טוויטר (X) מובילה את השיח האנטישמי ברשתות החברתיות, כך לפי דו"ח האנטישמיות השנתי ל-2023 של ההסתדרות הציונית, הסוכנות הציונית ומשרד התפוצות, שהוצג השבוע (29.1) בכנסת.

לפי הדו"ח, 68% מההתבטאויות האנטישמיות ברשתות החברתיות הגיעו מהרשת שבבעלות המיליארדר אילון מאסק, זאת לעומת 12% בטלגרם, 10% בטיק-טוק ו-5% בפייסבוק. הנתונים מתייחסים לבדיקה שערך משרד התפוצות על מדגם של 30 אלף פרסומים אנטישמיים ברשתות החברתיות המובילות בין אמצע נובמבר לסוף דצמבר. לפי הדו"ח, ממצאים דומים עלו גם בבדיקה של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת וההסתדרות הציונית העולמית.

הדו"ח מצטט גם בדיקה שנערכה ברשתות החברתיות באמריקה הלטינית על 9.9 מיליון ציוצים בטוויטר, שהעלתה כי בשלושת הימים הראשונים למלחמה (7-10.10) 7% מהתכנים זוהו כאנטישמיים, בין ה-14 ל-18 באוקטובר זוהו 18% מהתכנים כאנטישמיים, בין ה-17 ל-19 באוקטובר זוהו 24% מהתכנים כאנטישמיים ובין ה-25 ל-29 באוקטובר זוהו 17% כאנטישמיים.

מאסק רכש את טוויטר ב-2002 וריסק את מנגנוני הבקרה וסינון התכנים בחברה, שאת שמה שינה ל-X. הוא ביטל מנגנונים שונים שנועדו להגביל ולפקח על תוכן שקרי ומזיק, כמו תכנים נאציים ואנטישמיים; פיטר המוני עובדים שעסקו בבדיקה ובפיקוח על תוכן; ריסק את מנגנון האישור ("וי כחול") והפך אותו לכלי הטעיה; הסיר תוויות אזהרה מחשבונות דיקטטוריים; שיחרר את החסימה מעל אלפי חשבונות של מפיצי קונספירציות ושינה את האלגוריתם כך שיהדהד ביתר שאת חשבונות בעייתיים.

מאסק גם החזיר לרשת חשבונות של ניאו-נאצים מוצהרים, עודד באופן אישי דמויות המפיצות תכנים נאציים ואנטישמיים והפיץ תכנים אנטישמיים בעצמו.

נציג של האיחוד האירופי הזהיר את מאסק, במכתב שהתפרסם בטוויטר עצמה, מהצפה של תוכן אלים וטרוריסטי בפלטפורמה. ארגון מחקר אסף דוגמיות של 166 ציוצים של תכנים נאציים לכל דבר: תעמולה אנטישמית הקוראת לאלימות כלפי יהודים ומכחישה את השואה. הם זכו ל-23 מיליון חשיפות וכחצי מיליון פעולות ברשת.

אחד החשבונות הפופולריים ביותר בטוויטר הוא של ג'ייסון הינקל - אמריקאי הומופוב מהימין הקיצוני המפיץ דרך קבע תכנים אנטישמיים ושקריים במפגיע. התעמולה שהוא מפיץ זוכה לעשרות מיליוני חשיפות, בחסות האלגוריתם של טוויטר בעידן מאסק.

ב-29 בנובמבר 2022 קבע מגזין "וייס" כי "מאסק הופך את טוויטר לגן עדן לנאצים". ב-5 בדצמבר 2022 קבע מדור העסקים של CNN כי טוויטר תחת מאסק "מקבלת בברכה בחזרה ניאו נאצים" ("אשכרה נאצים אמיתיים"). באותו חודש החזיר מאסק לטוויטר את הניאו-נאצי אנדרו אנגלין, מייסד ה"דיילי סטורמר" שסולק מטוויטר ב-2013. בינואר 2023 החזיר מאסק לטוויטר את הניאו-נאצי ניק פואנטס, בפברואר 2023 דיווח ה"ג'רוסלם פוסט" על "נסיקה" בתוכן ניאו-נאצי בטוויטר, על פי בדיקה של שני ארגונים אמריקאים. למחרת החזיר מאסק לטוויטר קבוצה ניאו-נאצית בריטית.

בדצמבר החזיר מאסק לטוויטר את הקונספירטור אלכס ג'ונס, ואף התארח ב"ספייס" חגיגי לכבוד חזרתו, יחד עם תועמלנים של רוסיה הפוטיניסטית, קונספירטורים, סוחרי נשים, תומכי חמאס ואנטישמים, ביניהם הינקל. במהלך המשדר הדהד ג'ונס את קונספירציית "בוגדים מבפנים" על משת"פים ישראלים לטבח שערך חמאס.

דו"ח האנטישמיות השנתי 2023, ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, 29.1.24 (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

דו"ח האנטישמיות השנתי 2023, ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, 29.1.24 (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

לפי דו"ח האנטישמיות הממשלתי, בתשעת החודשים הראשונים של 2023 נרשמה עלייה של 10% באירועי אנטישמיות ברחבי העולם, ובחודשים שמאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר ומלחמת עזה חל זינוק של פי שישה באירועים אנטישמיים בהשוואה לחודשים ינואר-ספטמבר. כך ש-2023 הסתיימה עם עלייה דרמטית של כ-235% באירועי אנטישמיות בהשוואה ל-2022.

בדו"ח קושרים זאת בין השאר לשיח ברשתות החברתיות: "מסקירת רשתות חברתיות נבחרות עולה כי בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023 נרשמה עלייה כוללת של 264% בשיח האנטישמי המקוון בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו להם, כאשר בהשוואה ממוקדת בין 17 הימים שקדמו ל-7.10 לבין 17 הימים העוקבים נרשמה עלייה של 400%. בנוסף, נרשם זינוק של 1,200% בפוסטים שכללו תכנים אנטישמיים אלימים, אשר קראו לאלימות כנגד יהודים, ישראלים וציונים".

"הפלטפורמות החברתיות ממשיכות לאפשר הפצה והטמעה של רעיונות  אנטישמיים, אשר משפיעים על דעת הקהל ומעצבים אותה ואת התודעה העולמית", קובעים מחברי הדו"ח.

"היקף הניטור ברשתות החברתיות של השיח האנטישמי הוא קטן ביחס לניטור של פעולות טרור", אמר ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הקליטה, בישיבת הוועדה בה הוצג הדו"ח. הצהרתו בדבר אוזלת היד של ממשלת ישראל בטיפול בהפצה המסיבית של תכנים אנטישמיים ברשתות החברתיות בלטה מול דבריו של נציג גרמני שנכח בדיון וסיפר על פעולות ממשלת גרמניה נגד האנטישמיות ברשתות החברתיות.

גם הדו"ח עצמו מפרט פעולות של ממשלות וארגונים ברחבי העולם להתמודדות עם התופעה. בישראל, לעומת זאת, נראה שהרשתות החברתיות בכלל וטוויטר בפרט נהנות מחסינות. מאסק עצמו, כשנאלץ להתמודד עם נטישת תאגידי ענק מפרסום בטוויטר בשל תכנים נאציים בפלטפורמה שבבעלותו, קבע ביקור בישראל והתקבל בזרועות פתוחות על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג.

*  *  *

להורדת הקובץ (PDF, 10.95MB)