קבוצת אקדמאים, מרצות ומרצים למשפט בינלאומי ולדיני מלחמה בבתי ספר למשפטים בישראל, פנו היום (24.1) לעורכים הראשיים של ערוצי השידור המרכזיים בישראל בבקשה כי יאתגרו מרואיינים שמביעים תמיכה במעשים העומדים בניגוד למשפט הבינלאומי, עם דגש על הרעבת אזרחי הרצועה.

"הכלל החשוב ביותר בדיני לחימה הוא חובת הצדדים להבחין בין לוחמים לבין אזרחים", מציינים החותמים על המכתב ומזכירים כי בין אם האזרחים תומכים בחמאס ובין אם לאו, "אזרחים מאבדים את הגנתם כאזרחים רק במידה, ובזמן, שהם נוטלים חלק ישיר בפעולות לחימה".

המשפט הבינלאומי, מוסיפים החותמים על המכתב, "מטיל איסור מוחלט על השימוש בהרעבת אזרחים כאמצעי לחימה". משום כך, "הצעות למנוע הספקה של מזון ומים לאוכלוסייה האזרחית בעזה כדי ללחוץ על החמאס עומדות בניגוד למשפט הבין לאומי, וביצוען עלול לגרור אחריות פלילית בין לאומית של מי שמבצעים אותן".

לפי הדין הבינלאומי, גם כאשר מטילים מצור על כוחות אויב יש לוודא כי נמנע סבל מהאזרחים שנפגעים מהמצור. מצור על לוחמי אויב שיוצר "נזק אגבי לא מידתי לאזרחים" חדל להיות חוקי. גם פתיחת דרך מילוט מהאזור הנצור "איננה מכשירה את השימוש שנעשה באמצעי זה", אם מטרת המצור היא הרעבת האזרחים.

על צה"ל מוטלת החובה לאפשר הספקת סיוע הומניטארי לאוכלוסייה בעזה, גם אם אינו נחשב כוח כובש, מוסיפים החותמים ומדגישים כי על אף כל ה"אתגרים העומדים בפני קציני צה"ל וחייליו במלחמתם נגד אויב אכזרי הפועל מתוך האוכלוסייה האזרחית", ישראל היא עדיין מדינת חוק, ונציגיה הצהירו בהזדמנויות רבות שצה"ל מנהל את המלחמה לפי כללי המשפט הבינלאומי, לאחרונה בהופעתם לפני בית הדין הבינלאומי בהאג.

אבל לא רק על הצבא מוטלת חובה להקפיד על החוק הבינלאומי בעת מלחמה, כותבים מחברי המכתב, גם על התקשורת.

"חוקיות פעילות הצבא במלחמה אינה רק עניין בטחוני או שאלה הנוגעת למשפט הבין לאומי. זוהי סוגיית יסוד בחברה דמוקרטית המחויבת לפעול למען אזרחיה בהתאם לחוק ובכפוף לשלטון חוק"

"הנחת המוצא הבסיסית במשטר דמוקרטי היא שהציבור נתן לנבחריו מנדט לפעול אך ורק במסגרת החוק ובכפוף לשלטון החוק. כשהתותחים רועמים, התקשורת נדרשת לפעול ביתר שאת בביקורתיות, עצמאות וחתירה לאמת, כדי לוודא שהעקרונות הדמוקרטיים ושלטון החוק לא נרמסים בחסות הלחימה. כמו כן, על גופי התקשורת בחברה דמוקרטית, ובמיוחד כזו הנתונה במלחמה, אחריות מיוחדת להביא בפני הציבור את הדברים כהווייתם, ולא לתת את הבמה באופן בלתי מבוקר ובלתי מאותגר לגורמים אשר מטעים את הציבור בעניין המצב המשפטי.

"בדמוקרטיה הישראלית, זכות הציבור לדעת את האמת על הנעשה בשמו ולמענו נושאת משקל מיוחד. בישראל רבים מבין האזרחים הם חיילים, בשירות חובה ומילואים, אשר מסכנים את חייהם למען הציבור ובטחונו. במובן זה, חוקיות פעילות הצבא במלחמה אינה רק עניין בטחוני או שאלה הנוגעת למשפט הבין לאומי. זוהי סוגיית יסוד בחברה דמוקרטית המחויבת לפעול למען אזרחיה בהתאם לחוק ובכפוף לשלטון חוק".

המכתב מוען לכל העורכים הראשיים של ערוצי השידור המרכזיים בישראל, למעט ערוץ 14: מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי, ברוך שי; מנכ"ל חדשות 12 אבי וייס; מנכ"ל חדשות 13 אור צלקובניק; מפקד גלי צה"ל דני זקן ומנהל רשת ב' גל ברגר.

ערוץ 14 יש לציין, כופר בכך שישנם ברצועת עזה אזרחים, ומתייחס לכל הפלסטינים ברצועה כאל בני מוות. באתר הערוץ ובשידוריו מונים את כלל ההרוגים הפלסטינים במלחמה כ"מחבלים". בערוץ סירבו להגיב לפניית "העין השביעית" בעניין.

על המכתב חתומים פרופ' אייל גרוס, ד"ר נטלי דודזון, פרופ' תמר הוסטובסקי-ברנדס, פרופ' גיא הרפז, ד"ר לימור יהודה, ד"ר דורין לוסטיג, פרופ' אליאב ליבליך, ד"ר תמר מגידו, פרופ' איתמר מן, ד"ר מיכל סליטרניק, פרופ' דוד קרצמר ופרופ' יעל רונן.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 35KB)