תחנת גלי-צה"ל מתנצלת על שערכה סקר ליהודים בלבד ומתחייבת לפעול כך שהטעות לא תישנה, כך נמסר מהתחנה בעקבות ביקורת רחבה שהתעוררה השבוע.

במלאות יובל למשכן הכנסת בגבעת-רם פירסמה התחנה הצבאית ממצאי סקר שהוגדר "מיוחד". הסקר, שנערך על-ידי מכון שילוב במסגרת "שבוע הדמוקרטיה בגל"צ", כלל שאלות רוחב על זהותה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, ובהן שאלות על מידת התמיכה בשוויון זכויות מלא לערבים אזרחי המדינה (פחות מ-50% מהנסקרים תמכו בשוויון זכויות), עמדות בנוגע למשקל הדמוקרטיה והיהדות במדינה יהודית-דמוקרטית ותחושת ההזדהות עם הכנסת והמפלגות החברות בה.

כמו סקרי דעת קהל אחרים שנערכו בתקופה האחרונה בשלל כלי תקשורת, ועל אף נושא הסקר והשאלות שנכללו בו, סקר הדמוקרטיה של גל"צ נערך בקרב מדגם מייצג של יהודים בלבד. במלים אחרות, הסקר חתר נגד אחד מעקרונות הדמוקרטיה המובהקים ביותר ושלל את זכות הבעת הדעה מכחמישית מאוכלוסיית אזרחי ישראל.

ממצאי סקר האפרטהייד של גלי-צה"ל פורסמו בהרחבה בתוכנית "מה בוער" בהגשת רזי ברקאי, ששודרה אתמול (19.1.16) ממשכן הכנסת בהשתתפות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. הכתב הפוליטי של גלי-צה"ל, עידו בנבג'י, הציג את ממצאי הסקר, וברקאי ואדלשטיין שוחחו על משמעותם והמסקנות שניתן לגזור מהם. העובדה כי הסקר נערך בקרב יהודים בלבד לא הפכה לנושא לדיון בפני עצמו.

בנבג'י הקפיד להדגיש בפתח דבריו כי הסקר נערך "בקרב הציבור היהודי בארץ", וגם המגיש ברקאי הקפיד בפתח הצגת הממצאים לדבר על סקר שמייצג את "הציבור היהודי-ישראלי", אך בהמשך הדיון משתתפיו התייחסו לממצאי הסקר כאילו הם מייצגים את עמדת הציבור כולו. לצד הדיון הרדיופוני על ממצאי סקר האפרטהייד בתוכנית הדגל של גלי-צה"ל התפרסמו כמה מממצאיו גם באתר גלי-צה"ל. הפרסום המקוון כלל כותרות שהתייחסו אל הסקר כאילו נערך בקרב מדגם מייצג של "הציבור", ורק שורת גילוי נאות בתחתית הכתבה הבהירה כי למעשה נערך "בקרב 503 גברים ונשים, יהודים ודוברי עברית בני 18+".

הביקורת על סקר הדמוקרטיה ליהודים בלבד התעוררה כבר ביום ראשון האחרון, כשבנבג'י צייץ בחשבון הטוויטר שלו נתונים ראשונים מתוך הסקר. רבים מהמגיבים, ובהם מנכ"ל בצלם חגי אלעד, דוברת בצלם שרית מיכאלי ועידן רינג, מנהל הפעילות הציבורית של עמותת סיכוי, מחו על עריכת הסקר בקרב יהודים בלבד וביקשו לקבל הסברים, אולם בנבג'י וגלי-צה"ל נמנעו מלהגיב. עם פרסום הממצאים המלאים בתוכנית של ברקאי הצטרפו למגנים גם כתב הכנסת של "מעריב" אריק בנדר ומבקר הטלוויזיה של "ידיעות אחרונות" עינב שיף.

כתב גלי-צה"ל שיבל כרמי מנסור התייחס גם הוא לסקר המפלה בטוויטר כשכתב: "המורה אמרה לנשום עמוק לפני שמדברים. העניין: ככל שמעמיקות הנשימות ומתרבות, יש יותר דברים לומר".

היום, בתגובה לפניית "העין השביעית", נמסר מגלי-צה"ל: "אנו מתנצלים על הטעות שנעשתה בתום לב, ונדאג להפיק לקחים על מנת שמקרה דומה לא יישנה".

"תמיכה בשוויון זכויות מלא לערבים אזרחי המדינה". את הערבים אזרחי המדינה לא שאלו (מתוך אתר גלי-צה"ל)

"תמיכה בשוויון זכויות מלא לערבים אזרחי המדינה". את הערבים אזרחי המדינה לא שאלו (מתוך אתר גלי-צה"ל)

עמותת סיכוי, הפועלת לקידום שוויון בין האזרחים הערבים-פלסטינים והיהודים בישראל, מסרה כי "קיום סקר על מצב הדמוקרטיה שמדיר מתוכו 20% מהאזרחים הוא לא רק אבסורדי, אלא גם מייצר תמונה מעוותת של המציאות בישראל. גלי-צה"ל בחרו לא לכלול את האזרחים הערבים בסקר שלהם, כפי שתוכניות אקטואליה ואולפן רבות בוחרות מדי שבוע לא להזמין לשידור מומחים, פרשנים ודוברים ערבים ומגישות את נקודת המבט היהודית בלבד".

לפי עמותת סיכוי, "העובדה שכמעט מחצית מהנשאלים היהודים הודו שהם לא תומכים בשוויון זכויות למיעוט הערבי קשורה קשר הדוק לייצוג התקשורתי הבעייתי הזה. אם הציבור הרחב יקבל באמצעות התקשורת תמונה מאוזנת והוגנת של האזרחים הערבים – ולא רק בנושאים הקשורים לסכסוך או לבעיות החברה הערבית – אין ספק שהיכולת שלו לראות בהם שותפים מלאים ושווי זכויות תשתפר. בשנה האחרונה יש סימנים ראשונים לשינוי בגישה זו, ואנו מקווים שהם יתעצמו בשנה הקרובה ולא נראה עוד סקרים כמו זה שגל"צ פירסמו השבוע".