שלושה עיתונים מבליטים בעמודיהם הראשיים את הפיגוע הרצחני בטולוז, צרפת, כל אחד בדרכו. "א-סינארה" ו"פנורמה" מעניקים לדיווח על אודות הרציחות את הכותרות הראשיות, ואילו "כל אל-ערב" מבליט את מאמרו של יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, כותב מאמרים קבוע בעיתון.

"מה שהתרחש בטולוז הוא פשע, אך הוא מנוצל עד תום למטרות בחירות [לנשיאות צרפת]", אומר ד"ר פארוק מסארע, סגן יו"ר המועצה הלאומית הסורית, המתגורר בפריז, לכתב "א-סינארה" חסין סוויטי, ודבריו מקבלים את הכותרת הראשית. "הרוצח הוא פושע, לא בגלל שהוא רצח ילדים יהודים, אלא בגלל שהוא רוצח", נכתב בכותרת המשנה. מתחת לכותרת תמונתם של אנשי קומנדו צרפתים רעולי פנים, ובתמונה הקטנה פניו המחויכים של המחבל מוחמד מראח. זר לא יבין במה מדובר, שכן אין כיתוב מתחת לתמונות.

בידיעה מסביר ד"ר מסארע, מרצה למדע המדינה: "אפשר לסכם את תגובת הממשל הצרפתי כקמפיין בחירות ותו לא, שבמסגרתו מנצלים את דמם של ילדים חפים מפשע שנרצחו על-ידי אדם חולה. הבעיה היא בהופעת כל אנשי הממשלה הצרפתית, נשיא המדינה והמועמדים לנשיאות, בתוך שניות, אל מול מצלמות הטלוויזיה כדי לגנות את האירוע, תוך שהם מנצלים את העניין בצורה דרמטית ותקשורתית משיקולי בחירות. זאת כדי להוכיח את נאמנותם לקהילה היהודית, שמספרה אינה עולה על עשרות אלפים, בעוד שהמוסלמים מונים שישה מיליון, ובהם שני מיליון ערבים, ואיש אינו שם לב לבעיותיהם. הגינוי הזה ילווה אותנו עד סיום מערכת הבחירות במאי הקרוב".

האקדמאי הסורי, הגולה מארצו מאז 1966, מוסיף: "אנחנו לאומנים ערבים, אך איננו תלמידי אסכולות קיצוניות או תומכים בקיצוניים. אנחנו לא נגד קהילה מסוימת או דת מסוימת, ולא תומכים ברצח יהודים ילדים או מבוגרים, ולא תומכים במלחמה ביהודים, אלא אנו בעד כבוד לכל הדתות וכל העדות – מבוגרים כילדים".

שער "א-סינארה"

שער "א-סינארה"

בהמשך כותב סוויטי מאמר על הקשר בין היהדות לאסלאם באנדלוסיה בתקופת תור הזהב של היהודים שם, ומסכם: "מה שאנו שומעים וחיים היום ונקרא 'טרור אסלאמי' – שמבוצע על-ידי גורמי אל-קאעידה נגד ילדים יהודים, או נגד יהודים בגלל שהם יהודים – אין בו אסלאם. אל-קאעידה אינה אסלאמית אלא הגורמים המבצעים, כלומר, רק הברגים אסלאמיים. הארגון נוצר בידיים אמריקאיות וצרפתיות ובכספי האסלאם, כדי להילחם בקומוניסטים באפגניסטן – עד שהכישוף פגע במכשף...".

"אל תהרגו את הילדים", לשון כותרת מאמרה של העורכת וידה משעור, שכותבת: "כשאף ישראלי לא חלם לשמוע גינויים נגד רצח ילדים ישראלים, קמו אישים פלסטינים אמיצים וצודקים וגינו את רצח הילדים היהודים החפים מפשע בטולוז. העניין התהפך כאשר ישראלים לא הביעו צער על הרג ילדים חפים מפשע בעזה, ואף תקפו את קטרין אשטון – שרת החוץ של האיחוד-האירופי, לאור הצהרותיה ההומניות על רקע הרג ילדים בעזה. הרג ילדים הוא סכנה עצומה לעתיד המזרח שלנו ולעתיד העולם".

"ביקורת רחבה על המעקב אחר האסלאמיסטים בצרפת ואחרי אופן פעולתם", לשון הכותרת הראשית של "פנורמה", כשכותרת הגג מסבירה: "לאחר שנחשף כי החשוד בביצוע הפיגוע בטולוז היה תחת פיקוח". בכותרת המשנה: "שר הפנים הצרפתי: 'החשוד בביצוע הפיגוע הוא מוחמד מראח, צרפתי-אלג'יראי שביקר בפקיסטן ובאפגניסטן'". בתמונה המובילה נראים אנשי זק"א מובילים את גופות הנרצחים בפיגוע, ובתמונה קטנה דיוקנו של מראח. בידיעה עצמה משולבים תצלומים של סרקוזי בעת העברת גופות הנרצחים, תמונה נוספת של הרוצח, תמונות המשפחות השכולות בירושלים ועוד תמונה של אנשי זק"א בנתב"ג מובילים את ארונות הנרצחים.

"כל אל-ערב" מעניק, כאמור, הפניה בשער למאמרו של בוחבוט תחת הכותרת: "כשאל-קאעידה רושם את שמו בצבע אדום". בוחבוט מזכיר לעולם כי "בישראל הזהירו כבר בעבר מהשתיקה למעשי טרור, עד שפיגוע התאומים בניו-יורק העיר את העולם. אחריו סדרת פיגועים באירופה ודרום-מזרח אסיה [...] הטרור הגיע גם להודו. הפשעים הללו לא הפסיקו בעיראק, ובשבועות האחרונים גם בסוריה, לפי האג'נדה הסלפיסטית".

בוחבוט מוסיף כי "הפיגועים הללו באו להזכיר לממשלות אירופה את מה שסבלה ישראל ממנו בשנות ה-90. לא משנה מה יהיו האג'נדות, עמדת ישראל נותרה בעינה נגד הרג חפים מפשע, לא משנה אם הם ערבים, יהודים, אמריקאים או הודים [...] על הערבים באירופה, שנאמדים במיליונים, לגנות את המעשים הללו".

בידיעה בעמוד פנימי בוחר העיתון לסקר את הפיגוע בליווי תמונתו של מוחמד מראח ותמונת קורבנות הפיגוע. בכיתוב לתמונה: "קורבנות פיגוע הטרור". הכותרת לידיעה: "מוחמד מראח, החשוד בביצוע פיגוע טולוז הטרוריסטי, נהרג". כותרת הגג: "סירב להסגיר את עצמו והיה במצור בביתו למשך למעלה מ-33 שעות".

ובינתיים, בעזה

"עזה חוזרת לתקופת המדורות, הפרימוס והתורים", לשון הכותרת הראשית (שבערבית היא מחורזת) של "כל אל-ערב". הכותרת באה על רקע משבר אנרגיה ברצועה והפגנות אלפים מול משרדי פת"ח שם, בדרישה מהיו"ר אבו-מאזן להתפטר אם לא יוכל לדאוג להם. בסוף-השבוע העבירה ישראל 450 אלף ליטר סולר לעזה, שהם לכל הדעות כמות המספיקה כפתרון זמני ביותר.

יום האדמה

מתחת לכותרת הראשית של "כל אל-ערב" מתפרסמת כותרת עם תמונתו של אפרים ליאור, רכז נכסי הנפקדים במשרד האוצר עד 2009, שטוען באוזני הכתב זידאן חלאילה: "בירושלים וסביבתה מתבצעים מעשי הונאה רחבי היקף בנכסי הנפקדים כדי למכור אותם בזול". לדבריו, "מצפוני לא סובל יותר את העושק והניצול של המינהל את נכסי הנפקדים". תגובת מינהל מקרקעי ישראל, כמו גם תגובת משרד האוצר, אינן מופיעות בסוף הראיון שמעניק ליאור לעיתון.

ב"כל אל-ערב" מבליטים את הראיון גם בשל תפקידו הבכיר של פקיד הציבור שבחר לשפוך את לבו בעיתון בערבית, וגם לרגל יום האדמה, שמצוין ב-30 במרץ. בכותרת גג לידיעה בעמודי החדשות המתייחסת ליום הצפוי נכתב: "אישור להניף רק את דגל פלסטין", זאת כדי שהמפלגות השונות לא ינצלו את היום לקידום עניינן הפוליטי. "ועדת המעקב קוראת לציבור הערבי לקחת חלק בפעילויות יום האדמה", נכתב בכותרת עצמה.

"א-סינארה" מצניע את ההודעה של ועדת המעקב בעמוד פנימי: "נמשכות ההכנות לציון יום האדמה ה-36", לשון הכותרת של הכתבים עווד דראוושה וסלמאן אבו-עביד. האחרון אינו משמש כתב העיתון, והקרדיט ניתן לו כי סיפק חומר חדשותי שהפיץ לכלי התקשורת מטעם הפלג הצפוני של התנועה-האסלאמית.

שער "פנורמה"

שער "פנורמה"

"פנורמה" מעניק הפניה בשערו לדיווח על יום האדמה: "הזמנות להצלחת יום האדמה ה-36", לשון הכותרת. בכותרת המשנה: "דיר-חנא וואדי א-נעם [כפר לא מוכר בנגב] יחבקו את שתי התהלוכות המרכזיות, ויפו מחבקת את התהלוכה הארצית". נוסף לכך מסקר כתב העיתון חסין אל-עוברה הפגנת נשים וילדים בבאר-שבע, שלוותה בתופים וסיסמאות, נגד תוכנית פראוור ליישוב המגזר הבדואי.

"חדית א-נאס" בוחר את הדיווח באותו נושא לכותרתו הראשית, הארוכה, המצטטת חלק מההודעה לעיתונות של ועדת המעקב: "אוי ערבים, מוסלמים ואנשי החירות בעולם, בואו להפגין ביום ה-30 במרץ, כשפנינו לכיוון אל-קודס... בואו נצעק למענה יחד כדי למנוע את חילולה על-ידי הציונים הכובשים". "ועדת המעקב דורשת מהחברה הערבית להשתתף בתהלוכות", נכתב בכותרת הגג.

בכותרת מתחת לידיעה על יום האדמה, שמובאת במלואה בעמוד הראשי, מצוטטת עו"ד עביר בקר, ממרכז עדאלה, אומרת: "בחגים – האסירים הערבים מקבלים תמרים ואילו היהודים מקבלים דגים". בארבעת העיתונים מדווחים על הקמפיין שמנהלים לשחרורה של האסירה הפלסטינית הנא שלבי, שגם היא שובתת רעב במחאה על תנאי מעצרה.

כתבי "א-סינארה", חטאב נסאר ואמאני עבד אל-עזיז, מראיינים את אביה של האסירה, יחיא שלבי, שאומר: "מצבה של הנא מסוכן והשגרירות המצרית התערבה לשחרורה".

הפרלמנטר החברתי השמיני

"א-סינארה" מעניק הפניה בשער לראיון עם יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, המתמודדת שוב על ראשות מפלגת קדימה ביום שלישי הקרוב. המראיינים הם העורכת הראשית וידה משעור והכתב המדיני חסין סוויטי, ולבני מקבלת שלושה עמודים (פחות מודעה על רבע עמוד) בקונטרס החדשות.

בכותרת הגג: "ערב הפריימריז במפלגת קדימה, שרת החוץ לשעבר בראיון מיוחד: לא מחפשת הפתעות, כי אני אבחר לראשות קדימה". להלן עיקרי הדברים של לבני בראיון: לאחר הבחירות הפנימיות אתפנה להנהגת מחנה השלום והשינוי החברתי; ביום שאחרי בחירתי לראשות הממשלה אחזור לשולחן המו"מ עם הפלסטינים; אני מייצגת את מה שרוצים האזרחים הערבים מהמדינה: השוויון, השלום והדמוקרטיה; נתניהו מכר את הליכוד שווה בשווה למתנחלים ולחרדים; כמה מחברי קדימה ובראשם מופז ודיכטר סייעו בחקיקת חוקים לא דמוקרטיים שפוגעים באזרחים הערבים; אני בטחוניסטית לא פחות ממופז ודיכטר.

ח"כ דב חנין (חד"ש) מתראיין אצל מחמד עוואד ב"א-סינארה" לרגל בחירתו לפרלמנטר הטוב ביותר מבחינה חברתית על-ידי "פורום המשמר החברתי". הוא אומר כי "הצלחתי להעביר בכנסת ה-18 חוקים יותר מכל חברי הקואליציה יחדיו", ודבריו מקבלים את הכותרת לידיעה. לשון ההפניה בשער: "דב חנין הפרלמנטר החברתי הראשון וח"כ מגלי והבה – השמיני".

תרגום מנותק

בשער "א-סינארה" דיווח על ועידת ראש הממשלה הכלכלית שנערכה ביום שלישי בחיפה. בכותרת מצטט הכתב זיאד מעדי את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני נושא מסר מדיני-כלכלי-חברתי". ב"פנורמה" מסקרים בהרחבה את הכנס תחת הכותרת הלא חדשותית במיוחד: "השתתפות ערבית-יהודית רחבה בוועידה הכלכלית 'פיתוח וצמיחה' בחיפה". הכתבים על הוועידה ב"פנורמה" הם עלאא בדארנה ופתח אללה מריח.

בכותרת המשנה מצוטט ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנו פועלים לפיתוח המגזר הערבי וצופים לו עתיד מבטיח ומפותח שעשוי להציב את המדינה בקדמת הבמה של המדינות הכלכליות", אולם עיון בנוסח הנאום מגלה כי הפועל "פועל" מופיע רק בהתייחסות ראש הממשלה לשריו. וכך אמר נתניהו במקור: "הממשלה מחויבת לשילוב אזרחיה הלא יהודים של מדינת ישראל בפיתוחה ובשגשוגה של מדינת ישראל [...] אבל מה שחשוב לי לומר הוא שאנחנו יכולים להגדיל את התל"ג שלנו, להעצים אותו, להזניק אותו על-ידי שילוב של שתי אוכלוסיות – אוכלוסיית המיעוטים ואוכלוסיית החרדים. אם אנחנו מצליחים להעלות את התל"ג לנפש באוכלוסיות הללו, נגיע מהר מאוד ל-40 אלף דולר לנפש, מה ששם אותנו במעלה רשימת המדינות המפותחות בעולם". תרגום דברי ראש הממשלה מנותק מן המקור.

שער "כל אל-ערב"

שער "כל אל-ערב"

ב"כל אל-ערב" מקדישים לכנס כפולת עמודים ומראיינים את ד"ר סאמי מיעארי, שדבריו מצוטטים באוזן שמאל בשער הראשי: "אנו רוצים שותפות, אך רוצים גם מעבר משלב הדיבורים לשלב המעשים – כי בעיותינו הכלכליות אינן סובלות דיחוי". בידיעה עצמה מצליח הכתב סלימאן חלבי יותר מעמיתיו בציטוט נכון של ראש הממשלה, שמקבל את הכותרת הראשית בקונטרס החדשות: "נתניהו: הממשלה מחויבת לשילוב אזרחיה הלא יהודים של מדינת ישראל בפיתוחה ובשגשוגה של מדינת ישראל", לשון הכותרת.

מאמר המערכת של "כל אל-ערב" מתייחס דווקא לדברים אחרים שאמר נתניהו בכנס: "אמרתי ש'אני נותן, אבל אני גם מבקש' [...] אני לא יודע מאין הגיע המושג הזה שהשירות האזרחי הוא איזו קנוניה. זה לא קנוניה. זה רעיון מצוין. צריך לשבור את הטאבו שנוצר. צריך לרתום את האוכלוסייה הערבית לשירות קהילתי כדי לעזור לקהילה, כדי לעזור לכם".

כותרת מאמר המערכת תוהה "על איזה טובה מדבר נתניהו?", והמאמר עצמו ממשיך בציניות: "אנחנו לא יודעים על איזו 'טובה' מדבר מר נתניהו, ומה צבעה, גובהה או משקלה [...] לפני שנדבר על טובות, אנחנו דורשים מהנהגת המדינה להפסיק את ההסתה כלפי המיעוט הערבי הלאומי, להכיר בזכויותינו ואף לפצות אותנו על העוול שנגרם לנו וממשיך להיגרם מאז הקמת המדינה [...] רוצים הרחבת תוכניות המתאר, לבנות מפעלים בכפרינו ולא להפוך אותם ליישובים של ידיים עובדות, להפסיק את הפקעת אדמות אחינו בנגב ואף להשיב את מה שהופקע עם הקמת המדינה בצל חוקים משונים [...] ולפני כל זה להושיט יד אמיתית של שלום לבני עמנו הפלסטיני.

יאסר עוקבי הוא עורך חדשות ב"ישראל פוסט" ועורך העיתונים "שבע" ו"אל-אוסבוע אל-ערבי" בבאר-שבע והנגב