חוקרים טוענים כי אנשים כן משנים את דעתם בנוגע לתיאוריות קונספירציה. "אין ראיות לכך שאמונה בתיאוריות קונספירציה גוברת בממוצע בחלוף זמן", קובעת קבוצת חוקרים מניו-זילנד, שקיימו סקר-אורך בהשתתפות 498 אוסטרלים וניו-זילנדים במשך חצי שנה.

החוקרים הציגו בפני הנחקרים, מדי חודש בחודשו בין מרץ לספטמבר 2021, סקר שבדק את מידת האמון שהם מעניקים לעשר תיאוריות קונספירציה נבחרות, למשל בנוגע לפיגועי ה-11 בספטמבר, מגיפת הקורונה או טכנולוגיית G5.

"למרות שבהחלט היו כמה מאמינים במדגם שלנו, רוב המשתתפים לא הסכימו עם כל אחת מהתיאוריות", כתבו החוקרים, "התיאוריה הפופולרית ביותר (18%) היתה שחברות תרופות דיכאו תרופה לסרטן כדי להגן על הרווחים שלהן. התיאוריה הפחות פופולרית (2%) היתה זו שלפיה חיסונים לקורונה מכילים שבבים לניטור ושליטה".

למרות החששות בעידן הרשתות החברתיות ממגיפה של מידע שקרי, "לא מצאנו עדות לכך שאמונות בתיאוריות קונספירציה גדלו בממוצע עם הזמן", כותבים החוקרים, "למרות שאיסוף הנתונים שלנו התרחש במהלך השנה השנייה הסוערת של מגיפת הקורונה, בזמן שסגרים עדיין הוטלו מדי פעם והסנטימנט האנטי-ממשלתי הלך וגבר".

ממצא נוסף עליו מצביעים החוקרים הוא שאמונה - או חוסר אמונה - בתיאוריית קונספירציה נוטה להיות יציבה, אך לא בהכרח מקובעת לחלוטין. "עבור כל תיאוריה נתונה, הרוב המכריע של המשתתפים היו 'ספקנים עקביים' - כלומר לא הסכימו עם התיאוריה בשום שלב. היו גם כמה 'מאמינים עקביים', שהסכימו עם תיאוריה מסויימת בכל שלב של הסקר. עבור רוב התיאוריות, זו היתה הקבוצה השנייה בגודלה.

"אבל עבור כל תיאוריית קונספירציה, היה גם שיעור קטן של מי ששינו את דעתם, או מי שהאמינו בה וחזרו בהם או מי שכפרו בה וחזרו בהם. אחוזי המומרים והכופרים נטו לאזן זה את זה והותירו את אחוז המאמינים יציב למדי לאורך זמן.

"היציבות היחסית הזו מעניינת, כי אחת הביקורות על תיאוריות קונספירציה היא שלא ניתן לשכנע את מי שמאמינים בהן, משום שכל ראיה נגדן תיחשב מייד כחלק מהקונספירציה, אולם מהמחקר עולה שאנשים מחליטים לפעמים לדחות תיאוריות קונספירציה שבהן האמינו בעבר".

לסיכום, כותבים החוקרים, "הממצאים שלנו מעמידים בסימן שאלה את התפיסה הפופולרית של 'חור הארנב' - לפיה אמונה בתיאוריית קונספירציה מתפתחת במהירות ומתפשטת לשלל תיאוריות אחרות, כמו שאליס צונחת לארץ הפלאות בסיפורו המפורסם של לואיס קרול.

"למרות שיתכן שהדבר אכן קורה למספר קטן של אנשים, הממצאים שלנו מצביעים על כך שזו אינה חוויה טיפוסית. עבור רוב המאמינים בקונספירציות, המסע אל הקונספירציה קורה בשיפוע הדרגתי יותר, קצת כמו זה של מאורת ארנבת אמיתית. מאורה ממנה ניתן גם לצאת".