איש העסקים מיקי גנור, הנאשם בשוחד בפרשת הצוללות וכלי הטיס, הגיש בשבוע שעבר בקשה לגילוי ראיות בקשר לשימוש שעשתה, לטענתו, משטרת ישראל בעיתונאים "כמקורות מודיעיניים וכסוכנים משטרתיים". בבקשתו מבקש גנור, באמצעות בא-כוחו עו"ד עמית ניר, לקבל מידע כללי וכן מידע ממוקד בנוגע לעיתונאים בן כספית, רביב דרוקר ורונן ברגמן. שלושת העיתונאים, בתגובה לפניית "העין השביעית", מצהירים כי אין כל שחר לטענות ולרמזים של גנור.

גנור הוא נאשם מספר 1 בפרשת הצוללות וכלי הטיס, המכונה "תיק 3000" ושנחשפה על-ידי העיתונאי דרוקר. לפי כתב האישום, אבריאל בר-יוסף, לשעבר המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, קידם את גנור לתפקיד סוכן של חברת טיסנקרופ בישראל. בהמשך דרש בר-יוסף מגנור לקבל על כך תמורה. גנור, בין היתר, העביר לו מאות אלפי שקלים באמצעות איש העסקים שי ברוש, וזאת תחת מסווה של קבלת שירותי ייעוץ.

לפי עורך-דינו של גנור, העיתונאים כספית, דרוקר וברגמן פרסמו תחקירים ודיווחים על פרשת הצוללות וכלי-השיט ובמקביל עמדו בקשר מסוג כזה או אחר עם המשטרה.

במענה לפניית "העין השביעית" הכחישו העיתונאים כל מעורבות בחקירה. "אין לי שום קשר לתיק הצוללות ואין לי מושג מה גנור רוצה", מסר כספית. דרוקר מסר: "מעולם לא שימשתי כמקור או סוכן בפרשת הצוללות. המשטרה לא דיברה איתי מעולם בשום דרך, למען האמת אפילו התפלאתי על כך". ברגמן הפנה לתגובה שמסר בעבר, עם הפרסום הראשון על מעורבותו בפרשה, בערוץ כאן 11, אז אמר העיתונאי: "תחזור למקורות שלך ותגיד להם שיפסיקו לבלבל לך את המח. הדברים מעולם לא קרו והם אינם נכונים".

גנור דואג לחופש העיתונות

בשבועות האחרונים מתנהל בפני השופטת טלי חיימוביץ מבית-המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו משפט זוטא, וזאת בעקבות בקשת ההגנה לפסול את הודאותיו של גנור במשטרה בין היתר משום שהחקירה נוהלה בפועל נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזאת מבלי קבלת אישור כדין מהיועץ המשפטי לממשלה.

לאחרונה העיד במסגרת ההליך השוטר עודד שטה, מחוקריו של גנור, וחומרים שהוצגו במהלך העדות שימשו את גנור להגיש את בקשתו הנוכחית. במהלך חקירתו הנגדית של השוטר שטה, נכתב בבקשה שהגיש כעת גנור, "הוצגו מכלול אינדיקציות שמהן עולה כי העיתונאי בן כספית ("מעריב", חדשות 12 ו-103FM) שימש בפועל כסוכן כדי לגייס את נאשם 1 [גנור] כעד מדינה כבר בשלב החקירה הסמויה - חודשים ארוכים בטרם נעצר".

עו"ד ניר מציין כי מחומר החקירה שהוצג בעדותו של השוטר שטה עולה כי ב-1.3.2017, בשלב החקירה הסמויה של הפרשה, פנתה אישה המכונה א' לגנור וסיפרה לו כי שוחחה עם כספית ש"מצוי בתוך כל העולם הזה של החקירה" ויש לו "אינטרס אישי להפיל את ביבי נתניהו". אותה א' סיפרה לגנור כי כספית "בנה משהו וגם רביב דרוקר בנה משהו ושני הדברים לא מחזיקים מים", ועל כן הוחלט להפחיד את גנור בתקווה שהוא יספק דבר מה ש"יחזיק מים".

בן כספית, לפני דיון בתביעת הדיבה שהגיש נגדו נתניהו; 23.4.23 (צילום: תומר אפלבאום, פלאש90)

בן כספית, לפני דיון בתביעת הדיבה שהגיש נגדו נתניהו; 23.4.23 (צילום: תומר אפלבאום, פלאש90)

"לפי העולה מחומר החקירה, יוזמת המשטרה לגיוס הנאשם לעד מדינה החלה עוד בשלב החקירה הסמויה באמצעות מר בן כספית ששימש מקור משטרתי גם בפרשות אחרות", טוען בא-כוחו של גנור ומפנה בהקשר זה לכתבה מאת אבישי גרינצייג שפורסמה באתר "גלובס". "אף אם יתברר כי מר בן כספית שימש 'אך' מקור מודיעיני ולא סוכן שהופעל על ידי מאן דהו", מוסיף גנור, "הרי שגם לפנייתו של מקור מודיעיני לחשוד כדי להופכו לעד מדינה יש משמעויות עובדתיות ונורמטיביות".

לגבי רונן ברגמן, עיתונאי "ידיעות אחרונות" וה"ניו יורק טיימס", מזכיר גנור כי שמו מצוין במזכר שחיבר תת-ניצב יואב תלם, ובו נכתב כי העיתונאי הציע למסור מידע על פרשת הצוללות וכלי הטיס.

"חשיפת כלל החומר המבוקש חיונית להגנת הנאשם גם בשל טענות הזוטא של הנאשם וכן כדי להתחקות על אופי פעולתם של גורמים עיתונאים ששיתפו פעולה עם המשטרה מחד, וניסו להשפיע על תוצאותיו של ההליך שאותו הם מסקרים באמצעות פנייה לחשודים מאידך", טוען גנור. "אל מול האינטרס הציבורי בהגנה על מקורות מידע ועל סוכנים ניצבת זכותו של נאשם 1 [גנור] לפריסת הגנתו כראוי
וכדבעי, כמתחייב מזכותו להליך הוגן ולשוויון ובשל החשיבות הרבה של ערך בירור האמת".

עו"ד ניר, בא-כוחו של גנור, מתייחס בבקשתו גם לסוגיה העקרונית של שימוש בעיתונאים כמקורות או סוכנים משטרתיים וטוען כי שימוש שכזה "מטשטש את ההבחנה בין עיתונות חופשית לבין עיתונות שהיא תלויה במשטר עצמו, ובמקרה דנן אף במושאי הסיקור של העיתונאי". לפי עו"ד ניר, "אם העיתונאי מחזיק בידו מידע שעשוי להוביל למסקנה שנעברה עבירה פלילית, עליו לפרסם את המידע בכלי התקשורת, ולכל היותר להסב את תשומת ליבה של משטרת ישראל לפרסומו בתקשורת".

בהמשך מוסיף עו"ד ניר וטוען כי: "עיתונאי איננו אמור להיות משועבד למושאי סיקורו ולהציב את עצמו במצב של ניגוד עניינים בהסכם סודיות בינו לבין המשטרה. עיתונאי שהופך למקור משטרתי או לסוכן משטרתי יוצר הסכמות סודיות בינו לבין מושא סיקורו, והוא עשוי, במקרים מסוימים, לשעבד את עצמו לאינטרסים של רשויות האכיפה".

פרקליטות המדינה טרם השיבה לבקשה.

18778-05-21