דוֹגמה

מאמר המערכת של "המודיע" מבקש להתמודד הבוקר עם בעיה שעלולה להתעורר בקרב קהל היעד של העיתון החרדי – ספק בכוחו של הקדוש-ברוך-הוא לנוכח הרג ילד בן ארבע בקיבוץ נחל-עוז מפצצת מרגמה חמאסית. תחת הכותרת "המרחם, כי לא תמו חסדיך", מבהיר מחבר מאמר המערכת בעיתון כי אין לראות חס וחלילה במות הילד עדות לחדלונו של בורא עולם.

"ביום שישי האחרון, סמוך לכניסת השבת, היה הסיפור הקשה עם הילד בן ה-4 שנהרג באחד הקיבוצים שב'עוטף עזה'", נכתב במאמר המערכת, "אך באותו יום שישי היו חסדים גדולים וגלויים במקומות רבים, הן בעוטף עזה, הן בבאר-שבע, הן באותו בית-כנסת שבאשדוד, שבדיוק באחרונה סגר את שערי המקווה שבבניין לרגל שיפוצים – וכך לכל אורך הדרך של 'צוק איתן'. כל מי שחוו מקרוב את האירועים הללו, של ה'כמעט', אינם יודעים את נפשם. גם כאלו שבחיי היום-יום שלהם אינם קרובים לקיום תורה ומצוות זועקים מעומק לב, כי מאת ד' היתה זאת היא נפלאת בעינינו".

מחבר מאמר המערכת מוסיף וקובע כי יש להודות לבורא יתברך על הנסים שערך, ומדגיש כי דווקא כעת, בשעה של סיבוכים בזירת הקרב, ראוי להגביר ולחזק את התפילות. כך פועלת דוגמה. כאשר היא נתקלת בהתפתחות שאינה תואמת את תפיסת העולם שעומדת מאחוריה, לא רק שהיא אינה נסוגה מעמדתה, אלא היא מתבצרת ואולי אף מוצאת באותה ההתפתחות הוכחה דווקא לצדקת דרכה.

גם ב"ישראל היום" נאלצו להתמודד בגליון הבוקר עם התפתחויות שליליות מהיממות האחרונות, להבדיל, שעלולות לעורר ספק בהצהרות קודמות של העיתון ("חמאס על הקרשים", "העורף חזק", "ההנהגה פועלת בתבונה"). אחרי שהגיליון הקודם דיווח בסיפוק על חיסול המפקדים הבכירים של חמאס, הגיליון הנוכחי נאלץ לדווח על הרג ילד יהודי בן ארבע, נטישה המונית של יישובי הדרום השוכנים לצד הגבול עם עזה והחלטה של שר הביטחון משה יעלון להימנע מביקור באחד היישובים הללו מחשש שייפגע בעצמו.

הפתרון של "ישראל היום" מבוסס על שני אדנים: הסחת תשומת הלב והצנעה יחסית.

"גם מגדלי עזה על הכוונת" היא הכותרת הראשית, התמוהה אף יותר מהרגיל, שמציע הבוקר העיתון הזה לקוראיו. הכותרת נובעת מאירוע שהתרחש אתמול בעזה, כשצה"ל הפציץ בניין בן 14 קומות בעזה ומוטט אותו (טרם ההפצצה הודיע צה"ל לדיירים להתפנות).

בתחתית עמ' 9 של העיתון מתפרסמת ידיעה קצרה על מיטוט הבניין. מהידיעה עולה כי צה"ל שינה באופן עקרוני את מדיניות התקיפה שלו, "כך שמעתה יותקפו וייפגעו כל מבנה ואזור שמהם מבוצעת פעילות צבאית נגד ישראל". זו אמנם התפתחות בתבנית הפעולות של צה"ל, אולם הכותרת הראשית של "ישראל היום" מנוסחת בלי פירוט או הקשר, כמעין הבטחת נקם כללית. בפועל, הכותרת הראשית הבוקר ב"ישראל היום" היתה יכולה להיות "הביטו, ציפור!" (ואולי: "הביטו, צה"ל ירה בציפור עזתית!").

שר הביטחון משה יעלון במפגש בשער-הנגב, 23.8.14 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון משה יעלון במפגש בשער-הנגב, 23.8.14 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

על מותו של הילד בקיבוץ נחל-עוז מדווח בשער "ישראל היום" באמצעות תצלום המתפרסם מתחת לכותרת הראשית. על נטישת תושבי יישובים סביב עזה את בתיהם אפשר ללמוד מכותרת המשנה לראשית. כותרת הגג לראשית מוקדשת לשר הביטחון משה יעלון. היא אינה מדווחת כי נמנע מלבקר בקיבוץ שבו נהרג הילד. היא מצטטת את השר שאמר: "נסייע לתושבי עוטף עזה שירצו לעזוב".

בכפולה הפותחת של "ישראל היום" מתפרסם מאמר מאת דן מרגלית, המסביר מדוע אין שום בעיה עקרונית עם נטישת היישובים הסמוכים לגבול עם עזה. העובדה ששר הביטחון ביטל ביקור בנחל-עוז מחשש שייפגע מוזכרת באמצע כותרת המשנה לידיעה המתפרסמת בכפולה השנייה. עם זאת, את הידיעה מלווה תצלום מביקור שערך אתמול שר הביטחון באחד מהיישובים האחרים באזור.

שוב למלחמה

בעיתונים שאינם "ישראל היום" אין מניעה מדיווח על התפתחויות שליליות בחזית העזתית.

"נטישת הדרום" היא הכותרת המתפרסמת בראש שער "מעריב" הבוקר. "משפחות רבות בנגב המערבי ובעוטף עזה עזבו את בתיהן בעקבות ירי הרקטות והפצמ"רים המתגבר", נכתב בכותרת המשנה. "תושבים זועמים הקימו מאהל מחאה מול מעון ראש הממשלה: 'נתניהו חייב לנו הסברים. אנו זועקים, כואבים ורוצים שהמצב ישתנה'" (ב"ישראל היום" מדווח על שתי הפגנות מול בית ראש הממשלה – אחת בעד ואחת נגד. הידיעה נפתחת דווקא בזו שבעד). הכפולה השנייה של "מעריב" נושאת את הכותרת "נטישה המונית מעוטף עזה: תושבי הדרום דורשים מנתניהו להיפגש איתם".

הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, 22.8.14 (צילום: יונתן זינדל)

הפגנה מול בית ראש הממשלה בירושלים, 22.8.14 (צילום: יונתן זינדל)

כמחצית שער "ידיעות אחרונות" מוקדשת לתצלום של הילד שנהרג בקיבוץ נחל-עוז. "3 שניות חרצו את גורלו של דניאל", נכתב בכותרת הראשית שלצד התצלום. כותרת נוספת על השער מבשרת: "זעם בנחל-עוז: יעלון ביטל ביקור בגלל הירי". "קיבוץ רפאים" היא הכותרת שבראש עמ' 4. "ומי לא בא? יעלון" היא הכותרת שבראש עמ' 6.

ב"הארץ" מוקדשת הכותרת הראשית לשתי התפתחויות משמעותיות מסוף-השבוע: "בן 4 נהרג מפצמ"ר, פצוע אנוש ליד אשדוד; צה"ל: מעכשיו נפציץ בתים ליד משגרים". בשונה מהכותרת הראשית הכללית של "ישראל היום", ב"הארץ" מסבירים לקוראים, הן בכותרת והן בהרחבה בידיעה בתחתית עמ' 4, את השינוי במדיניות האש של צה"ל.

"עד כה נהג הצבא לתקוף מהאוויר או באמצעות ירי ארטילרי בתים שבוצע מהם ירי לעבר כוחות צה"ל", מדווחת גילי כהן, אולם כעת הוחלט לשנות גישה ומעתה "כל בית ברצועה שמאזורו יבוצע ירי – ייפגע מאש צה"ל", וזאת משום שאתרי שיגורים ממוקמים לעתים ליד מבנים שמהם יש גישה תת-קרקעית אל המשגרים. בהמשך הידיעה מדווחת כהן כי צה"ל הפיץ אמש מידע על השינוי במדיניות האש שלו באמצעות הודעות מוקלטות ומסרונים. בהודעות נמסר גם כך: "הנהגת חמאס החליטה לגרור אתכם שוב למלחמה".

כל המוות הזה

שמו של הילד שנהרג מפצצת מרגמה בקיבוץ נחל-עוז הוא דניאל טרגרמן. בעוד שדמותו תופסת כמחצית משער "ידיעות אחרונות", היא תופסת תיבה בינונית בגודלה בשער "ישראל היום", מסגרת קטנה בשערי "מעריב" ו"מקור ראשון" ומשבצת קטנטנה בשער "הארץ".

בכפולה הפותחת של "ישראל היום" מספקת חגית רון-רבינוביץ' את הטור הצפוי של אם כללית המבכה את מות הילד הכללי, כמו בעקבות כל טרגדיה הכוללת קטילת ילדים. רון-רבינוביץ' פותחת את הטור בניסיון לנחש כיצד כונה דניאל על-ידי אמו ("דניאלי. או דן דן, או ילד שלי, או 'גדול שלי' כשהיית חייב לוותר לאחותך הקטנה").

"הילד של כולנו" היא הכותרת האוטומטית שמתפרסמת בשער "ידיעות אחרונות" ומפנה לטור מאת חנוך דאום. "אם יש דבר אחד משותף בין דניאל לבין הילדים שנהרגים בעזה, זה חמאס שאחראי לכל המוות הזה", כותב דאום בכפולה הפותחת, ובהמשך מדגיש פעם נוספת, בהמשך לטורים שפירסם בימים האחרונים, כי "אם נגזר על ילדים למות בקיץ הנורא הזה, יהיו אלה ילדי עזה, ולא ילדינו שלנו".

תושב עזה מגיב להרג שלושה ילדים מירי צה"ל, 21.8.14 (צילום: עמד נאסר)

תושב עזה מגיב להרג שלושה ילדים מירי צה"ל, 21.8.14 (צילום: עמד נאסר)

בתחתית עמ' 3 של "ידיעות אחרונות" מתפרסם ההספד שנשא הרמטכ"ל משה דיין על קברו של רכז הביטחון של נחל-עוז, רועי רוטברג, שנרצח על-ידי עזתים לפני 58 שנה. "מרועי עד דניאל: 60 שנה בקו האש" היא הכותרת שמלווה את האייטם. מההספד שמתפרסם הבוקר ב"ידיעות אחרונות" הושמטו כמה משפטים שכתב דיין במקור, ובהם: "אל נא נטיח היום האשמות על הרוצחים. מה לנו כי נטען על שנאתם העזה אלינו? שמונה שנים הינם יושבים במחנות הפליטים אשר בעזה, ולמול עיניהם אנו הופכים לנו לנחלה את האדמה והכפרים בהם ישבו הם ואבותיהם".

במדור הדעות של "הארץ" קובל גדעון לוי על היחס השונה של ישראלים למות ילד יהודי בישראל מאש עזתית לעומת מות ילד ערבי בעזה מאש צה"ל. "קיר ברזל של הכחשה וחוסר אנושיות מגונן על הישראלים מפני מעשי ידיהם המחפירים בעזה", כותב לוי ובהמשך קובע: "צריך להודות באמת: ילדים פלסטינים משולים בישראל לחרקים".

עמירה הס מדווחת בהמשך העיתון על האירועים המרכזיים שהתרחשו בעזה במהלך סוף-השבוע. בין היתר היא כותבת כי "בין יום חמישי בבוקר לשבת בבוקר נהרגו בהפצצות צה"ל לפחות 15 ילדים".

אסטרטגיה

"בהעדר אופק קרוב להסדרה מדינית שתביא לסיום הלחימה, תידרש ישראל להכריע ביממות הקרובות אם לשוב ולשגר כוחות קרקעיים לרצועה, בעיקר בניסיון לדחוק את המשגרים מערבה, ולהוציא חלק מהיישובים מטווח האש", כותב יואב לימור בפתח טור פרשנות המתפרסם ב"ישראל היום".

"הסלמה ארוכה, שתשתק את החיים ביישובי עוטף עזה, עלולה להוביל את צה"ל לעוד פעולה קרקעית בשטח הרצועה", מעריך עמוס הראל ב"הארץ".

"הטריו ביבי, בוגי ובני אחוז פחדים", כותב חגי מירום ב"מקור ראשון". "[...] אני קורא לראש הממשלה, לשר הביטחון ובמיוחד לרמטכ"ל – להתעשת, להכין תוכניות פעולה, לחדול מלהציג תווי מחיר ולפעול קרקעית ומיד. לבתר את הרצועה, לנתק קווי פיקוד ותיאום חמאסיים ולהביא להפסקת הירי".

ילדים פלסטינים משחקים במכונית הרוסה, 22.8.14 (צילום: מוסטפה אשקר)

ילדים פלסטינים משחקים במכונית הרוסה, 22.8.14 (צילום: מוסטפה אשקר)

"איפה התעוזה?", שואלת כותרת מעל רשימת דעה מאת יוסי יהושוע, המתפרסמת בפורמט של ידיעה חדשותית בעמ' 8 של "ידיעות אחרונות". "לא ברור למה שר הביטחון והרמטכ"ל מחכים. מה מונע מהם לצאת למבצע קרקעי מוגבל שירחיק את איום הפצמ"רים מעל יישובי עוטף עזה?", כותב יהושוע, שממשיך לבקר בחריפות את ראשי מערכת הביטחון. "[...] זה המקום לגלות יצירתיות ויוזמה – עקרונות לחימה שראשי הצבא, כך נדמה, שכחו בחודשיים האחרונים".

הפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות", אלכס פישמן, מעריך כי צה"ל לא יכבוש מחדש שטחים ברצועה, אלא ימשיך באש תגובה שמקורה מחוץ לרצועה. "צה"ל פשוט ישמיד מהאוויר או בארטילריה כל מקום שבו יאותר ירי מרגמות. זו האסטרטגיה", הוא כותב.

אובדן עשתונות

במהלך סוף-השבוע הוציאו להורג חמושי חמאס 25 איש בעזה באשמת שיתוף פעולה עם ישראל. "נתניהו בעקבות ההוצאות להורג: 'חמאס זה דאעש'", היא הכותרת לידיעה מאת יאסר עוקבי המתפרסמת ב"מעריב".

"חמאס ודאעש: אחים לנשק – ולגועל נפש" היא הכותרת שמעטרת טור נרחב מאת בועז ביסמוט, עורך חדשות החוץ ב"ישראל היום", התופס את מרבית עמ' 15 בעיתון. "זה נבלה, וזה טריפה. האחד שונא כל דבר שלא דומה לו, ואילו האחר מתעב כל מה שלא סוני. זה מכנה עצמו 'מדינה אסלאמית', וזה שואף לכונן אותה מטרים מאיתנו", כותב ביסמוט. בהמשך הטור הוא מזכיר כי כמו שהטרוריסטים של המדינה-האסלאמית מוציאים להורג כל מי שאינו דוגל בתפיסת עולמם (כולל העיתונאי האמריקאי ג'יימס פולי), כך חמאס הוציא להורג במהלך סוף-השבוע האחרון 25 איש שהגדיר "משתפי פעולה" עם ישראל ו"בוגדים".

במרכז הטור של ביסמוט מתפרסמים שני תצלומים של רעולי פנים לפני שהם רוצחים את קורבנותיהם, אחד מארגון המדינה-האסלאמית והשני מחמאס. מכיתובי התצלומים ניתן להבין כי "ישראל היום" ביקש לפרסם זה לצד זה תצלום של "פעיל דאעש מוציא להורג את ג'יימס פולי" ותצלום של "פעילי חמאס מוציאים להורג 'בוגד'", אבל בטעות פירסם את תצלום המסך השגוי מהסרט שהפיץ ארגון המדינה-האסלאמית. במקום פולי, נראה בו העיתונאי סטיבן סוטלוף, שככל הידוע טרם הוצא להורג על-ידי חוטפיו.

ב"הארץ" מתייחסת עמירה הס להוצאות להורג שביצע חמאס וטוענת כי אפשר ללמוד מכך על "אובדן עשתונות של שלטונות החמאס". לדבריה, "בלי שהתכוונו לכך, בהכריזם על 'שלב חדש במאבק נגד המלשינים' לשם הרתעה, החמאס והזרוע הצבאית שלו משדרים בהלה ואובדן שליטה".

בשולי החדשות

מיקי פלד מדווח ב"כלכליסט" כי רכבת ישראל פירסמה מכרז לאיתור "תצפיתנים" ולא "שומרים", וזאת בניסיון לחמוק מהחוק המחייב את שיפור תנאי עובדי השמירה במגזר הציבורי. פלד מעריך כי השינוי בטרמינולוגיה יחסוך לרכבת כ-649 אלף שקל בשנה.

ידיעת תצלום בלעדית

רק ב"ידיעות אחרונות" מתפרסמת הבוקר ידיעת תצלום שבה נראים מנכ"ל וסמנכ"ל שופרסל-פיננסים, זה לצד זה, בלונה-פארק של תל-אביב. מאחוריהם ניתן לראות מתקן שעשוע, כמו גם שלטים המקדמים את כרטיס האשראי שמנפיקה רשת המרכולים.

אדוה כהן מדווחת כי בסוף-השבוע אירחה חברת שופרסל אלפי לקוחות המחזיקים בכרטיס האשראי ליום כיף בלונה-פארק. בין האורחים מונה כהן את הידוענים מאיה בוסקילה, מיכל ינאי ונטלי דדון. לא ברור מהדיווח אם לידוענים יש כרטיס אשראי של שופרסל או שהוזמנו לאירוע עם ילדיהם בלי קשר לכך. לפי הדיווח של כהן, בסיום האירוע "קיבלו האורחים חבילות שי מהמותג הפרטי שופרסל".

ענייני תקשורת

רויטל חובל מדווחת ב"הארץ" כי "המשטרה לא קיבלה אישור מהפרקליטות לפני שפתחה בחקירה פלילית בחשד להעלבתה של ח"כ מירי רגב, וזאת בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה".

עינב שיף מציין בטור ביקורת הטלוויזיה שלו ב"ידיעות אחרונות" כי בחברת החדשות של ערוץ 2 השמיטו מהראיון שערך אודי סגל עם שר החוץ אביגדור ליברמן את הקטע שבו התעמת סגל עם ליברמן בנושא התבטאויותיו נגד ערביי ישראל. קטע זה ניתן לצפייה רק בגרסה המלאה של הראיון, הזמינה באתרי חברת החדשות.