2005: השחקן ליאור אשכנזי מתוודה בפני אלון הדר ב"מוסף הארץ" על התמכרותו הקשה לסמים: "התהילה, הדיכאון, הגירושים, הסמים, ההתמוטטות: ליאור אשכנזי, גיבור הקולנוע הישראלי החדש, מתוודה על מסעו לגיהנום ובחזרה". אשכנזי נמצא אז "ברגע השיא בקריירה", הוא "כוכב הקולנוע הגדול בישראל" ומי שזכה ל"הכרה בינלאומית והוליוודית". הכתבה מעוררת הדים רבים וזוכה לתגובות. מה שנקרא בעיתונאית: סערה.

2008: השחקן ליאור אשכנזי מתראיין לרותה קופפר ב"גלריה" של "הארץ" כדי לקדם תוכניות הומור, מיני סדרה, סדרת דרמה, עוד סדרת דרמה, הצגה, מחזמר ותוכנית סאטירה בכיכובו, ומתוודה כי הוא "ממציא" עובדות בראיונות עיתונאיים. "איך מתייחסים למרואיין שמודה כי הוא 'ממציא ביוגרפיות' לעצמו? 'פעם גדלתי בקיבוץ, פעם אני מרמת-גן', משחזר ליאור אשכנזי דברים שאמר בראיונות במקומות שונים. זה נובע, הוא מסביר, 'משיעמום' בזמן הראיון".

"ראיון שאסור להחמיץ", הפניה על שער "ידיעות אחרונות", 10.9.16

"ראיון שאסור להחמיץ", הפניה על שער "ידיעות אחרונות", 10.9.16

2009: השחקן ליאור אשכנזי מתראיין לציפי שוחט ב"גלריה" כדי לקדם מחזה בכיכובו, ומתוודה כי המציא חלק מהווידוי ל"מוסף הארץ" כדי לקדם סדרת טלוויזיה שכיכב בה אז: "הוא אומר שהיתה דרמטיזציה מכוונת מצדו באותה כתבה; שהיתה בה אמת, אבל היא כללה דימויים מוגזמים רבים, שהוא מאוד מרוצה מהם, כי היו לו שם משפטים שהם ממש שירה. 'הכתבה נאמנה למה שעשיתי באותו זמן', הוא מוסיף, 'ובאותו זמן עמדה לצאת סדרת הדרמה היומית 'בטיפול' שהשתתפתי בה. שימי לב שכל מה שעסקתי בו בכתבה זה פסיכולוגיה ודיכאון, כמו הדמות מהסדרה 'בטיפול''.

"כלומר, רצית לקדם את הסדרה בעזרת הכתבה? 'כן, ברור. בדרך כלל אני לא קורא ראיונות עם שחקנים כי זה לא ממש מעניין וצריך ליצור סוג של עניין. לא ידעתי שזה יעשה כזה עניין. ככל הידוע לי, 'הארץ' רשם שיא של מכירות באותו סוף שבוע שהכתבה התפרסמה בו'".

2012: השחקן ליאור אשכנזי מתראיין לתוכנית "אנשים" כדי לקדם סדרה בכיכובו, ומודה שהוא משקר בראיונות: "אני משקר בלי הפסקה בראיונות, כי בדרך כלל זה נורא משעמם אותי. התחלתי להמציא בראיונות וקלטתי שזה עובד".

2016 (וביתר דיוק, היום): השחקן ליאור אשכנזי מתראיין לרז שכניק מ"7 לילות" של "ידיעות אחרונות" כדי לקדם סדרה בכיכובו. הראיון זוכה להפנייה הבולטת יותר בראש שער העיתון, בתוספת הציווי "ראיון שאסור להחמיץ". כל שער המוסף מוקדש להפניה לראיון (החנפני להחריד: "אשכנזי הוא השחקן הפופולרי והאהוב בישראל", "אשכנזי משחק נפלא").

"ליאור אשכנזי מדבר", שער "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", 10.9.16

"ליאור אשכנזי מדבר", שער "7 לילות" של "ידיעות אחרונות", 10.9.16

באופן די מדהים, הזווית שהעורכים ב"ידיעות אחרונות" בוחרים בה כדי להציג את הראיון עם השחקן הבדאי היא זו של אשכנזי כעד, המוסר וידוי לעיתונאי. כותרת הראיון היא "עדות אשכנזי", והציטוט המודגש על השער מתאר חוויה שאשכנזי עבר כביכול בשירותו הצבאי: הוא וחבריו רצחו עצור ערבי בתוך רכב צבאי ("כל הטיולית היתה עליו באותו רגע, הוא מת מהמכות").

כמו בראיון ההוא ב"הארץ", גם כאן הסיפור שאשכנזי מספר לעיתונאי מתקשר לדמות שהוא מגלם (איש מערכת הביטחון לשעבר, רדוף טראומות), ומחזק את השאלה – האם אשכנזי שוב ניפק ראיון עיתונאי מפוברק? ויש כאן כמובן גם שאלה נוספת, משמעותית יותר: מה גורם לעיתון לראיין בהבלטה אדם שהודיע לעיתונות שוב ושוב כי הוא משקר לעיתונאים באופן סדרתי? מדוע עיתונאי מוכן לשבת לשולחן עם אדם שמצהיר כי הוא חותר בגאווה תחת יסודות מקצוע העיתונות?

סוכנות ADD מקדמת את הסדרה "עקרון ההחלפה" (צילום מסך)

סוכנות ADD מקדמת את הסדרה "עקרון ההחלפה" (צילום מסך)

התשובה יכולה להתחלק לסעיפים רבים ולמלא הרבה יותר ממאמר אחד, והיא משתרעת על הטווח שבין רשלנות ועצלנות ועד לפגמים המובנים בעצם הפרקטיקה העיתונאית. אבל מאחר שאנחנו עוסקים ב"ידיעות אחרונות", הגיוני לחפש גם את המניע הבוטה, הגס והמיידי ביותר: עיון בדף הפייסבוק של סוכנות השחקנים ADD, השייכת לבני משפחת מוזס, מגלה כי היא מקדמת במרץ את הסדרה שאשכנזי משתתף בה ("עקרון ההחלפה") וששני שחקנים של הסוכנות מככבים בה ("מוריס כהן ונוה צור האדירים!"). גם המוסף לא בוחל בשיווק מסיבי של הסדרה, ובניגוד לנהוג בראיונות תלויי קידום מכירות, לא מצניע את העילה לקיום הראיון אלא חוגג אותה בכותרת המשנה ואף מציין את שעות השידור של הסדרה.

ראיון השער הוא כמובן לא שירות עיתונאי יוצא דופן של "ידיעות אחרונות" ל-ADD אלא שגרה בעיתון שלא ניתן לקרוא אותו ללא מפת אינטרסים. למעשה, הוא אפילו לא יוצא דופן בגיליון הנוכחי: יהודה נוריאל מראיין את אנה ארונוב, החתומה גם היא בסוכנות. "תשמע, נדמה לי שזו פעם ראשונה שאני מתראיינת בלי צורך לקדם שום דבר", היא מצוטטת לקראת סוף הכתבה (ואגב, בכתבה על שירות המוזיקה של אפל שנפתח בישראל, נטולת אינטרסים של ADD, מבליטים מכל אמני ישראל דווקא את אביב גפן – זמר המחמד של המוסף).

איך אמר אשכנזי לקופפר ב-2008? "זה גלוי. זה מין משחק שכולם משתפים בו פעולה".

*   *   *

ליאור אשכנזי: "תהיה רגוע אחמד, בעוד שלושים שנה אני אצטרך לקדם סידרה בהשתתפותי ואז אני אספר הכל"

ליאור אשכנזי: "תהיה רגוע אחמד, בעוד שלושים שנה אני אצטרך לקדם סידרה בהשתתפותי ואז אני אספר הכל"