"העין השביעית" גאה להציג פרסום ראשון: ביום ראשון בערב, לא משנה התאריך, לא חשובה כרגע השעה, אבל זכרו איפה קראתם את זה לראשונה – איתי שכטר ינחת בישראל מתישהו לפנות בוקר ויחתום במכבי חיפה.

בכך מצרף את עצמו "העין השביעית" למירוץ צמוד, מתוח ועקשני שניהלו השבוע שלושה אתרים במקביל, על תואר החושפים הראשונים, הבלעדיים והעשויים ללא חת של הידיעה. אלמלא עבודה עיתונאית מאומצת, חריש עמוק בקרב מקורבים ומקורבי מקורבים, אינספור הצלבות, מעקב ערמומי וחשדני אחרי התבטאויות גלויות ונסתרות ועוד כהנה וכהנה סודות מקצועיים – לא היה בא הסקופ הזה לידיעתו של הציבור, שהיה נותר עיוור לעובדה משנת החיים, המסעירה והבלתי צפויה: איתי שכטר ישחק במכבי חיפה.

"פורסם לראשונה". "וואלה"

"פורסם לראשונה". "וואלה"

"וואלה", האתר הדעתני וגבה המצח, הוביל את התחרות החשובה הזאת עם פס אדום ונוצץ באותיות של קידוש לבנה; אחריו ynet, שפתח את כותרת המשנה שלו בציון היותו האחראי לחשיפה הבלעדית, ולבסוף one, הצנוע הידוע, שחתם במלים האלמותיות "כפי שפורסם לראשונה".

אלא ששלושתם מאחזים את עיני הציבור: הפרסום על איתי שכטר, שעוזב את נאנט לאנחות ומגיע למועדון של יענקלה שחר על תקן מושיע, פורסם ממש לא מזמן ב"העין השביעית". לא נטריד את הקוראים בזוטות כמו מתי ואיך, לא נטרח להביא לינק לידיעה הזו, אבל האמינו לנו שזה קרה כאן ממש. יש רק אתר אחד שמודה, ולו במובלע, בנחיתותו המשפילה מול "העין השביעית": אתר ערוץ הספורט, היחיד שלא טען לכתר הפרסום הראשון בעניינו של שכטר.

"פורסם לראשונה". ynet

"פורסם לראשונה". ynet

שלושת המתחרים שלנו על הסקופ נופלים בזה אחר זה בפח ש"העין השביעית" השכיל להימנע ממנו: הם מספקים קישורים ה"מוכיחים" את ראשוניותם. הקישור של "וואלה" ל"כפי שפורסם אצלנו לראשונה" מרחיק נדוד ל-8 בדצמבר אשתקד, אז היתה הכותרת: "סטנוייביץ' רוצה את ורמוט במכבי חיפה במקום ראיוס". לצערו של האתר, הכותרת ההיא לא הגשימה את עצמה (אם כי נותרו כך וכך שעות לסיום חלון ההעברות), אולם אי-שם בתוככי הידיעה הסתתר המשפט המנצח: "איתי שכטר הוא אופציה טובה, אך עדיין לא קיבל החלטה האם לשוב לישראל. אם יקבל החלטה כזאת, חיפה תפנה אליו ותציע לו חוזה ארוך טווח".

אכן, ימים טובים לעיתונות העברית: גם ספקולציה סוג ג', שנזרקה לחלל כמעט חודשיים לפני שהתגשמה, נשלפת בבוא היום ככרטיס כניסה לפנתיאון תעשיית ה"פרסום ראשון", שמעסיקה עשרות ספקולנטים.

"פורסם לראשונה". one

"פורסם לראשונה". one

הידיעה הראשונית של one היא מה-27 בדצמבר 2014, והיא מפתחת את הסיפור שהחל להתגלגל ב"וואלה" תחת הכותרת "שכטר על הכוונת של מכבי חיפה, החלו מגעים". במקביל דיווחו ב-one על עוד אי-אלו מגעים עם חלוצים ובלמים מקבוצות אחרות, כשהאצבע לא זזה מהדק ה"כפי שפורסם אצלנו לראשונה", למקרה שאחד ההימורים יצלח.

הפרסום הראשון ב-ynet הוא אמנם האחרון מבין השלושה (20 בינואר 2015), אבל באתר הספורט של "ידיעות אחרונות" לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. "אלירן עטר חתם, איתי שכטר סיכם עקרונית", נכתב שם. האתר שעקרונות נעלים הם נר לרגליו יכול להתברך ב"סיכום עקרוני" כסקופ ריחני.

אז מי האתר שבאמת הגיע ראשון במירוץ אל הראשוניות? אפשר היה להתעמק בזה עוד כהנה וכהנה, אבל אפשר לסמוך על הקוראים שיודעים היטב היכן מרוחה מרגרינת הפרסום הראשון. הם גם יודעים שהיא מעניינת אותם כקליפת השום, על אחת כמה וכמה כשהפכה למטבע שחוק מרוב שימוש כוזב. גם אם היו הקוראים מתבשרים על התפנית הדרמטית בחייו של איתי שכטר במסיבת עיתונאים סטנדרטית, היישר מפי הסוס, ספק אם היו נדים לעשרות העיתונאים שלא הקדימו לחשוף ולנבא ולהרעיש עולמות ראשונים עם המידע.

במירוץ השליחים הזה, שמתנהל כביכול לכבוד הקוראים, אבל למעשה אינו יותר מפיקציה שיווקית ("רק אצלנו!", "רק היום!"), מחפים עורכי האתרים על העובדה שפרסומים ראשונים ראויים, חשובים, שהמקדים לחשוף אותם אכן עושה בכך שירות לציבור, כרוכים בעבודה שכבר מזמן שכחו לעשות אצלם. קוראים לה עיתונאות.

לתגובות: yegerm9@walla.co.il