ההתבטאויות האנטי-ישראליות של דמויות בכירות במאבק העולמי נגד משבר האקלים הובילו לרתיעה מהמאבק בקרב חלק מהציבור בישראל, כך עולה מסקר שנערך עבור עמותת צלול. עם זאת, לפי הסקר ישנו עדיין רוב בציבור התומך במאבק במשבר האקלים.

"אין צדק אקלימי על אדמה כבושה!", היא רק אחת הסיסמאות שנפוצו בקרב פעילים במאבק נגד משבר האקלים העולמי בעקבות המלחמה בעזה. גרטה תונברג, מהדמויות המזוהות ביותר בעולם עם המאבק, תפסה צד כבר בשלב מוקדם של המערכה כשפרסמה תצלום של עצמה ופעילים אחרים נושאים שלטים כגון "עומדת לצד עזה" לצד דגלי פלסטין.

הביקורת של תונברג, ואחרים, כוונה כלפי ישראל בלבד בגין הרג המוני של תושבי עזה בהפצצות צה"ל, ללא מילת ביקורת על מתקפת חמאס מה-7.10, שכללה רצח, אונס וחטיפת מאוד חפים מפשע לרצועה.

ההתבטאויות של תונברג, ואחרים בתנועת האקלים העולמית, הובילו למשבר בתנועה, ובעיקר למשבר בין התנועה העולמית לנציגיה בישראל. סקר חדש שנערך עבור צלול - עמותה להגנת הים, החופים והנחלים, מעלה כי להתבטאויות הללו היתה השפעה על עמדת הציבור בישראל ביחס למאבק במשבר האקלים.

בארגונים הישראלים יכולים לשאוב מעט עידוד מכך שרק 26% ממשתתפי הסקר השיבו כי ההתבטאויות של הפעילים בחו"ל השפיעו על האופן שבו הם תופסים את הפעילים המקומיים

לפי הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל, כ-25% מהציבור טוענים שהפרסומים הללו השפיעו לרעה על האופן שבו הם תופסים את חשיבות המאבק במשבר האקלים.

עוד עולה כי כ-45% מהציבור חש שהפרסומים הללו השפיעו לרעה על האופן שבו הם תופסים את ארגוני הסביבה והאקלים הבינלאומיים, מתוכם 26% ציינו כי הפרסומים השפיעו מאוד לרעה על תפיסתם את הארגונים הבינלאומיים. בארגונים הישראלים יכולים לשאוב מעט עידוד מכך שרק 26% ממשתתפי הסקר השיבו כי ההתבטאויות של הפעילים בחו"ל השפיעו על האופן שבו הם תופסים את הפעילים המקומיים.

גם אחרי ההשפעה לרעה של ההתבטאויות הפרו-פלסטיניות בקרב פעילי אקלים בחו"ל, עדיין קיים רוב מוצק בציבור שעבורו המאבק במשבר האקלים חשוב ומשמעותי. 68% ממשתפי הסקר מחזיקים בעמדה זו, כשבין האחרים רק 8% מתנגדים נחרצות לטענה כי המאבק במשבר האקלים חשוב ומשמעותי עבורם באופן אישי.

בתשובה לשאלה זו לא ניכרו הבדלים משמעותיים בין חילוניים למסורתיים, אולם בקרב מי שהגדיר את עצמו דתי וחרדי חשיבות המאבק במשבר פוחתת. למעשה  מדובר במיעוט של 45% מבין הדתיים והחרדיים שמסכימים כי המאבק במשבר האקלים חשוב ומשמעותי עבורם. 55% שוללים קביעה זו.

שריפת פסולת אלקטרונית בלתי חוקית בטירה. ברקע: כפר-סבא, רעננה והרצליה (צילום: עמותת אזרחים בעד אוויר נקי)

שריפת פסולת אלקטרונית בלתי חוקית בטירה. ברקע: כפר-סבא, רעננה והרצליה (צילום: עמותת אזרחים בעד אוויר נקי)

הסקר נערך בידי חברת גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני בקרב 504 משיבים המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה בישראל.

"הסקר מוכיח שגם בעקבות הביקורת השלילית שמגיעה מפעילים מרכזיים בעולם, וביניהם גרטה ת'ונברג, עמדות רוב הציבור ביחס לחשיבות המאבק במשבר האקלים - נותרו בעינן", נמסר מטעם מנכ"ל עמותת צלול מור גלבוע. "הנתון המדאיג שעולה מהסקר הוא הפגיעה התדמיתית בחשיבות המאבק האקלימי בקרב רבע מהציבור בארץ".

לדברי גלבוע, "הסקר חושף נתון מעניין שאינו מפתיע כלל ומגלה שעבור כ-50% מהציבור הדתי והחרדי המאבק במשבר האקלים אינו חשוב ומשמעותי. נתון זה מוכיח פעם נוספת את הצורך בעבודת הסברה והעלאת המודעות הנדרשת בקרב הקהילה הדתית והחרדית בארץ".

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 498KB)