נפתח בשאלה: כמה מפלגות הפעילו במהלך מערכת הבחירות אתרי אינטרנט בשפה הערבית? אם נוציא מהכלל את הרשימה-המשותפת, שמלכתחילה מכוונת לציבור דוברי הערבית בישראל, נוכל להסתפק באצבעות כף יד אחת. למעשה גם אם נכניס את הרשימה-המשותפת למניין, עדיין נוכל להסתפק באותה כף יד בודדה. ואם נחדד מעט את השאלה ונתהה, אילו מפלגות, לצד הרשימה-המשותפת, הפעילו אתר אינטרנט שמציג התייחסות מכובדת לציבור דוברי הערבית בישראל – התשובה תצריך אצבע אחת בלבד. והיכונו להפתעה, אין מדובר במחנה-הציוני או אפילו במרצ, אלא בבית-היהודי.

בדומה להדרת הערבית מאתרי המפלגות העבריות, סופגת העברית יחס דומה באתר האינטרנט הרשמי של הרשימה-המשותפת. הדבר מדגיש את העובדה כי לאיחוד המפלגות הערביות אין עניין בפנייה לדובר העברית. מי שבכל זאת יחפשו עברית ברשימה-המשותפת ייאלצו לגלוש לאתר של חד"ש, שם ימצאו גם קישוריות שיובילו לתכנים באנגלית וברוסית.

זוהי עדות נוספת לאחד ההבדלים המהותיים בין המפלגות השונות המרכיבות את הרשימה, הבדל שהקשה על האיחוד בעבר וגם עולה לא אחת במסע הבחירות של הרשימה בחברה הערבית. ואולם, יש להעיר כי למרות ההתעלמות מהעברית באתרה, בתעמולת הבחירות שלה משתדלת הרשימה-המשותפת ללוות את רוב תכניה האינטרנטיים והטלוויזיוניים בכתוביות בעברית.

ערבית בלבד. אתר הרשימה-המשותפת (צילום מסך)

ערבית בלבד. אתר הרשימה-המשותפת (צילום מסך)

החיפוש באתרי המפלגות היהודיות אחר השפה הערבית, שלהזכירכם, כחלק מירושת המנדט הבריטי עדיין נהנית ממעמד רשמי בישראל, מגלה תוצאות מעניינות. לליכוד, מפלגת השלטון, יש אתר באנגלית וברוסית. מה לגבי אתר בערבית? נו ונייט.

המצב אינו שונה אצל המתחרה העיקרית, המחנה-הציוני. בתחילת מערכת הבחירות סנט ראש הממשלה בנימין נתניהו ברשימה היריבה על כך שאפילו את שמה היא נמנעת מלציין בשלטי התעמולה בערבית. נתניהו צודק באבחנה הזו. זאת ועוד, באתר האינטרנט של המחנה-הציוני נמנעים ממסר כלשהו בערבית. אנגלית, צרפתית(!) ואפילו ספרדית(!!) ניתן למצוא שם ללא כל קושי.

אם חשבתם שבאתר מפלגת מרצ יוכלו קוראי הערבית לרוות מעט נחת – טעות בידכם. אמנם נמצא שם הפניה לאתר בערבית, אולם באתר עצמו אכזבה: למעט שתי קישוריות ("אודות" ו"תוכניות מרצ"), כל יתר הקישוריות נכתבו בעברית והן מובילות לטקסטים בעברית. עם זאת, במרצ התחשבו בדוברי הערבית שהגיעו לאתר וטרחו לציין ליד הקישוריות הללו כי התוכן בהן הוא בעברית. תמוהה העובדה שאזכור זה נכתב דווקא באנגלית. גם באתר הבחירות של המפלגה יש תכנים באנגלית וברוסית, אך הזכר היחיד לערבים הוא תמונתו של ח"כ עיסאווי פריג'.

מפלגות המרכז דבקות בקו שהוצג עד כה וגם הן נמנעות מלפנות לדוברי הערבית בשפתם. האתר "כולנו" מקדיש מקום לרוסית, צרפתית ואנגלית, ובאתר יש-עתיד מסתפקים באנגלית וברוסית. יש לציין כי לשתי המפלגות מועמדים דרוזים: אכרם חסון בכולנו (מקום 12) וסלים קדור ביש-עתיד (מקום 22).

אנגלית, רוסית, צרפתית – ויש גם ערבית. אתר הבית-היהודי (צילום מסך. החץ לא במקור)

אנגלית, רוסית, צרפתית – ויש גם ערבית. אתר הבית-היהודי (צילום מסך. החץ לא במקור)

אצל צמד הניצים אריה דרעי ואלי ישי לא נמצא שפות אחרות מעברית, לא באתר מפלגת ש"ס ולא בזה של יחד. העדרה של הערבית אינו מפתיע אצל מפלגת יחד, שכן המפלגה רואה עצמה כפונה אך ורק ליהודים היושבים בציון. בש"ס המצב שונה, שכן בתעמולת הבחירות שלה המפלגה מבקשת לפנות גם אל האזרחים הערבים השקופים, אך כנראה שהם שקופים מדי בשביל ש"ס. ליהדות-התורה אין כלל אתר אינטרנט.

כאמור, הפתעה צפויה לדובר הערבית שיבקר באתר הבית-היהודי. לצד ההפניות לאתרים באנגלית, רוסית וצרפתית נמצא גם הפניה לאתר בערבית, ובדומה להפניה באנגלית, גם האתר בשפה הערבית הוא דף הפייסבוק שמוקדש לראש המפלגה נפתלי בנט. אמנם מאז ראשית פברואר הדף לא עודכן, אך לנוכח השיממון בתחום, דף פייסבוק שלא עודכן כבר חודש ימים נראה כמשב רוח מרענן. כמאמר הפתגם: באין ציפור שיר גם עורב זמיר.