מיד עם כניסתו לתפקיד מנהל השירות המטאורולוגי הישראלי, ד"ר עמיר גבעתי הבהיר: "יש כאן התחממות גלובלית, אנחנו רואים מה קורה בעולם". באופן שאינו משתמע לשני פנים, סימן ד"ר גבעתי לאן השירות המטאורולוגי חייב לצעוד מכאן ואילך בכל הנוגע למשבר האקלים: "עכשיו הגיע הזמן באמת לרתום את מדינת ישראל לאתגר הזה. [...] הכוונה שלי באמת לחדד את התובנות האלה ובאמת להציב את המראה בפני כל המדינה".

אי אפשר שלא להידבק באמת המדעית של ד"ר גבעתי, שמתבטא כבר שנים בנושא משבר האקלים העולמי, השפעותיו המקומיות וההכרח להיערך לבאות. ההצהרות שלו משמעותיות אף יותר נוכח העובדה שבזמן שמשבר האקלים מסלים ונהיה אלים בעולם כולו וגם אצלנו, השירות המטאורולוגי הישראלי כמעט הכחיש את הנושא במשך שנים, וללא ספק התכחש לו.

בסקירות המטאורולוגיות שפרסם השירות לאורך השנים, אפילו כשצוינו בהם אירועי מזג האוויר החריגים, ההקשר של משבר האקלים נעלם. אפילו בסקירה נרחבת יותר, שפרסם השירות המטאורולוגי ממש לאחרונה, בה הצביע על עלייה בטמפרטורה הממוצעת בישראל וירידה בכמות המשקעים לאורך השנים, למשבר האקלימי לא היה זכר.

בשנים האחרונות ניהלנו כאן ב"עין השביעית" מאבק נגד הגישה הזו של השירות, על פרסומיו ומומחיו, שנמנעו מלהצביע על הקשר של משבר האקלים לאירועי מזג האוויר שפקדו אותנו בשנים האחרונות, ויותר מכך, לשינוי המתמשך באקלים לאורך השנים.

"ייעוד השירות המטאורולוגי", נכתב באתר השירות, "הוא אספקת מגוון שירותים מטאורולוגיים ושירותים נלווים ברמה הגבוהה ביותר, הנדרשים לשמירה על חיי אדם ורכושו, לתמיכה בכלכלת המדינה וקידומה החברתי, לפיתוח בר-קיימא ולשמירה על הסביבה לדור זה ולדורות הבאים. זאת, באמצעות ניטור, הכרה, הבנה, ניתוח, וחיזוי מזג האוויר והאקלים באזורנו, תוך קיום קשרי שיתוף פעולה לאומיים ובינלאומיים ועמידה בתקנים לאומיים ובינלאומיים".

אסטרטגיית ההדחקה של השירות המטאורולוגי איימה להפוך אותו לבלתי רלוונטי, ולכזה שאינו ערוך למלא את תפקידו הממלכתי.

בעידן בו תחזית מזג אוויר מהימנה זמינה לכל אחד מאיתנו ממספר מקורות בלחיצת כפתור, וכשניתן לספק בהצלחה רבה תחזית מדויקת וטובה על סמך נתונים עולמים ובמחיר נמוך מאוד, יש חשיבות לחדד את מטרותיו של השירות המטאורולוגי הלאומי.

מדינת ישראל זקוקה לחיזוי אקלימי שידגיש את ההשפעות הצפויות על החברה ועל הכלכלה בישראל, על הביטחון ועל החוסן הלאומי. עם שינויי האקלים הדרישה לתחזית מזג אוויר ולמידע אקלימי מדויקים הופכת להיות קריטית יותר. כל זאת כדי לתמוך בקבלת החלטות בזמן אמת ולעתיד לבוא.

שינויי האקלים לא רק יהפכו את אירועי מזג האוויר לקיצוניים וחמורים יותר, הם גם יקשו יותר על חיזוי מזג האוויר לטווח המיידי, ועשויים לתת לכולנו פחות זמן להתכונן לגלי חום ולשריפות, לשיטפונות ולסופות. לכן השירות המטאורולוגי צריך להשקיע באנשי מקצוע מעולים ובציוד חדיש ולשנות שיטות עבודה.

ד"ר גבעתי מודע לאתגרים הפנימיים והחיצוניים שעומדים בפני השירות המטאורולוגי ובפנינו, אך גם מכיר את המגבלות. "אני באמת לא מתכוון להתחבא מאחורי ניסוחים דיפלומטיים. העובדות, המספרים מדברים בעד עצמם", הוא מדגיש. נדמה שהוא נחוש לקחת את השירות ואותנו צעד קדימה, לקדם את התייחסות למשבר האקלים בתכנון פיזי, כלכלי וסביבתי במדינת ישראל ולהוביל את ההיערכות לשינויי האקלים בשטח. הלוואי שיצליח לעשות את השינוי הנדרש, כי הצלחתו הצלחתנו.

עדי וולפסון הוא פעיל סביבה, מומחה לקיימות, פרופסור להנדסה כימית ומחבר הספר "צריך לקיים" (פרדס, 2016)