סקר שנערך החודש מאשש את הקיטוב העז בחברה הישראלית, כפי שהוא משתקף בנוף התקשורתי. לפי הסקר, מידת אמינותם של כלי תקשורת בעיני הציבור משתנה בהתאם לנטייה הפוליטית. כך, כלי תקשורת שנחשבים אמינים בעיני מי שהצביע למפלגות הקואליציה (טרם הצטרפות שרי המחנה הממלכתי לממשלה) נחשבים בלתי אמינים בעיני מצביעי האופוזיציה, ולהיפך.

הסקר הוא חלק מסדרת הסקרים שעורכים נמרוד ניר ונמרוד זלדין מהאוניברסיטה העברית, יחד עם אסא שפירא, ראש המסלול לשיווק באוניברסיטת תל-אביב. מהסקר עולה כי בקרב מצביעי קואליציית הליכוד-דתיים-חרדים, כלי התקשורת האמין ביותר הוא ערוץ 14, זרוע התעמולה של נתניהו שממומנת בידי יצחק מירילשוילי.

68.8% ממצביעי הקואליציה, מתוך מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה, הגדירו את ערוץ 14 אמין. 31% השיבו כי הם נחשפים לשידורי ערוץ 14 מדי יום (לעומת 32% שהעידו כי כלל אינם נחשפים לו), יותר מכל כלי תקשורת אחר. לפי נתון זה, גם מצביעי הקואליציה שנחשפים באופן לא תדיר לערוץ, סבורים כי הוא האמין ביותר.

בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה התמונה הפוכה. ערוץ 14 הוא הערוץ הכי פחות אמין, עם 83.3% מהמשיבים שהגדירו אותו "לא אמין". עצם החשיפה לערוץ 14 בקרב מצביעי האופוזיציה היא מזערית: רק 3% נחשפים לערוץ מדי יום, לעומת 81% שהעידו כי כלל אינם נחשפים לו.

האמון חוצה המחנות של הציבור הישראלי בערוץ כאן 11, מצביע גם על כישלון הקמפיין המתמשך של ממשלת נתניהו נגד השידור הציבורי

בקרב מצביעי מפלגות הקואליציה כלי התקשורת הכי פחות אמין הוא עיתון "הארץ". רק 24.2% מהמשיבים בחתך זה הגדירו אותו "אמין". מנגד, בקרב מצביעי מפלגות האופוזיציה "הארץ" אינו נחשב לכלי התקשורת האמין ביותר (יצוין כי באופוזיציה הנוכחית ישנו רוב למפלגות מרכז וימין: המחנה-הממלכתי, יש-עתיד וישראל-ביתנו). רק 70.1% ממשתתפי הסקר שהצביעו למפלגות האופוזיציה הגדירו את "הארץ" אמין לעומת 91.1% שהעניקו הגדרה זו לערוץ כאן 11.

ערוץ הטלוויזיה של תאגיד השידור הישראלי זוכה לציון גבוה יחסית גם בקרב מצביעי הקואליציה (56.9% הגדירו אותו כאמין, שני רק לערוץ 14). בכך הופך התאגיד, לפי הסקר, לכלי התקשורת האמין ביותר בישראל. זאת בניגוד בולט לרייטינג הנמוך של כאן 11, המשתרך בתחתית הטבלה אחרי הערוצים המסחריים (אם כי הסקר התייחס גם לחשיפה של ערוצי הטלוויזיה באתרי האינטרנט שלהם).

האמון חוצה המחנות של הציבור הישראלי בערוץ כאן 11, מצביע גם על כישלון הקמפיין המתמשך של ממשלת נתניהו נגד השידור הציבורי.

אמינות כלי תקשורת בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024, לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא

אמינות כלי תקשורת בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024, לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא

כלי התקשורת הפופולרי ביותר בקרב מצביעי האופוזיציה הוא ערוץ 12, שגם נגדו מנהל נתניהו קמפיין השמצה מזה שנים. 61% העידו כי הם נחשפים לו מדי יום (לעומת 8% שהעידו כי כלל אינם נחשפים לו) בעוד שבקרב מצביעי הקואליציה 30% העידו כי הם נחשפים לו מדי יום, מספר גבוה בפני עצמו (לעומת 38% שהעידו כי כלל אינם נחשפים לו).

ערוץ כאן 11, שכאמור זכה לציון האמינות הגבוה ביותר בקרב כלל המדגם, נצפה יותר על ידי מצביעי אופוזיציה (30% העידו כי הם נחשפים לו מדי יום לעומת 17% שהעידו כי כלל אינם נחשפים לו) מאשר על ידי מצביעי קואליציה (רק 16% העידו כי הם נחשפים אליו מדי יום, לעומת 37% שאמרו שכלל אינם נחשפים לו).

מידת חשיפה לכלי תקשורת, בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024, לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא

מידת חשיפה לכלי תקשורת, בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024, לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא

דירוג אנשי התקשורת המובילים בישראל לפי הסקר מצביע על תופעה זהה: העיתונאים הפופולריים ביותר מקוטלגים לפי מחנות פוליטיים, אהודים על ידי מחנה אחד ושנואים על ידי המחנה השני.

אמנון אברמוביץ' וגיא פלג, עיתונאי חדשות 12, הם אנשי התקשורת שלגביהם היחס המקוטב ביותר, כשמצביעי מפלגות האופוזיציה מעריכים אותם לטובה ואילו מצביעי מפלגות הקואליציה מעריכים אותם לרעה. תמונת מראה אפשר למצוא אצל עמית סגל, אילה חסון, מגי טביבי, אראל סג"ל, שרה בק ושרון גל, שם מצביעי הקואליציה העניקו ציונים טובים בהרבה מאשר מצביעי האופוזיציה.

עם זאת, פרשן חדשות 12 ו"ידיעות אחרונות" עמית סגל הצליח להשיג ציונים טובים יחסית גם בקרב מצביעי האופוזיציה, בעוד אנשי תקשורת האחרים שהם בין האהודים ביותר על מצביעי הקואליציה, קיבלו ציונים גרועים ממצביעי האופוזיציה. סגל גם קיבל ציון גבוה במיוחד ממצביעי הקואליציה, יותר מאשר כל העיתונאים האחרים המזוהים עם נתניהו והימין, והגיע למקום הרביעי ברשימה.

אחרי סגל, מצביעי הקואליציה מעריכים ביותר את שרון גל, מגיש המהדורה המרכזית של ערוץ 14, אולם הוא זכה לציון הנמוך ביותר בקרב מצביעי האופוזיציה ועל כן מקומו הכללי בקצה הגרף.

אסא שפירא (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)

אסא שפירא (צילום: דוברות אוניברסיטת תל אביב)

איש התקשורת המוערך בישראל, בקרב כלל המדגם המייצג של היהודים שנסקרו לצורך סקר זה, הוא דני קושמרו, מגיש חדשות 12. אחריו כתב הדרום של חדשות 13 אלמוג בוקר והפרשן הצבאי של חדשות 12 ניר דבורי (הסוקרים מסרו כי טרם בחנו היבט זה בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה).

הסוקרים ניר, זלדין ושפירא מציינים כי כתבים המסקרים נושאים ביטחוניים זוכים בממוצע להערכה גבוהה יותר. עוד עולה מהסקר כי בממוצע, מצביעי אופוזיציה רוחשים אמון רב יותר לאנשי תקשורת לעומת מצביעי קואליציה. העיתונאים שנמצאים בקונצנזוס גבוה יחסית (ללא קשר לעוצמת ההערכה כלפיהם) הם עקיבא נוביק, חזי סימנטוב וקלמן ליבסקינד.

דירוג אנשי תקשורת מובילים בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024 ( לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא, מדגם מייצג של יהודים בלבד)

דירוג אנשי תקשורת מובילים בחלוקה לפי מצביעים, ינואר 2024 ( לפי סקר של נמרוד ניר, נמרוד זלדין ואסא שפירא, מדגם מייצג של יהודים בלבד)

ברשימת אנשי התקשורת המובילים לפי הסקר, הכוללת 30 עיתונאים מתוך רשימה של יותר ממאה, מופיע רק עיתונאי אחד הפועל באופן בלעדי בעיתונות המודפסת: נחום ברנע, ואין בה אף עיתונאי הפועל באופן בלעדי בעיתונות המקוונת או ברדיו.

זו רשימת העיתונאים, לפי סדר הפופולריות על פי הסקר: דני קושמרו, אלמוג בוקר, ניר דבורי, עמית סגל, תמיר שטיינמן, אוהד חמו, ניב רסקין, אילנה דיין, אלון בן דויד, יונית לוי, אודי סגל, אור הלר, ירון אברהם, איילה חסון, דפנה ליאל, אמנון אברמוביץ', דנה ויס, חזי סימנטוב, מגי טביבי, אראל סג"ל, עקיבא נוביק, ספי עובדיה, קלמן ליבסקינד, נדב איל, נחום ברנע, מואב ורדי, אסף ליברמן, שרון גל וגיא פלג.

משיבי הסקר גם ביקשו מהנסקרים להעניק ציונים לכלי תקשורת ישראלים על אופן סיקור המלחמה, בסקאלה שבין 1 (נכשל) ל-6 (מושלם), שוב התברר כי ערוץ כאן 11 הוא המוערך ביותר, כשאחריו ערוץ 12 ו-ynet. "הארץ" בולט לרעה בסקר זה  במקום האחרון ובהפרש ניכר. במקום השני מהסוף, "דה מרקר", העיתון הכלכלי מבית "הארץ", עם ציונים דומים לאלו של האתרים החרדיים "חדרי חרדים" ו"כיכר השבת" והעיתון הדתי "מקור ראשון".

הדירוג המלא של סקר הציונים על סיקור המערכה כולל 21 כלי תקשורת, ממקבל הציון הגבוה ביותר לנמוך ביותר: כאן 11, קשת 12, ynet, אתר N12, ערוץ 14, גלי-צה"ל, רשת 13, כאן דיגיטל, כאן ב', mako, אתר חדשות 13, עיתון "ישראל היום", עיתון "ידיעות אחרונות", אתר "וואלה", רדיו גלי ישראל, 103FM, "מקור ראשון", "כיכר השבת", "חדרי חרדים", "דה מרקר" ו"הארץ".