הציוד האישי של מאות הנוסעים שהשתתפו לפני כשישה שבועות במשט הטורקי שביקש לפרוץ את המצור על רצועת עזה עדיין נמצא בידי הרשויות בישראל. בין היתר מדובר בציוד האישי והמקצועי של כמה עשרות עיתונאים ששהו על המאבי-מרמרה והספינות האחרות שלקחו חלק במשט.

לאחר הפשיטה על המשט, עצרו כוחות צה"ל את העיתונאים שסיקרו מקרוב את הנעשה בספינות. הם נחקרו וגורשו מהארץ. לאחר מכן פורסם עוד כי דובר צה"ל עשה שימוש סלקטיבי בחומרי הגלם שהחרים מאותם עיתונאים, וכן פורסם כי נעשה שימוש בכרטיס אשראי שהיה בבעלות אחד מהם.

אחת מספינות המשט לעזה בזמן פשיטת חיל הים (צילום: מוטי מילרוד)

אחת מספינות המשט לעזה בזמן פשיטת חיל הים (צילום: מוטי מילרוד)

מאז מתאמצת פדרציית העיתונאים הבינלאומית להשיב לעיתונאים את ציודם: מצלמות ורשמקולים, מחשבים אישיים, רשימות וקלטות. לצורך משימה זו מייצג את הפדרציה האיגוד הארצי של עיתונאי ישראל, וליתר דיוק אגודת העיתונאים בירושלים ("אגודת העיתונאים ירושלים").

בשבועות האחרונים הופץ בין העיתונאים ששהו על ספינות המשט מסמך המייפה את כוחה של אגודת העיתונאים הירושלמית לפנות אל הרשויות בישראל בבקשה להשיב את הרכוש המוחרם. למסמך זה אמורה להצטרף רשימה ובה פירוט הציוד המקצועי והאישי שנלקח מהעיתונאים. לפחות 16 עיתונאים כבר חתמו על המסמך, וייפו את כוחה של האגודה לפנות בשמם לרשויות בישראל.

גורם מדיני, שביקש להישאר בעילום שם, מאשר כי אכן נעשתה פנייה בשם הפדרציה הבינלאומית וכי בימים אלה מתקיימים מהלכים שנועדו להשיב את הציוד, או לפחות חלקו, לבעליו. לדברי הגורם, בישראל "בודקים איך אפשר להתקדם עם הנושא, אם יש דרך להחזיר [את הציוד]". הבדיקה נעשית מול גורמים שונים במערכת הביטחון הישראלית, בניסיון לאתר את הציוד, לקבוע אם הוא ניתן להחזרה, אם הוא מורשה להחזרה, ואם יש אדם בעל סמכות לזהות אותו ולהשיבו לבעליו. "היינו שמחים לגמור עם העניין", אומר אותו גורם, ומעריך כי תהליך השבת הציוד יסתיים בתוך כמה שבועות.

כוחות הביטחון עוצרים את אנשי ספינות המשט לעזה. 31.5.10 (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

כוחות הביטחון עוצרים את אנשי ספינות המשט לעזה. 31.5.10 (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

עו"ד חיים שיבי, מהוועדה לקשרי חוץ באגודת העיתונאים הירושלמית, מסר כי האגודה נטלה על עצמה את המשימה "כחלק מבניית אמון בין האגודה הירושלמית ובין הפדרציה ותקשורת בינלאומית בכלל על בסיס הנכונות ההדדית לסייע לעיתונאים - לא תועמלנים - בכל היבט של עבודתם".

נזכיר כי בעקבות המבצע "עופרת יצוקה" התגלעו חילוקי דעות בין פדרציית העיתונאים העולמית ובין אגודות העיתונאים הישראליות. שני הצדדים נפרדו בקולות צורמים, ורק לאחר משא-ומתן הוסכם על שיתוף פעולה מחודש. השלכות המשט הטורקי הן המבחן המשמעותי הראשון לשיתוף הפעולה.

בתשובה לשאלה כיצד ניתן להבדיל בין עיתונאים לגיטימיים לתועמלנים, השיב שיבי, "לפי אקרדיטציה", והסביר כי לא אכפת לו מה הן הדעות של כל עיתונאי ועיתונאי, כל עוד הוא פועל כמקצוען. "אני לא מתעלם מהעובדה שהמשט היה מוטה, כתרגיל תעמולה", הוסיף שיבי, "אבל היו שם עיתונאים פר אקסלנס שבאו לסקר".

לדבריו, האגודה תדרוש לא רק את המצלמות, אלא גם את חומרי הגלם שאספו העיתונאים. "מבחינתי, כל ציוד עיתונאי וחומר עיתונאי שייכים לעיתונאים", הוא אומר. מנגד, נראה כי הרשויות הישראליות יתקשו להשיב את כל החומר שהיה בבעלות העיתונאים הזרים, וכי הבחירה תיעשה כפוף למה שנהוג לכנס תחת הכותרת הכוללנית "שיקולי ביטחון".

במקביל ליוזמה של פדרציית העיתונאים הבינלאומית מתארגנת יוזמה נפרדת מטעם עיתונאים אחרים שהשתתפו במשט הטורקי. בשבוע שעבר התאספה קבוצה בשם Flotilla Free Press למפגש ראשוני שנערך בטורקיה, והצהירה על כוונתה לתבוע את ישראל הן בבתי-המשפט הישראליים והן בבתי-המשפט של מדינותיהם של התובעים, בגין "הנזק הנפשי והנזק לרכוש" שנגרם להם.