מדינת ישראל הוציאה כ-340 אלף שקלים מכספי הציבור כדי לחקור את המיליארדר ארנון מילצ'ן באנגליה במסגרת משפט המו"לים, ועשויה להוסיף לסכום זה כ-70 אלף שקלים נוספים לבקשת פרקליטי הנאשמים, כך עולה מנתונים שהעביר משרד המשפטים לעמותת הצלחה, בעקבות בקשת חופש מידע שהגיש בשמה עו"ד אלעד מן (לשעבר יו"ר עמותת העין השביעית).

מילצ'ן, איל-הון בעל עבר בשירותי המודיעין הישראליים שהפך למפיק הוליוודי, המטיר על בני הזוג בנימין ושרה נתניהו טובות הנאה לאורך שנים ארוכות, בשווי מצטבר של מאות אלפי שקלים. על פי כתב האישום בפרשה המכונה "תיק 1000", שבה מואשם ראש הממשלה נתניהו במרמה והפרת אמונים, ראש הממשלה סייע למילצ'ן במספר מקרים, בהם הארכת תוקף הוויזה שלו לארה"ב לה היה זקוק לצורך תכנון מס וקידום מיזם עסקי עם איש העסקים ההודי ראטן טאטא.

בינואר 2017, אחרי שמסר עדות במשטרה, עזב מילצ'ן את ישראל לבלי שוב. גם כשאמו נפטרה לא בא ללווייה. אל בית-המשפט המחוזי בירושלים סירב להגיע כדי להעיד במשפט. בפרקליטות ביקשו וקיבלו אישור חריג לחקור את המיליארדר באנגליה, מקום מגוריו בשנים האחרונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח אולם משפט המו"לים, במהלך יום עדותו התשיעי של ארנון מילצ'ן. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 5.7.2023 (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח אולם משפט המו"לים, במהלך יום עדותו התשיעי של ארנון מילצ'ן. בית-המשפט המחוזי בירושלים, 5.7.2023 (צילום: מארק ישראל סלם)

לצורך כך מימנה המדינה שתי נסיעות. הראשונה, בין ה-4 ל-9 ביוני 2023, נועדה להכין את העדות וכללה שני פרקליטים. השנייה, בין ה-20.6 ועד ה-6.7, נועדה לחקירת מילצ'ן וכללה שלושה פרקליטים, מתמחה וצוות מאבטחים. בנוסף מימנה המדינה גם את עלות נסיעת שישה מהסנגורים של הנאשמים וכן את עלות השכרת האולם במלון וציוד ההפקה הדרוש לצורך החקירה המקוונת.

כבר בחודש מאי 2023, עם ההחלטה על חקירת מילצ'ן בבריטניה, פנה עו"ד מן למשרד המשפטים בבקשה לקבל מידע על אודות עלויות הטיסה והשהייה סביב עדות מילצ'ן.

מהתשובה שהגיעה אתמול (7.12) עולה כי נסיעתן של המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן ארי ועו"ד קרן צבירן-לצטר מפרקליטות מיסוי וכלכלה בתחילת חודש יוני לצורך הכנת העדות עלתה למשלם המסים כ-11,710 שקלים. נסיעה זו כללה טיסה בחברת אל-על (כ-1,475 דולר לשתי הנוסעות גם יחד), 4 לילות במלון "סקוור הוטל" בברייטון (כ-900 דולר לפרקליטה אחת וכ-800 דולר לאחרת) וכן עלות ארוחות ומוניות (כ-2,700 שקלים לפרקליטה אחת וכ-4,300 שקלים לאחרת).

ארנון מילצ'ן במקום עדותו בברייטון, אנגליה. לצדו עו"ד אלון גילדין מהפרקליטות, 6.7.23 (צילום: אורן פרסיקו)

הנסיעה לעדות מילצ'ן בסוף אותו החודש, מטבע הדברים, היתה יקרה בהרבה. עלות הטיסה בחברת וירג'ין עמדה על כ-4,900 דולר (כשכרטיס הטיסה של אחד הנוסעים עלה כפול משל כל היתר) ועלות המלון עמדה על כ-14,700 דולר נוספים. על כך נוספו עלויות שהייה בסך כ-19,600 שקלים לצוות הפרקליטות שכלל את עו"ד בן-ארי, עו"ד צבירן-לצטר, עו"ד אלון גילדין וכן מתמחה.

מצוות הסנגורים הגיעו לברייטון עורכי-הדין עמית חדד, ישראל וולנרמן ונועה מילשטיין, באי-כוחו של הנאשם נתניהו, וכן עורכות-הדין נוית נגב, איריס ניב-סבאג ויאנה פוגל, באות-כוחו של הנאשם ארנון (נוני) מוזס. הסנגורים שהוטסו לעדות עלו למדינה עוד כ-3,600 דולר בגין הטיסות וכ-11 אלף דולר בגין הלינה.

בנוסף הועברו כ-50 אלף דולר ממשרד המשפטים למשרד החוץ לצורך תשלומים עבור "השכרת אולמות במלון, מולטימדיה, הסעות לנמל תעופה ובחזרה, תשלום לחברת האבטחה, מלון לעובדי שגרירות והוצאות נלוות", כך לפי תשובת משרד המשפטים.

"להשלמת התמונה", מסרה עו"ד ויטה זק, הממונה על העמדת מידע לציבור במשרד המשפטים, "לאחרונה, התקבלה פניית הסנגורים בתיק, בבקשה לקבל החזר הוצאות נוסף, בסכום של כ-70,000 שקל ופניה זו תיבחן, כמקובל על ידי הגורמים הרלוונטיים במשרד המשפטים". בהודעת משרד המשפטים לא מובהר מאיזו סיבה מבקשים הסנגורים 70 אלף שקלים נוספים ומה סכום זה אמור לכסות.

הסכומים במסמך שסיפקה המדינה נקובים לחילופין בשקלים ובדולרים, חישוב העלות לפי שערי הדולר במועדי הנסיעות (3.7 שקלים לדולר בנסיעה הראשונה, ו-3.6 בנסיעה השנייה) מביא את סך התשלומים לכ-340 אלף שקלים, אולם אם תיענה דרישת הסנגורים לקבלת כ-70 אלף שקלים תגיע עלות חקירת מילצ'ן לכ-410 אלף שקלים.

* * *

להורדת הקובץ (PDF, 105KB)