ישראל טיפסה למקום השישי ברשימת המדינות הכולאות עיתונאים, כך לפי בדיקה שערך הוועד להגנה על עיתונאים (CPJ),  ארגון עצמאי ללא מטרות רווח שבסיסו בארצות-הברית.

לפי ה-CPJ, בישראל עצורים 17 עיתונאים נכון ל-1.12.23, המספר הגבוה ביותר מאז החל ה-CPJ לפרסם את הרשימה ב-1992. השיא השלילי הקודם, משנת 2016, עמד על שבעה עיתונאים כלואים, בשנה שעברה מצא הארגון רק עיתונאי אחד כלוא בישראל. .

בסך הכל כלואים בעולם 320 עיתונאים, בעיקר בסין (44), שם קיים שלטון טוטליטרי של המפלגה הקומוניסטית, מיאנמר (43), שם שולטת חונטה צבאית, ובלארוס (28), שם שולט מי שמכונה "הדיקטטור האחרון באירופה". שלוש מדינות אלה תופסות את שלושת המקומות הראשונים ברשימה.

רוסיה (22) ו-ויאטנם (19) סוגרות את החמישייה הראשונה של מדינות כולאות עיתונאים. מיד אחר-כך, במקום השישי, ממוקמת ישראל, עם אותו מספר עיתונאים כלואים כמו באיראן ויותר עיתונאים כלואים מאשר באריתריאה, מצרים וטורקיה.

המספר הגבוה של עיתונאים הנמצאים בישראל מאחורי סורג ובריח נובע מגל מעצרים מנהליים שהחל מאז פרוץ המלחמה ב-7.10.23.

ברשימת 17 העיתונאים הכלואים בישראל אין אף עיתונאי ישראלי, כולם פלסטינים מהגדה המערבית, כך מפורט בדיווח מאת נעמי זבלוף. 14 מתוכם עצורים במעצר מנהלי, מעצר שתחת חוקי הממשל הצבאי בשטחים נמשך חצי שנה ויכול להתארך ללא הגבלה. קרובי משפחה של חלק מהעיתונאים אמרו ל-CPJ כי לדעתם המעצר נבע מפרסומים ברשתות החברתיות, אך הוסיפו כי אינם יכולים להתחייב לכך.

עשרת המדינות שיאניות כליאת העיתונאים, לפי הCPJ

עשרת המדינות שיאניות כליאת העיתונאים, לפי הCPJ

שני עיתונאים ברשימה, טארק אל-שריף ומוחמד אלאטרש, נאשמו בהסתה. אל-שריף, שמגיש תוכנית שיחות עם מאזינים ברדיו, נעצר בנובמבר בפשיטה על ביתו בשל חשד לפרסום דברי שבח לטרוריסטים. אלאטרש, מגיש תוכנית ב"רדיו עלם" המשדר בחברון, הואשם בשל פרסומים בפייסבוק ואינסטגרם.

ב-CPJ נמסר כי נציג ארגון זכויות האדם אדאמיר שפגש את אל-שריף בכלא עופר שמע ממנו כי הוא מורשה לצאת לחצר ל-15 דקות ביום בלבד, וכי הוכה בעת מעצרו ובידי סוהריו. לפחות ארבעה עיתונאים נוספים ברשימת הכלואים בישראל טוענים כי הוכו במעצר.

מרבית העיתונאים ברשימת CPJ נעצרו בעת פשיטה על בתיהם, כשבחלק מהמקרים הוחרמו מכשירי הטלפון שלהם. עודאיי אל-שובקי, כתב ערוץ "פלסטין" של הרשות הפלסטינית, סיפר ל-CPJ כי ראה כיצד קבוצת הווטסאפ של העיתונאים בגדה הולכת ומצטמצמת כשעוד ועוד מספרי טלפון מוסרים ממנה. בהמשך הבין כי מנהלי הקבוצה הסירו מספרי טלפון של עיתונאים שנעצרו מחשש שגם מכשיר הטלפון שלהם נתפס.

צה"ל הפנה את ה-CPJ לקבל תגובה מהשב"כ, שלא השיב לפניית הארגון.