חלק הארי (38.4%) של הפניות שהגיעו במהלך 2023 לקו הסיוע של איגוד האינטרנט (IL-ISOC) נגעו לאלימות ופגיעות ברשת, וחלק הארי של מקרים אלו נגעו לפגיעות מיניות. למרות עלייה קטנה של 5% במספר הפונים לקו, ולמרות עלייה מובהקת בחודשים שלאחר טבח ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת עזה, פניות בנוגע לתמיכה בטרור ותוכן כוזב תפסו רק 17.2% מסך הפניות.

איגוד האינטרנט פירסם דו"ח מסכם של הפניות לקו הסיוע לאינטרנט בטוח בשנת 2023. במהלך השנה הגיעו לקו 3,503 פניות על פגיעה במרחב הדיגיטלי, רובן (60%) התרחשו בפלטפורמות של מטא, חברת האם של פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם.

כאמור, הקטגוריה הגדולה ביותר של פניות (38.4%) היתה בנוגע למקרים בריונות, הטרדות והתחזות על רקע אישי. מתוך אלו, 37.5% היו פגיעות מיניות הכוללות סקסטורשן (סחיטה באמצעות תוכן אינטימי) וגניבת זהות לצורך מכירת שירותי מין.

במקום השני (35.9%) בקטגוריות תוכן הפניות לשנת 2023 נמצאים דיווחים על פגיעות סייבר- ניסיונות פריצה, פישינג והשתלטות על חשבונות. "פריצה והשתלטות עוינת על חשבונות הם דיווחי פגיעת הסייבר הנפוצים ביותר, עם כ-67% מסך הפניות בנושא", מוסר הדו"ח, "כאשר כ-22% מפניות הסייבר היו בנוגע לניסיונות דיוג, אשר רובם המוחלט נעשים על ידי הודעת SMS". נתון נוסף הוא ירידה של כ-10% בדיווחים על פריצה והשתלטות עוינת על חשבונות, ביחס לשנה שעברה.

התפלגות פניות בנושאאלימות ופגיעות ברשת, מתוך דו"ח קו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי

התפלגות פניות בנושא
אלימות ופגיעות ברשת, מתוך דו"ח קו הסיוע לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי

הקטגוריה השלישית (17.2%) היא של תלונות על תמיכה בטרור ותוכן כוזב, בעיקר על רקע המלחמה (שאר הפניות עסקו בבקשת מידע ונושאים שונים). תלונות אלו התרבו בתקופת המלחמה: "מספר הפניות לחודש קפץ בממוצע פי 2 בחודשי המלחמה, בעיקר בשל דיווחים על תמיכה בטרור, תוכן גרפי ותוכן כוזב". הדיווחים על תוכן כוזב היו הרבים ביותר (40.8%), אחריהם דיווחים על הסתה (31.2%), בקשות לחסימה (12%), דיווח על תכני טרור (10.3%) ועל תוכן אלים וגרפי (5.6%).

כאשר פונים לבחון באילו זירות ברחבי הרשת מתרחשות פגיעות הסייבר שדווחו מתגלה כי "פייסבוק היא הזירה המובילה בדיווחים על פריצה או ניסיון פריצה לחשבון". לפי הדו"ח, פייסבוק היא גם הפלטפורמה המובילה (18.7%) כשבוחנים את סך כל הפניות בנוגע לפגיעות ברשת ב-2023. אחריה נמצאת אינסטגרם עם 16.2% מהפניות, ו-ווטסאפ עם 13.2%. שלושת החברות, כאמור, שייכות לאותו תאגיד.

בדו"ח מצוין גם מונח הנקרא "פגיעה רב-זירתית" שמשמעו פגיעות המתרחשות במספר זירות במקביל. גם בקטגוריה זו פלטפורמות מטא מובילות באחוז הרב ביותר של פגיעות שדווחו, בעיקר בתחום הסקסטורשן.

"קו הסיוע לאינטרנט בטוח מספק שירות תמיכה והגנה חיוני ויחיד מסוגו עבור כלל משתמשי האינטרנט בישראל" מתואר בדו"ח. "הקו פועל מאז שנת 2013 ליצירת מרחב דיגיטלי בטוח ומוגן עבור משתמשי רשת בישראל על ידי מתן סיוע והמלצות להתנהלות נכונה בזמן אמת, ביצוע דיווחים פרטניים ודחופים על ארועי פגיעה ובטיחות לשורה של פלטפורמות ושירותי רשת גלובליים מובילים המכירים בו כגורם מדווח מהימן (trusted flagger)".

להורדת הקובץ (PDF, 207KB)