הארגון Human Rights Watch פירסם הבוקר דו"ח חדש על התנכלותם של כוחות ביטחון פלסטיניים לעיתונאים. תחת הכותרת "אם אין חדשות, אין חששות" מתאר הדו"ח, הראשון שמפרסם הארגון על מצב העיתונאים בשטחי הרשות הפלסטינית, תמונה מטרידה של הפרות חוזרות נשנות של זכויות העיתונאים בגדה המערבית וברצועת עזה.

על-פי הדו"ח, הטרדה של עיתונאים בגדה המערבית הגיעה לשיא במהלך מבצע עופרת-יצוקה, כששירותי הביטחון של הרשות פעלו למנוע דיווח על הפגנות של תושבים בגדה בגנות המבצע ותמיכה בתושבי הרצועה. בתום המבצע חל שיפור מסוים ביחס הרשות לעיתונאים, אך בשנה האחרונה ניכרת מגמה של הרעה במצב.

עיתונאים פלסטינים מפגינים נגד התקפות על עיתונאים. עזה, 3.8.08 (צילום: פאדי עדוואן)

עיתונאים פלסטינים מפגינים נגד התקפות על עיתונאים. עזה, 3.8.08 (צילום: פאדי עדוואן)

הדו"ח, שמבוסס על דיווחי ארגונים פלסטיניים לחופש העיתונות ולזכויות אדם, כמו גם על ראיונות עם עיתונאים פלסטינים, מונה שורה של מקרים שבהם עיתונאים הוטרדו על-ידי כוחות הביטחון הפלסטיניים בדרגות שונות של חומרה, מהחרמת ציוד ועד למעצר ממושך ועינויים.

הדו"ח מתמקד בהטרדות מצד כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, אך מתייחס גם לכמה מקרים של הטרדות מצד כוחות חמאס ברצועה. על-פי הדו"ח, "מרבית הפגיעות בעיתונאים, הן בגדה המערבית והן ברצועת עזה, היו קשורות למתיחות בין הרשות הפלסטינית לבין חמאס".

אחד המקרים החמורים בדו"ח נוגע למוסטפא סברי, עיתונאי עצמאי תושב קלקיליה. סברי נעצר פעם אחר פעם בשנים האחרונות על-ידי כוחות הביטחון ברשות, לעתים בשל דעות שהביע, לעתים כדי למנוע ממנו לקיים ראיונות ולעתים בשל דיווחים על חוויותיו ממעצרים קודמים. באפריל 2009 נעצר סברי על-ידי אנשי הביטחון המסכל בגדה למשך תקופה של למעלה משלושה חודשים. לדבריו, בשבועיים הראשונים למעצרו עונה.

"במשך 18 הימים הראשונים [במתקן המעצר בביתוניא] הייתי רוב הזמן קשור לכיסא [או] קשור בעמידה, ובעיניים מכוסות", סיפר לארגון Human Rights Watch. לדבריו, "תלו אותי מהתקרה עם חבל למשך שעה כשהידיים שלי מאחורי הגב, חמישה סנטימטרים מעל הקרקע. ראיתי כמה אנשים קשורים הפוך על כיסא, כמה אנשים תלויים שלושה מטרים מהרצפה. אחרי ימי העינויים האלה העבירו אותי לתא יותר גדול עם עוד כמה אנשים למשך 35 ימים והתייחסו אלי בהגינות. אבל היה אפשר לשמוע כל דבר אחר שקורה. זה היה כאילו מענים גם אותי".

מעדויות עיתונאים אחרים שמובאות בדו"ח עולה כי כוחות הרשות הפלסטינית בגדה מעמידים לדין עיתונאים אזרחים בבתי-משפט צבאיים, מונעים מעיתונאים עצורים קשר עם עורכי-דין ומהלכים אימים על עיתונאים במגוון אמצעים, בין היתר על-ידי זימונם לשיחות אישיות "על הדרך שבה יכולים שירותי הביטחון לשפר את תדמיתם בתקשורת".

מהדו"ח עולה גם כי ממשלת חמאס בעזה אסרה על עיתונאים ברצועה לכנותה "הממשלה המודחת" והעבירה רשימה של "ביטויים מדויקים" שעל עיתונאים להשתמש בהם. כמו כן מתועדות הטרדות חוזרות ונשנות של עיתונאים ברצועה. אחד המקרים שמצוין בדו"ח נוגע לסאמי אל-עג'רמי, שהחל השנה לשמש כתב חברת החדשות של ערוץ 2 ברצועת עזה. על-פי הדו"ח, בחודש אוקטובר סגרו קציני בטחון הפנים את משרדי איגוד העיתונות הפלסטיני ברצועה במהלך דיון וידיאו עם חברים באיגוד בגדה המערבית, ועיכבו את אל-עג'רמי, ששהה במקום.

בדו"ח מצוטט מוסא רימאווי, מנהל המרכז הפלסטיני לפיתוח ולחירויות התקשורת, שטוען כי הטרדת העיתונאים בגדה המערבית יצרה "תופעה של צנזורה עצמית". "כמעט כל העיתונאים הפלסטינים שהתראיינו לדו"ח זה סיפרו לארגון Human Rights Watch כי הם שותפים להערכה זו", נכתב בדו"ח. כמה מהם דיווחו על "הימנעות מסיקורם של תחומים מסוימים". אחרים סיפרו כי "נמנעו מפרסום מידע שהגיע לידיהם".

על-פי הדו"ח, ארגון Human Rights Watch "אינו יכול להצביע על הוראות שגורמים ברשות הפלסטינית נתנו לפגוע בעיתונאים". יחד עם זאת מודגש כי "הרשות הפלסטינית איפשרה לשירותי הביטחון שלה לבצע פגיעות אלה ולמעשה ליהנות לאחר מכן מחסינות".

בדו"ח מצוין כי "שירותי הביטחון של הרשות הפלסטינית, הנושאים בעיקר האחריות להטרדת עיתונאים, במקרים שארגון Human Rights Watch חקר בגדה המערבית, הם מנגנון הביטחון המסכל ושירות המודיעין הכללי". כמו כן מוזכרת תקרית שנגעה לכאורה לחברים בכוחות הביטחון הלאומי, "המאומנים ומצוידים על-ידי ארה"ב". כוחות אלה "מנעו מעיתונאים לסקר הפגנה שנערכה בבית-לחם נגד הכיבוש הישראלי ואורגנה על-ידי מפלגות פלסטיניות שונות, והיכו באלות שלושה צלמים".

עוד נכתב בדו"ח כי מנגנון הביטחון המסכל ושירות המודיעין הכללי מקבלים תמיכה מתורמים, בין היתר מסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב וסוכנות הביון הבריטית. בשל התרומות הללו, בין היתר, ממליץ Human Rights Watch לממשלת ארה"ב ולאיחוד-האירופי "להתנות את התמיכה לכל גופי הביטחון של הרשות הפלסטינית, שכביכול אחראים להפרות שיטתיות ורציניות של זכויות האדם, כולל עינויים, בכך שהרשות תנקוט צעדים יעילים כדי לחקור, להעמיד לדין ולהעניש אנשי ביטחון האחראים לעינויים ולפגיעות חמורות אחרות".

מארגון Human Rights Watch נמסר ל"העין השביעית" כי לקראת פרסום הדו"ח נפגש ג'ו סטורק, סגן מנהלת חטיבת המזרח התיכון בארגון, עם בכירים ברשות הפלסטינית, והללו התעקשו כי אין כל מדיניות אנטי-עיתונאית ברשות וכי היא מחויבת לחופש הביטוי. כמו כן זעמו הבכירים על המלצת הארגון להפסקת תרומות. תגובת ארה"ב והאיחוד-האירופי להמלצה זו טרם התקבלה במשרדי הארגון.