ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר (הליכוד), לפיה יו"ר ומנכ"ל התאגיד יחויבו לעבור שימוע שנתי בוועדת הכלכלה של הכנסת, אחרי שיגישו לה דו"ח פעילות ודו"ח כספי. כעת יעבור החוק להצבעה טרומית.

תאגיד השידור הציבורי "כאן" מחויב ממילא על-פי חוק להגיש מדי שנה דו"חות לשר התקשורת, החוק החדש, אם ישלים את הליך החקיקה, יגביר את המעורבות הפוליטית בשידורים. זאת בניגוד גמור לחוק השידור הציבורי, שנקבע בתקופת ממשלת ליכוד בראשותו של בנימין נתניהו על-ידי שר התקשורת גלעד ארדן.

חוק השידור הציבורי, מכוחו פועל התאגיד, נחקק לאחר הליך ארוך ומורכב כלקח מכישלונה של רשות השידור שהפכה מסואבת וכושלת בעקבות התערבות פוליטית מסיבית לאורך השנים. שר התקשורת האחרון שהשחית את רשות השידור והכשיל את ניסיון ההחייאה האחרון שלה, היה נתניהו עצמו, שמינה יחצן לשעבר שלו לנהל אותה.

ממשלת נתניהו הנוכחית לא הסתירה מיום שהחלה לפעול, את רצונה לסגור את השידור הציבורי בישראל, ולמצער לחבל בו ולחסל את עצמאותו. שר התקשורת שלמה קרעי הצהיר על כך מרגע שנכנס לתפקידו, אם כי נכשל עד כה בכל ניסיונות החקיקה שלו, בעיקר בשל התנגדות ציבורית עזה.

גם עבור קלנר זוהי הצעת החוק השנייה שנועדה לפגוע בשידור הציבורי ולהגביר את המעורבות הפוליטית בניהולו. לפני מספר חודשים הגיש הצעת חוק שמסמיכה את שר התקשורת לקבוע את מחירי חומרי הארכיון של התאגיד ולהכריח את ראשיו למסור בחינם את התכנים שהופקו בכספי ציבור לגופי תקשורת מסחריים כגון ערוץ 14.

ח"כ קלנר פירסם היום בחשבון הטוויטר שלו תגובה לביקורת על ניסיונותיו החוזרים לפגוע בשידור הציבורי. לדבריו, כוונתו היא אך ורק "דרישה לשקיפות וביקורת ציבורית". מי שטוען אחרת, קבע, "מעוות את המציאות", "שיכור" ו"שתוי". "המחויבות שלי היא לתקשורת חופשית למען כלל הציבור בישראל", סיכם.

אלא שכאמור, כבר כעת מחויב התאגיד על-פי חוק למסור את אותם דו"חות בדיוק לשר התקשורת ולפרסם אותם באופן שקוף לציבור, ושר התקשורת יכול למסור את הדו"חות לבדיקה של רשות החברות הממשלתיות. הוספת חובת השימוע לא תגביר את השקיפות או הביקורת הציבורית, אלא רק תעמיק את השליטה הפוליטית בניהול התאגיד.