בבוקר ה-8.9.10, ערב ראש השנה, הובאה לבית-משפט השלום באילת ליליאנה מנדוזה, דמות מרכזית בפרשה פלילית שזוכה לעניין רב בעיר הדרומית. על-פי החשד, ב-7.9.10 רצחה מנדוזה את בעלה, ארנסטו ויסנטה מנדוזה, בירי אקדח.

אל בית-המשפט הגיעה אותו בוקר גם אהובה מאמוס, כתבת "ידיעות אילת" ואתר ynet, יחד עם כמה צלמים מכלי תקשורת שונים, כדי לתעד את הבאת החשודה לדיון בהארכת מעצרה. העיתונאים התכוונו לצלם את החשודה לפני כניסת השופט לדיון, אך לטענת מאמוס, בעמדת הבידוק שבכניסה לבית-המשפט הובהר לה ולצלמים כי בהוראת השופט יואל עדן, לא יותר להם לתעד את החשודה באולם בית-המשפט. מי שירצה להיכנס בכל זאת לתחום בית-המשפט, נאמר להם, ילווה באופן צמוד במאבטחים שיוודאו כי הוא לא יצלם את החשודה.

(צילום מקורי: רוני זליגר. עיבוד: "העין השביעית")

(צילום מקורי: רוני זליגר. עיבוד: "העין השביעית")

מאמוס מסבירה כי בימים כתיקונם כניסת עיתונאים לבית-המשפט היא דבר שבשגרה, אלא שאותו היום היה ערב חג, ובית-המשפט נפתח במיוחד רק לצורך הדיון בהארכת המעצר של החשודה. האפשרות היחידה לצלם את מנדוזה, מוסיפה מאמוס, היתה באולם בית-המשפט עצמו, כיוון שאת הדרך והכניסה לאולם עושים החשודים במסדרונות אחוריים, שלתקשורת אין גישה אליהם.

בעקבות האיסור פנתה מאמוס אל השופט עדן. "כבוד השופט", כתבה בשם כל העיתונאים שבאו לסקר את הארכת המעצר, "אנו עיתונאי אילת מבקשים כי תאפשר לנו לצלם לפני הדיון או לאחריו את החשודה ברצח אנסטו וויס מנדוזה כאשר כבודו לא יושב על כס השיפוט בחדר [...] לא הוגשה בקשת צו איסור פרסום, ולכן אין מניעה לפרסום תמונתה. נוהל זה קיים כל השנים, ונבקש מכבודו לאפשר לנו לבצע את עבודתנו".

"אינני רואה לנכון להתיר צילום עצורה בתוך אולם בית-המשפט, גם לא לפני או אחרי דיון", החליט השופט עדן. "באיזון אשר בין חופש העיתונות לשמירה על זכויות עצור", כתב, "אני סבור כי גוברות בנסיבות העניין זכויות העצור, בין היתר בשים לב לכך שהמעמד הינו מעמד אליו הוא מובא על כרחו".

"אני חושבת שזה מקרה נוראי", אומרת מאמוס. לדבריה, היא יודעת שהחוק היבש אינו מתיר צילומים באולם בית-המשפט גם כששופט אינו נמצא בו, אך מוצאת שאכיפת החוק במקרה הזה פגעה ביכולתה לעשות את עבודתה כראוי. בסופו של דבר, אגב, השיגה תמונה של החשודה מהמשפחה.

מדוברות מערכת בתי-המשפט נמסר כי ההחלטה לאסור על צילום בתוך אולם הדיונים היא במסגרת סמכותו של בית-המשפט, וכי לא ניתנה כל הוראה שלא להכניס עיתונאים לבית-המשפט או לאולם הדיונים. "נאמר לעיתונאים שהם רשאים להיכנס לאולם לשמוע את הדיון, אך לא לצלם", הודגש.