דובר צה"ל לשעבר, אבי בניהו, ניצל את תפקידו הצבאי וקשריו עם עיתונאים כדי להכפיש את שר הביטחון בתקופתו, אהוד ברק. כך טוענים ברק והפרשן הצבאי של "ידיעות אחרונות", אלכס פישמן, בתצהירים שהגישו אתמול לבית-המשפט המחוזי מרכז. על תצהיר ברק פורסם לראשונה בידיעה מאת ארי שביט ב"הארץ". התצהירים הוגשו על-ידי עו"ד רון בקרמן מטעם חברת הפרסום מקאן-אריקסון, שנתבעה על-ידי בניהו בעקבות פרסום מודעת הפוטש, יחד עם העיתונים "ידיעות אחרונות" ו"הארץ".

בתצהירו טוען ברק כי בלב פרשת הרפז "עומדת קבוצה של קצינים בכירים ומספר אזרחים וקציני מילואים, בראשה הרמטכ"ל דאז אשכנזי, אשר פעלה באופן פסול כדי למנוע תהליך חוקי של מינוי רמטכ"ל לצה"ל וכנגד הדרג המדיני, תוך שימוש בכלים והתנהגות עברייניים לכאורה".

בין חברי הקבוצה מונה ברק את דובר צה"ל באותה תקופה, בניהו. לטענת שר הביטחון לשעבר, "כחלק מפעילות הקבוצה, ניצל, כעולה מכלל המידע שלפנינו, דובר צה"ל דאז בניהו את כישוריו ומעמדו התקשורתי כדובר צה"ל ופעל על מנת ששר הביטחון ישתקף בתודעת הציבור ובתקשורת כמי שמתנכל לרמטכ"ל ועל מנת לפגוע בתדמיתו של שר הביטחון הממונה על הרמטכ"ל. לצורך כך פעל דובר צה"ל דאז בניהו כך שיועבר לעיתונאים מקורבים מידע שנועד לפגוע בשר הביטחון וסביבתו; תידרך ישירות ובאמצעות חלק מקציניו עיתונאים כנגד שר הביטחון וסביבתו; ועורר כנגד שר הביטחון וסביבתו מניפולציות תקשורתיות שנועדו לפגוע בשר הביטחון ולערער את מעמדו מבחינה ציבורית".

ברק אינו מייחס לבניהו קשר ישיר להעברת "מסמך הרפז" לתקשורת, אולם טוען כי "עיתוי העברת המסמך המזויף לתקשורת לא היה מקרי". לדבריו, העיתוי "נבחר בקפידה ובאופן מושכל, על מנת לעורר מהומה ציבורית שתביא בסופו של דבר לסיכול מינוי רמטכ"ל לצה"ל, דבר המצוי בסמכותם של שר הביטחון והדרג המדיני".

פישמן: "התנהלותו לא הפתיעה אותי"

לצד תצהירו של שר הביטחון לשעבר הוגש גם תצהיר מאת הפרשן הבטחוני של "ידיעות אחרונות". פישמן, שמספר כי הכיר את בניהו בשנות ה-80, כשהוחלף על-ידיו בתפקיד כתב ופרשן צבאי בעיתון "על המשמר", מצהיר כי חדל מקשרי הידידות עימו בשנת 2010, כשנחשף העימות בין לשכת אשכנזי ללשכת ברק.

אלכס פישמן (צילום: משה שי)

אלכס פישמן (צילום: משה שי)

"כפרשן צבאי וכאזרח סברתי כי עימות בין דרג צבאי לדרג מדיני אינו מתקבל על הדעת במדינת חוק דמוקרטית, בה הצבא כפוף באופן מוחלט לדרג המדיני", מצהיר פישמן. לדברי הפרשן, הוא ועיתונאים אחרים נחשפו בשנים שבהן כיהן בניהו כדובר צה"ל להתנהגות מכפישה ופסולה של בניהו.

"התנהלות לשכת הרמטכ"ל ודובר צה"ל במסגרת העימות מול השר ברק היתה חתרנית ובלתי ראויה", מוסיף פישמן. "במדינה דמוקרטית אין לקבל התבטאויות ותדריכים של קצין במדים נגד שר ביטחון – התבטאויות ותדריכים שאני שמעתי רבות באותה עת – ואין לקבל מצב בו קצין במדים עוסק בעניינים זרים ופועל על מנת להכשיל ולפגוע במעמדו ותדמיתו של שר הביטחון.

דובר צה"ל אבי בניהו (צילום: דובר צה"ל)

דובר צה"ל אבי בניהו (צילום: דובר צה"ל)

"בהקשר זה אבהיר כי לא מדובר במי שמעד בלשונו באופן חד-פעמי, אלא בהתנהלות שהיתה שכיחה אצל בניהו ונועדה להכשיל ולהשמיץ את שר הביטחון. אני וכתבים צבאיים נוספים שמענו עשרות התבטאויות כאלה, ואין לי ספק שאם היה מדובר בקצין אחר – ולא דובר צה"ל שהכתבים הצבאיים ניזונו מפיו – היה הדבר זוכה לתהודה בתקשורת ונתפס בחומרה רבה.

"מאחר ואת בניהו אני מכיר כאמור שנים רבות, התנהלותו לא הפתיעה אותי. גם לאחר שלבש מדים וקיבל דרגות המשיך בניהו להתנהג כמו יועץ פוליטי ותדמיתי ופעל בנמרצות, מצד אחד, על מנת לחזק את מעמדו ותדמיתו של הרמטכ"ל אשכנזי, כאילו היה יועצו ועוזרו האישי של הרמטכ"ל, ועל מנת לפגוע במעמדו ותדמיתו של השר ברק – מן הצד השני. בניהו עם מדים ודרגות נראה בעיני כאיש בתחפושת, ומבחינתי הוא היה ונשאר אותו בניהו שהכרתי. גם מסיבה זו, לפי דעתי, התנהגותו לא עוררה ביקורת קשה יותר כלפיו בזמן אמת.

"כפרשן צבאי אוסיף בהקשר זה, כי כאשר יועץ פוליטי ותקשורתי פועל על מנת לפגוע בתדמיתו של חבר-כנסת או שר – מדובר בהתנהלות שיכולה להיות לגיטימית, אולם כאשר הדבר נעשה על-ידי דובר צה"ל, קצין במדים – מדובר בהתנהלות פסולה".

49493-02-11