יולי 1990. הליכוד בשלטון, מערכת הבריאות הציבורית על סף שביתה, ויוסף בראל נבחר פה אחד לתפקיד מנהל הטלוויזיה ומעורר את זעם העיתונאים כשהוא מתחיל לשנות את סדרי העבודה.

גם קשיי הדיור על סדר היום הציבורי. על רקע גלי העלייה הגדולים ממדינות חבר-העמים לשעבר נוצרת מצוקת דירות בישראל, ואוהלי מחאה מתחילים לצוץ ברחבי המדינה. "ידיעות אחרונות" מסקר את מפגיני האוהלים, אך באופן שונה מאוד מזה שבו הוא, ועיתונים אחרים, מלווים את ההפגנות הנוכחיות.

2 ביולי 1990, עמ' 3 (כל התצלומים מ"ידיעות אחרונות" וניתנים להגדלה בלחיצה)

2 ביולי 1990, עמ' 3 (כל התצלומים מ"ידיעות אחרונות" וניתנים להגדלה בלחיצה)

סיקור המחאה ההיא ב"ידיעות אחרונות" מזכיר יותר את האופן שבו "ישראל היום" מסקר את המחאה הנוכחית – הסיקור מתקשה לכבוש את הכותרת הראשית, נדחק כמעט תמיד לעמודים הפנימיים, ובדרך כלל מודגשת דווקא תגובת ממשלת ישראל לטענות המפגינים.

ב-1 ביולי מדווחים יהודית יחזקאלי וצבי אלוש כי ראש עיריית ראשון-לציון החליט לא לפנות את חסרי הדיור שהתקבצו בגן העיר (הם שם כבר שבועיים, אבל בתקופה זו אין לכך כמעט הד בעיתון). "מאות אנשים באו לגן לצפות במאבק המפגינים וביניהם חברי-כנסת מהימין ומהשמאל, עיתונאים רבים ואפילו עולים חדשים, שהסתקרנו לדעת על מה המהומה". למרות הפופולריות שהמוחים זוכים לה בראשון-לציון, ואף שמדווח כי "תנועת המחאה של הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור מתפשטת גם לדרומה של הארץ", הידיעה צנועה בהיקפה ובמיקומה: כרבע מעמ' 10 של העיתון.

למחרת מתפרסמת ידיעת תצלום תחת הכותרת "ובחולון: 'באו עולים, שכר הדירה הוכפל, זרקו אותנו לרחוב'". בתצלום נראית אשה צועקת, ילד בידה האחת וסיגריה באחרת. "חמש משפחות של זוגות צעירים משכונת ג'סי כהן בחולון התנחלו אתמול ברחוב ארבע-הארצות בעיר באוהלים ודורשים לקבל עזרה בדיור", מדווחת יהודית יחזקאלי. "[...] תוך מספר שעות הפכה ההתנחלות הספונטנית להפגנת מחאה שעוררה את השכונה, ועוד עשרה זוגות הצטרפו למחנה האוהלים". הידיעה מתפרסמת בעמ' 3 של העיתון, שבראשו הכותרת "[שר השיכון] שרון הוסמך לייבא 3,000 בתים ב-3 חודשים על-פי תקנות-חירום".

10 ביולי 1990, דף השער

10 ביולי 1990, דף השער

12 ביולי 1990, עמוד השער

12 ביולי 1990, עמוד השער

13 ביולי 1990, עמוד השער

13 ביולי 1990, עמוד השער

עוד יום עובר, מחאת מחוסרי הדיור מתרחבת, אבל עדיין לא מצליחה לכבוש את השער, שלא לדבר על הכותרת הראשית. בעמוד פנימי של "ידיעות אחרונות" מדווחים צבי אלוש, ישראל תומר ושרגא אשל כי ל"התנחלויות" בראשון-לציון, בחולון ובכרמיאל הצטרפו מפגינים גם בבאר-שבע ובנהריה. עוד מדווח כי חברי-כנסת מעלים הצעות להקפיא את שכר הדירה לתקופת זמן ממושכת.

בימים הבאים המחאה נמשכת, אך הסיקור שלה ושל מצוקת הדיור בכלל מצומצם ביותר. מחוסרת דיור שניסתה להתאבד מגיעה לראש עמ' 7, למשל. "האם בראשון-לציון קמה תנועת מחאה חברתית, הסוחפת עימה זוגות צעירים מכל רחבי הארץ?", שואלת יהודית יחזקאלי ב-8 לחודש. "לפי מספר חברי-הכנסת הרבים מהימין ומהשמאל שבאו ביום שישי [...] להפגנת הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור, נראה שכן". את "ידיעות אחרונות" תנועת המחאה לא סוחפת. הידיעה של יחזקאלי (שבה מדווח כי חברי-הכנסת שהגיעו לאוהל לא הורשו לדבר) מתפרסמת בעמוד האחרון של קונטרס החדשות, תחת הכותרת "שר השיכון הבטיח לזוגות הצעירים עשרות אלפי דירות".

למחרת מוקם אוהל ראשון בתל-אביב, בגן הציבורי שבפינת הרחובות השלום ושדרות ההשכלה. דוד רגב ויהודית יחזקאלי מדווחים על כך, תחת הכותרת "מתרחבת תופעת שכונות האוהלים של חסרי הדיור". לפי הידיעה, אוהלים צצו בין היתר ברחובות, באשדוד וביהוד. הידיעה תופסת פחות מרבע מעמ' 7 בעיתון ומתפרסמת מתחת לידיעה אחרת המבשרת כי "התחילה הקמת 3,000 יחידות הדיור לעולים".

ביום שלישי, ה-10 ביולי, מגיעה סוף-סוף מחאת מחוסרי הדיור לכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות": "מתרחבת תנועת המחאה של חסרי דיור; מתרבים מחנות האוהלים ברחבי הארץ". הקורא מתבקש לפנות לעמ' 7, לידיעה על הקמת אוהלים נוספים בירושלים ובבאר-שבע. מרבית העמוד מוקדשת לידיעות על אוהלים שונים. צבי זינגר מדווח כי מפגינים בשכונת הקטמונים קיבלו את רוב הציוד והאוהלים כתרומה ממפ"ם והשומר-הצעיר. חיים ברוידא מדווח על אוהלים ברמת-השרון, ותמר טרבלסי מדווחת כי בבאר-שבע "יגייסו אוהל בדואי ענק".

המחאה תימשך עוד זמן רב, אך לכותרת הראשית של "ידיעות אחרונות" היא לא תשוב. למחרת, הכותרת הראשית מביאה את עמדת הממשלה: "הוחל בהכשרת אתרי בנייה לעולים חדשים ולחסרי-דיור".

16 ביולי 1990, עמוד השער

16 ביולי 1990, עמוד השער

19 ביולי 1990, עמוד השער

19 ביולי 1990, עמוד השער

24 ביולי 1990, עמ' 3

24 ביולי 1990, עמ' 3

"מדובר בעוני, בשלושה או בארבעה דורות של עוני, אנשים שסיפור ההצלחה הישראלי, אמיתי או פיקטיבי, השאיר אותם מאחור", כותב נחום ברנע בכתבה המתפרסמת ב-11 ביולי במוסף "24 שעות". ""מדובר באנשים שקמים בבוקר לעבודה, מגדלים ילדים, הולכים למילואים, מצביעים בבחירות. אבל הם מרגישים שהממסד הפוליטי הציב אותם בתחתית הסולם – ומבחינתו נגזר גורלם להישאר שם לנצח. [...] שאלתי מי אשם במצב, לדעתם. הם האשימו את הבניינים הגדולים מעבר לגבעה, הממשלה והכנסת, בלי הבדל מפלגה".

ב-12 ביולי, לאחר שחסרי דיור הבעירו צמיגים בהפגנה, התפרסמה ידיעה בתחתית שער העיתון. הכותרת הראשית הוקדשה לתאונת דרכים. בגליון יום שישי, ה-13 בחודש, מוזכרת המחאה בכותרת הגג לראשית ("הפגנות מחאה של חסרי דיור בשכונת התקווה ובפרדס-כץ. בקבוק תבערה על דלת משרד השיכון ברחובות"). הראשית עצמה מוקדשת להצעה של השר אריאל שרון – "עשרות אלפי עולים ישוכנו במתקני צה"ל ובאכסניות".

המפגינים מסלימים את המחאה, מבעירים צמיגים, פולשים לדירות וחוסמים רחובות. בשער "ידיעות אחרונות" מה-16 ביולי מדווח על כך, אך לא בכותרת הראשית. זו מוקדשת לאיומי ההסתדרות להשבית את המשק בשל תוכנית לרפורמה במס הכנסה. בכפולה הפותחת מדווח על החלטת קבינט העלייה לשכן עולים במלונות. סיקור המחאה מתפרסם בעמ' 14.

למחרת מופיעה הכותרת "מהומות בהפגנת חסרי-דיור בירושלים" בפינה התחתונה של שער העיתון, ברוחב טור אחד בלבד. דיווח מאת כתבי "ידיעות אחרונות" על הפגנות אלימות נוספות שהתקיימו ברחבי המדינה מתפרסם בכפולה הפותחת, מתחת לכותרת "שרון: למי שיתנהג באלימות לא נציע פתרונות דיור".

אסון צאלים מתרחש, ודוחק את המפגינים עמוק עוד יותר אל העמודים הפנימיים. אף שההפגנות נמשכות יום אחר יום, תוך הבערת צמיגים וחסימת צמתים, הדיווח עליהן מצטמצם. כותרות שבכל זאת מגיעות לשער אינן מעודדות מבחינת המפגינים ("אולטימטום למחוסרי הדיור בהרצליה: להתפנות" ו"עבריינים במעברת האוהלים בכנסת"). ייקור הלחם ב-33% מחזיר את המוחים לביקור אחרון בעמודים הראשונים של "ידיעות אחרונות", אך הסימפטיה מחזיקה מעמד זמן קצר.

25 ביולי 1990, עמוד השער

25 ביולי 1990, עמוד השער

19 באוגוסט 1990, העמוד האחרון

19 באוגוסט 1990, העמוד האחרון

ב-25 ביולי מארגנים תושבי המאהלים גל הפגנות ברחבי המדינה כדי להשאיר את הנושא על סדר היום הציבורי. במהלך ההפגנות התמוטטו מבוגרים וילדים, חלקם נזקקו לטיפול רפואי ולאשפוז, ושתי נשים ניסו לשים קץ לחייהן. "ידיעות אחרונות" מדווח על כך למחרת בעמ' 2 תחת הכותרת "המשטרה: מעתה – ראשי המפגינים ייחקרו ויואשמו בהתארגנות לא-חוקית". כמה ימים אחר-כך העובדה כי 20 שובתי רעב מהמפגינים נזקקו לטיפול רפואי מיתרגמת בעיתון לידיעת תצלום בעמ' 10.

ב-2 באוגוסט פולש שליט עיראק סדאם חוסיין לכוויית, והנושא תופס את הכותרת הראשיות והעמודים הראשונים לתקופה ארוכה. בעמוד האחרון של גליון ה-19 באוגוסט מופיעה הכותרת "על הבמה זעמו על מצוקת הדיור, אבל הקהל נשאר נינוח". עמית רייכר מדווח כי "מעטים הגיעו לעצרת ההזדהות עם מחוסרי הדיור אמש בתל-אביב".