאיים, ויוחזר לי היתר הכניסה".

בשיחה עם "העין השביעית" ביקש אביטל להודות למי שליווה אותו במאבק ביחס השרירותי של כנסת ישראל לעיתונאים המסקרים אותה. "עו"ד רחלי אדרי מהתנועה לחופש המידע, שהיום מנהלת את מעש, ארגון העיתונאים, אזרחים אכפתיים, שלל ח"כים, ארגונים ותנועות נהדרות נרתמו למאבק למען עיתונות עצמאית בועטת וכנסת שקופה. כולי תודה אחת ענקית להם, לכולם", מסר.

כחודש לאחר שנשלל מאביטל ההיתר פירסם ארגון העיתונאים בישראל על דבר פגישה שנערכה עם קצין הכנסת יוסף גריף, דובר הכנסת יותם יקיר ומפקד מחלקת ביקורים והיתרים סמי ברינדר, על רקע "טענות כי שלילת ההיתר קשורה למיזם 'מאה ימים של שקיפות' ויחסים מתוחים עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין".

"מבחינתנו הדבר החשוב היה לייצר קריטריונים ברורים שיאפשרו לעיתונאים עצמאים לקבל היתרים קבועים. מרגע שיש קריטריונים זה גם מצמצם את היכולת לערב שיקולים זרים", אומר יו"ר הארגון יאיר טרצ'יצקי. לדבריו, "כל הקשר בין עיתונאים לבין הגופים המסוקרים ודובריהם בפרט הוא נושא שהארגון לקח על עצמו לקדם, בין היתר בעידודו של תומר עצמו בתקופה שהוא עבד בארגון, וגם לפניה.

"במאזן הכוחות עיתונאים מוצאים את עצמם לעתים מאוד חלשים מול הגורם המסוקר, ופערי הכוחות אף מתרחבים כשמדובר בעיתונאי עצמאי שאין לו גב של מערכת גדולה. בדיוק בשביל דברים כאלה הארגון קיים. לדובר קל לנפנף עיתונאי שמציק עם שאלות ביקורתיות, ויש לו מספיק דרכים לעשות את זה. כשהארגון מעורב זה כבר יותר קשה. אי-אפשר פשוט להתעלם או למרוח אותנו. אנחנו כרגע עובדים מול לשכת העיתונות הממשלתית, שמלווה את הדוברים בגופים הציבוריים, על גיבוש כללי התנהלות. עד שזה יקרה כנראה נצטרך לטפל בכל מקרה בצורה פרטנית".